Egy nagy dugóhúzó kellene
Áldatlan állapotok uralkodnak a főváros útjain. Már nemcsak munkanapokon, de hétvégén is dugók alakulnak ki. Múlt szombaton és aranyvasárnap a karácsonyi bevásárlási roham miatt az átlagos hétköznapi dugókra jellemző kocsisorok araszoltak a városban. A zsúfolt utakon aztán pillanatok alatt kialakul a dugó, az araszolásból ácsorgás lesz. Elég egy koccanás egy fontosabb főúton vagy valamelyik hídon, és a baleset mögött feltorlódó kocsisor néhány perc alatt megbénítja a tágabb környéket. De még koccanás sem kell. A dugók kialakulásában jelentősen közrejátszik, hogy az araszolásban egyre idegesebbé váló autósok között mindig van néhány, aki - szándékosan, néhány méter előny reményében vagy figyelmetlenségből - akkor is behajt a kereszteződésbe, ha már nem tudja elhagyni, mindig akadnak ügyeskedők, akik villamossínen, buszsávban próbálnak előnyhöz jutni. És persze mindig akadnak olyanok is, akik ezeket beengedik az araszoló sorba, amely ettől még jobban lelassul.
A torlódások megszüntetését mindenki a rendőrségtől várja. Ha a kritikus csomópontokban állna egy-egy egyenruhás, aki nem hagyja, hogy a szabálytalankodók miatt kialakuljon a dugó, ha lassan is, de haladna a forgalom. Legalábbis sokan így vélik, ám a közlekedésrendészet lehetőségei is korlátozottak. Az ünnepek előtt hétvégén is teljes létszámban, megerősített szolgálatot teljesítettek a főváros útjain. (A kivezényelt rendőrök pontos számáról azonban a rendőrség soha nem ad információt.) Bár a legmozgékonyabb motoros rendőrök biztonsági okokból ilyenkor már nem járhatnak két keréken, a legforgalmasabb csomópontokon most is jelen vannak. A forgalomirányító központban folyamatosan figyelik az útvonalakat, és azonnal a helyszínre irányítják a járőröket, ha valahol segítségre van szükség - tájékoztatott Szécsi Tibor százados, a közlekedésrendészet alosztályvezetője. Szinte mindennaposak a lámpahibák, ahol járőreiknek kell irányítani a forgalmat. Ez erőket von el olyan helyekről, ahol dugók alakulhatnak ki.
A dugók egyik legnagyobb okozója, a kereszteződésbe szorulás ellen a rendőrség javaslatára Budapesten is bevetették a sárga csíkos útfelfestést. A fontosabb kereszteződésekben sárgával jelölik azt a területet, amelyet mindenképpen szabadon kell hagyni. Ez egyrészt az autósokat is segíti, hiszen könynyebben fel tudják mérni, hogy behajthatnak-e a kereszteződésbe, másrészt a rendőrség munkáját is megkönnyíti, mert egyértelművé teszi a szabálysértést. Nincs vita: ha valaki a sárga csíkon áll, szabálytalan. Csakhogy - mint az Szécsi százados szavaiból kiderül - nem tudnak minden kereszteződésbe rendőrt állítani. Arról nem is beszélve, hogy ha egy szabálytalankodót megbírságolnak, vagy egyáltalán csak figyelmeztetik, ahhoz meg kell állítani, ami még egy forgalmi akadályt jelent.
Hiába tesznek meg a rendőrök mindent a forgalom ritmusának fenntartása érdekében - ami persze a dugókban állók szerint kevés -, de csodát nem tudnak tenni. A közlekedési szakemberek régóta hangoztatják, hogy évről évre romlik a főváros forgalmi helyzete, és ma már az elviselhetetlenség határára jutottunk. A város belső úthálózatát sem ekkora forgalomra szabták, ráadásul az elkerülő gyűrű és legalább még egy Duna-híd hiányában azok is kénytelenek keresztülhajtani Budapesten, akiknek nincs dolguk a fővárosban. Az utak állapota és mindenekelőtt a gépkocsik számának dinamikus emelkedése a helyzetet egyre rontja. Ezért - állítják a hozzáértők - a helyzet csak a közlekedés feltételeinek radikális és gyors változásával javulhat.