A szomszéd biodízelje
A bioüzemanyagra itthon is lenne igény - fél éven át lehetne vele környezetbarát módon üzemeltetni a gyorséttermeket kiszolgáló kamionparkot -, ennek azonban jogszabályi akadályai vannak. Már megint az osztrákok a rugalmasabbak! Az ottani McDonald's étteremláncnak logisztikai szolgáltatást nyújtó vállalat évek óta a gyorsvendéglők hulladék olajával működteti a kamionjait, sőt az idei évtől kezdve már a magyarországi egységekben képződő olaj egy részét is a határon túl használják fel. A működtetési tapasztalatok kedvezőek: egyrészt a hulladékból gyártott üzemanyag olcsóbb (annak ellenére, hogy a szállító fizet érte az éttermeknek), másrészt az összes levegőszennyező komponensből kevesebb van benne, mint a hagyományos dízelben (a különbség a kén és az aromás szénhidrogének esetében többszörös). A legfőbb környezetvédelmi előnyt az jelenti, hogy a biodízel "elfüstölése" nem jelent új szén-dioxid-kibocsátást: ilyenkor csupán az olaj alapanyagául szolgáló növények (repce, napraforgó) széntartalma kerül a levegőbe, de az olajgyártás érdekében ültetett termények vissza is szívják onnan.
A biodízel magasabb hőmérsékleten dermed, mint a hagyományos, ezért az alternatív üzemanyagot csak a nyári fél évben használják. A sütőolajból mechanikai tisztítás és egy "átészterezésnek" nevezett egyszerű kémiai eljárás után lesz a tankba betölthető dízelolaj. A nyersanyagból a gyorsétteremlánc magyar hálózatában évi 500 tonnányi keletkezik, amely a hazai egységeket ellátó mintegy 10 kamion félévi üzemanyag-szükségletét tudná fedezni. Persze csak kémiai értelemben, jogilag ugyanis a folyamat Magyarországon nem működőképes. Bár a növényi alapanyagból készült üzemanyag jövedékiadó-tartalma a jövedékiadó-törvény szerint 0 százalék, ezt a rendelkezést egy idei kormányrendelet (42/2005) olyan értelemben felülírta, hogy a kedvezmény csak a bekevert biodízelre, vagyis a kőolaj alapú dízel és növényi olaj keverékéből előállított üzemanyagokban a növényi hányadra érvényes. Ez a rendelkezés a gyakorlatban monopóliumot biztosított a kevert üzemanyagot Magyarországon egyedül előállító olajvállalatok számára. (Ráadásul a rendelet nem tartalmazza, hogy mi számít pontosan keverésnek - elvileg 100 liter biodízel és egy kávéskanál dízelolaj keverékéből is legális, adókedvezményre jogosító környezetbarát üzemanyagot lehetne létrehozni, ami az egész szabályozás átgondolatlanságát mutatja.) A nem kevert biodízelre jövedékiadó-mentességet lehet kérni, ami azonban információink szerint még senkinek - így az éttermi kamionok üzemeltetőjének sem - sikerült, a jövedéki adóval együtt viszont a biodízel árban már nem versenyképes.
A hazai éttermek használt sütőzsiradékát korábban szinte kizárólag a Biofilter nevű hazai cég vásárolta fel. A nyersanyagból főként takarmány-alapanyag készült, ám annak ára az európai takarmánybotrányok nyomán drasztikusan lezuhant. Így került a képbe az osztrák logisztikai vállalat, amely pillanatnyilag a legtöbbet kínálja a hazai használt étolajért. Az olcsó magyar biodízelből egyelőre Ausztria profitál - gazdasági és környezetvédelmi értelemben egyaránt.