Budapesti top 20 Brüsszelnek
A magyar főváros is pályázhat tömegközlekedési vagy városrehabilitációs projektekkel uniós pénzekre. A főpolgármester közlése szerint szakértők már dolgoznak azon, hogy összeállítsák a főváros hosszú távú fejlesztéseit tartalmazó Podmaniczky-program azon elemeit, amelyekre Brüsszel is adhat támogatást.
Jövő júniusra készül el a Best of Podmaniczky-program, vagyis annak a mintegy húsz nagyberuházásnak a listája, amelyeket a városházán EU-támogatásra érdemesnek tartanak - mondta lapunk érdeklődésére Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) főpolgármester-helyettes.
A top 20-ban várhatóan szereplő projektek között nincs olyan beruházás, amely ne szerepelne már évtizedek óta a fővárosi tervezőasztalokon. Sőt, nagyjából e projektek megvalósításával akart pályázni Budapest - mint utóbb kiderült, sikertelenül - az Európa kulturális fővárosa címre is.
Brüsszeli pénzből reméli megvalósítani a főváros várhatóan az észak-déli HÉV-ek belváros alatti összekötésével létrejövő 5-ös metrót, a főváros negyedik - a peremkerületeket összekötő - bulvárját, két Duna-hidat, valamint a gyűrű irányú villamosok meghosszabbítását.
Az a célunk, ha Brüsszel 2007 január elsején kiír egy pályázatot, másodikán a főváros már beadhassa rá a projektjeit - közölte Ikvai-Szabó Imre. A Podmanicky-program összesen több mint 130 fejlesztést foglal magában. Jelenleg is folyik ezeknek a beruházásoknak az úgynevezett projektesítése, vagyis - az egységes uniós dokumentációs feltételek alapján - a részletek, a megvalósíthatósági feltételek és a költségek összeállítása. A főpolgármester-helyettes szerint jövő júniusig - amikor a Fővárosi Közgyűlés a program átdolgozását tárgyalja majd - a kerületek uniós támogatásra javasolt beruházásait is összedolgozzák a fővárosi projektlistával.
A Fővárosi Közgyűlés legutóbbi, december közepén tartott ülésén döntött a 2007-től indítható beruházásokról. Ezek közé tartozik a gyűrű irányú villamosvonalak meghosszabbítása, valamint a szentendrei HÉV egy szakaszának felújítása. Az 1-es villamos vonalát két új megálló építésével első ütemben - mintegy másfél kilométer hoszszan - a Budafoki útig hosszabbítanák meg, egyben felújítanák a pálya húsz évvel ezelőtti szakaszait. A 3-as villamos pályájához egy újabb, hétszáz méteres szakaszt építenének hozzá, hogy a vonal elérje Pesterzsébet felsőnél a ráckevei HÉV-et. A beruházás összköltsége meghaladja a harmincmillió forintot.
A 2007-től indítható közlekedési fejlesztések között szerepel az észak-déli regionális gyorsvasút kialakításának első szakasza. Ez azt takarja, hogy rendbe hozzák a Békásmegyer és Szentendre közötti, mintegy tíz kilométeres vonalszakaszt, és lecserélni tervezik a harminc kocsiból álló járműparkot is, beruházás várhatóan ötvenmilliárd forintba kerül.
| A tíz évre tervezett, mintegy 2000 milliárd forintértékű, legfontosabb budapesti fejlesztéseket tartalmazó Podmaniczky-programot ez év júniusában hagyta jóvá a Fővárosi Közgyűlés. Az ellenzék kezdettől hiányolta belőle a konkrétumokat. Kétséges - hangoztatták -, hogy mindez megvalósítható, ezért így inkább választási programnak tűnik. Kupper András (Fidesz-MKDSZ) frakcióvezető szerint a várost 12 éve irányító koalíciónak hasonló középtávú fejlesztési tervet 1998-ban kellett volna elkészítenie. Többször hangoztatták, a merész terveket maga a főpolgármester sem veszi komolyan, s erre jó példa a 2-es metró és a Gödöllői HÉV vonalának összekötése. Ezt a program tartalmazza, a metró szerelvénytendert mégsem ennek jegyében írták ki.