Gróf és Naudy del Fat a párizsi Nemzetközi Graffiti Múzeumban
A francia főváros Espace en cours nevű non-profit kiállítóhelye fogadta be Gróf Ferenc Párizsban élő magyar képzőművész és Jean-Baptiste Naudy del Fat francia költő a graffiti kultúrtörténetét feldolgozó Société Réaliste nevű párosának harmadik kiállítását. A állandó hellyel szándékosan nem rendelkező, alkotóhelyként működő Nemzetközi Graffiti Múzeum performanszai az emberi nyomokból bárhol létrejöhető graffiti történetét interpretálják saját alkotásokon keresztül, így kutatva e fontos kifejezési forma valóságos jelentését.
A három napig nyitva tartó Appendix nevű kiállítás az ősi mezopotámiai Ur városában talált, az épületekre és tárgyakba vésett ékírásnak kívánt emléket állítani, valamint annak törvényt szimbolizáló jellegét kiemelve mai változatát hozta létre. A két művész szerint a mezopotámiaiak voltak az elsők, akik képszerű fonetikus írásukkal függőleges oszlopokra vésve alkották meg törvénykönyveiket, amelyek a hatalom jelképei volt. Emellett ők találták ki az eposz műfaját, amelynek irodalmi történetei egy közösség működési rendszerét, azaz vallását és politikáját határozták meg.
A párizsi kiállítóterem egy elképzelt munkahelyként funkcionál: a piramis alakban a földre fektetett, meghajlított cinklemezekre fúrt, saját tipográfiával rendelkező latin betűkből összeálló angol szavak, az esetleges szövegformát megtartva a fehér falon fehér betűkkel folytatódnak tovább. A művészek által a "hiba nyelvtanának" nevezett szöveg egy táblán kifüggesztve egy részletesen felépített marketing-tervbe beillesztve is megjelenik, amely a kiállítás címének (Appendix) két jelentésére utalva egy tulajdonképpeni függő hibajegyzék.
A hatalmat és kultúrát szimbolizáló mezopotámiai ékírás funkciójának megfeleléseként a mai világ működésének a háborúktól a reklámokig egy hibás angol nyelvvel való marketing szempontú leírását egy túlzó és problematikus rendszerként értelmezi a két művész. Az általuk megalkotott hibajegyzék az, ami a törvényekből kimarad. A formai megfelelés a cinklapokra fúrt írás tipográfiájának egyediségében rejlik - mondta el Gróf Ferenc és Jean-Baptiste Naudy del Fat. (MTI)