Ügyintézés a karosszékből

A köztudatban angol elnevezéssel rögződött elektronikus igazgatási rendszer (e-government) Ausztria büszkesége. A valamennyi országos és tartományi hatóságot magában foglaló "virtuális hivatal" lehetővé teszi, hogy az osztrákok karosszékből, pár gombnyomással intézzék ügyeiket. Egyszer azonban meg kell jelenni valamelyik megjelölt hivatalnál, hogy elvégezhessék az azonosítást - ez elengedhetetlen a rendszer használatához szükséges, ún. állampolgári kártyához. Ez utóbbi valójában egy mikrocsip, amit egy bankkártyába vagy az itt nemrég bevezetett egészségügyi csipkártyába is be lehet építeni.

A rendszer aktív használatához még be kell szerezni egy kb. 20 euróba, átszámítva 5300 forintba kerülő, az otthoni számítógéphez csatlakoztatható kártyaleolvasó szerkezet A közintézményekben működő nyilvános számítógépek rendelkeznek ilyen leolvasóval. rendszerrel. Kedvcsinálóként az elektronikus ügyintézés ingyenes, vagyis ha például valaki a ma már utcai telefonfülkék helyett felszerelt internetes állomásról lép be a "digitális Ausztria" rendszerébe, akkor nem számítanak fel internetes percdíjakat.

Christian Rupp, a kancellári hivatal illetékese "egységes építőanyagból felhúzott háznak" nevezi az 1997 óta fokozatosan bevezetett, megfelelő adatvédelmi rendelkezésekkel ellátott rendszert. Ma már az igazgatási eljárások is elektronikus úton valósulnak meg a hivatalok, illetve a minisztériumok között. A teljes körű online ügyintézést lehetővé teszi, hogy rendszerbe 150 különböző közigazgatási eljárást vittek be: a világháló révén a lakcímnyilvántartástól kezdve a földhivatali és cégjegyzék nyilvántartáson keresztül az adóbevallásig minden fontos ügy elintézhető.

Ha az állampolgár ragaszkodik a személyes kapcsolathoz, s ügyfélszolgálati irodát keres fel, az irat akkor is az elektronikus "főhivatalba" kerül. A bírósági eljárásoknál az érintettek eldönthetik, papíron vagy elektronikus úton kérik a határozatot. Utóbbit olyan elektronikus pecséttel látják el, amely a kinyomtatott okiraton megjelenik, s egyenértékű a hagyományossal.

Az elektronikus közigazgatás elterjedésének feltétele a lakosság internet-használata. Ausztriában a magánszemélyek 60, a cégek 95 százaléka rendelkezik világhálós kapcsolattal. Az e-government legnépszerűbb része az úgynevezett segélyhely (help.gv.at), ahol megtalálható mindenfajta formanyomtatvány, illetve útmutató ezek kitöltéséhez. Külön segítséget kapnak a fogyatékkal élők: a gyengén látóknak például géphang olvassa fel a kérdőívet. Tavaly ez a homepage nyerte el az Európai Unió legjobb honlapja címet.

A pénzügyi online ügyintézést egymillió ügyfél használja, évente 10 millió különböző bevallás érkezik ezen a módon. A bírósági keresetek 85 százaléka, az ítéletek 60 százaléka már csak online jelentkezik, ami évente 2,5 millió euró megtakarítást biztosít az igazságügy részére. A parlamentben éves szinten 60 tonna papírral kevesebbre van szükség.

A "digitális Ausztria" szolgáltatásaival a a kérelmezők 57 százaléka él. Európai szinten Svédország és Ausztria áll az élen az elektronikus igazgatás népszerűsége terén - ám Christian Rupp a meglehetősen előkelő pozíciót elfoglaló Észtország és Szlovénia esetéből arra következtet, hogy megfelelő technológiával pár év leforgása alatt nagyon gyorsan fel lehet zárkózni az élmezőnyhöz. Magyarországnál mindez még várat magára: hazánkat a 28 európai államot magában foglaló felmérés szerint a 25. hely táján kell keresni.

Bécs, 2005. december

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.