Utóvizsgálat a Pozsonyi úton
Az elmúlt két hónap alatt gyakorlatilag teljesen megbénult Újlipótváros közlekedése. A délelőtti és a kora esti csúcsforgalomban gyakran csak egyórás araszolással lehet feljutni az amúgy is túlzsúfolt Margit hídra, miután egy, az arra közlekedők szerint alaposan elhibázott döntéssel november elején betontömbökkel tették lehetetlenné a hídra feljutást a Pozsonyi útról. Azóta a Szent István körútra vezető összes újlipótvárosi út és utca járhatatlan, az áldatlan állapotokat tetézi az ünnep miatt megnőtt autóforgalom. Gyakorlatilag a Dráva utcától kezdve járhatatlanná vált a Visegrádi utca, a Pannónia utca, a Pozsonyi út, a Szent István park és környéke, így az Újpesti rakpart alsó és felső szakasza, a torlódás értelemszerűen továbbgyűrűzik a keresztező és távolabbi szakaszokra is.
A főváros és a XIII. kerület között zajlott hosszú egyeztetés során a szakembereket is megosztotta, miként lehetne zöld utat biztosítani a Pozsonyi úton a Jászai Mari térig a 76-os és a 79-es trolibuszoknak. Mint arról már beszámoltunk, a főváros a buszsáv kialakítása mellett érvelt, a városrész önkormányzata viszont a lakók érdekeit, az átmenő forgalom visszaszorítását, a parkolóhelyek megőrzését szorgalmazta. Sokak szerint viszont az így kialkudott "öszvér megoldással" alaposan melléfogtak a közlekedésszervezők. Nemhogy eredeti céljukat nem érték el, újabb akadályokat gördítettek a BKV-járatok elé. Nem sikerült biztosítani a 76-os és 79-es trolibuszok zavartalan haladását, ráadásul hatalmas dugóba kényszeríttették a Pannónia utcában és részben a Victor Hugo utcában közlekedő 76-os troli-, valamint a 15-ös és a 133-as buszokat is. Az útzár azért sem könnyítette meg a trolik útját, mert a Pozsonyi úton araszoló autósok továbbra is végigaraszolnak a legvégső lehetőségig, a Katona József utcáig, s csak ott kanyarodnak ki jobbra, az Újpesti rakpartra, hogy egy U alakú kitérővel feljuthassanak a Margit hídra. Csakhogy késő délutánra a rakpart felső szakasza is teljesen beáll, kikanyarodni szintén reménytelen, a hídra jutást pedig a parlament irányából érkező autósáradat is gátolja. Ráadásul néhány éve az Újpesti rakpart sávszélességét kettőről egyre csökkentették, a járdát kerékpárúttal toldották meg. A hídra kanyarodást és a továbbhaladást elválasztó két sáv csak a Katona József utcától, lényegében a hídfőtől kétszáz méterre biztosított.
Az összes közlekedésszervezési döntés most együttesen okozza a kialakult forgalmi káoszt. Ehhez képest az már csak múló rossz emlék, hogy a Pozsonyi út lezárása előkészítetlenül történt, az autósokat teljesen váratlanul érte a döntés, a hibát később a döntéshozók is elismerték. Vajda Pál (MSZP), városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes még novemberben azt ígérte, visszaállítják a Pozsonyi út eredeti forgalmi rendjét, ha forgalomtechnikai szempontból bebizonyosodik a döntés megalapozatlansága. A főváros forgalomtechnikai alosztályának vezetője, Pásti Imre érdeklődésünkre tegnap elmondta, az ünnepi csúcsforgalmi időszak elmúltával januárban, "normál közlekedési helyzetben" elvégzik a szokásos utóvizsgálatokat. A szakember szerint mindenképpen lépni kellett valamit, mert a BKV-járatok közül kimagaslóan a legtöbbet késő volt a 76-os és a 79-es troli. Ez pedig adott idő alatt több utast érintett hátrányosan, mint amennyi autóst. Tehát az ő érdeküket kellett szem előtt tartani. A lezárás után viszont hamar igazolódott, hogy e két járat menetrendtartóvá vált, a korábbi "átfordulások" megszűntek. Azaz, mindkettő időben érkezett a végállomásokra.
Tény - tette hozzá Pásti Imre -, az ünnepi zsúfoltság nem kedvez a tömegközlekedésnek sem. Az Újlipótvárosban állandósult dugók a főváros előtt sem ismeretlenek, ezért a kerület bevonásával vélhetően újra összeülnek majd a szakemberek, hogy az utóvizsgálat eredményétől függően áttekintsék a lehetséges és esetleg szükséges megoldásokat. Érdekesség, hogy korábban a Pozsonyi útról hamarabb fel lehetett jutni a Margit hídra, mint a Szent István körút irányából. Alapvető gond ugyanis, hogy a körúthoz érkezők gyakorta elállják a kereszteződéseket. Az alosztályvezető kérdésünkre elvben támogathatónak nevezte a KRESZ-ből ismert, ám Budapesten lényegében nem létező váltakozó irányú forgalomszabályozás akár kísérleti jellegű bevezetését is. Csakhogy ennek a fejlesztésekhez szükséges anyagiakon túl az is gátat szabhat, hogy bármilyen akadály keletkezzen, az autósok lassan és rosszul reagálnak az útkeresés időszakában. Jó példa erre egy sávelfogyás vagy útfelbontás, ilyenkor sok időbe telik, mire a forgalom ritmusa az "új helyzethez" alkalmazkodik. Nem kizárt, az utcák alkalomszerű egyirányúsítása is hasonló helyzetet eredményezne.