Mindent látó térfigyelők
Mostantól a budai buszsávokat is érdemes autóval elkerülni, mert már működik az az 57 kamera, amellyel a főváros zártláncú forgalomirányítási kamerarendszerét bővítették. Így már százhuszonhat nagyfelbontású berendezés figyeli Budapest fontosabb közlekedési útvonalait és csomópontjait - jelentette be tegnap Demszky Gábor főpolgármester. (A főváros által működtetett hálózat és a kerületek térfigyelő rendszerei között nincs összeköttetés.)
A nyílt közbeszerzéssel meghirdetett beruházásra ebben az évben százkilencmillió forintot költött a főváros. A most átadott második ütemben elsősorban Budán szereltek fel újabb kamerákat.
A szakemberek várakozásai szerint az egyre több helyen kialakított megfigyelőpontok segítségével biztonságosabbá válhat Budapest közlekedése, kevesebb lesz a szabálysértés, a gépszemek visszaszorítják a bűnözést, és a központból kapott információkkal, még a telefonos bejelentés előtt érkezhetnek a helyszínre a rendőrök, ha valahol baleset történik vagy valami miatt torlódás alakul ki - hangsúlyozta a főpolgármester.
A közlekedési statisztikák szerint Budapesten, a reggeli és délutáni csúcsforgalom idején, óránként történik egy személyi sérüléssel járó baleset. Gyakorta robbannak le rossz műszaki állapotú járművek, a kereszteződésekben rekedt autók jelentősen lassítják a haladást, ezért a kamerák felvételei és a közlekedési rendőrök hatékony beavatkozása nem csak a forgalmat teheti gördülékenyebbé, de bizonyos esetekben életet is menthet.
Jenovai Zoltán, a hálózatot működtető Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. forgalomtechnikai főosztályának vezetője elmondta, hogy az automatikus működésű képrögzítőkkel ezen túl éjjel-nappal pásztázhatják például a Moszkva teret, a Móricz Zsigmond körteret az Árpád fejedelem útját és a Bartók Béla utat, továbbá kiszűrhetik a buszsávban közlekedő autókat a Nagykörút teljes budai és pesti szakaszán. A kamerák egy része számlálja az autóforgalmat, de felszereltek harminckét, távirányítással mozgatható típust is, melyekkel minden irányban tudnak felvételeket készíteni. Az üvegszálon továbbított mozgóképek az FKF Rt.-n kívül a BKV, valamint a Fővinform ügyeletén is láthatók, ezért a fővárosiak mindig időben értesülhetnek a dugókról és a tömegközlekedés fennakadásairól a rádióból.
A fejlesztést a német Siemens cég végezte, a nagyfelbontású kamerák ellenállnak a szélsőséges időjárási tényezőknek, bár néhány hónap elteltével karbantartást igényelnek. A rendszer üzemeltetése eddig évente mintegy harmincmillió forintba került. A tervek szerint hamarosan újabb megfigyelőpontokkal bővítik a hálózatot.