Kihívó a teniszbajnok szoknyácskája. A papok kendőben és lepelben játszatnák a lányt. Egy indiai magazin szerint a sok ostoba fatva csak az iszlámmal szembeni előítéleteket erősíti.
Fatvát a fatva ellen!
Egy szunnita vallási vezető fatvát adott ki India legsikeresebb teniszezője, a hívő moszlim Sania Mirza „illetlen öltözéke” miatt.
„A ruha annyira fedetlenül hagyja a test nagy részét, hogy a fantáziának már semmi sem marad” – idézi a Telegraph egy tudós pap első hallásra talán félreérthető kijelentését. De a tudós azt javasolja, hogy rövid szoknya és trikó helyett – az iráni teniszező nők példájára – kendőben és az egész testet eltakaró lepelben kellene játszani.
Vallásjogi állásfoglalást, fatvát minden iszlám jogtudós és vallási vezető kiadhat. De hogy kötelező parancsnak vagy csak ajánlásnak kell-e tekinteni, arról maguk a jogtudósok is vitatkoznak. Másfelől minden moszlim hívő kérhet fatvát a vallási vezetőktől, ha nem tudja eldönteni, hogy valamely kérdésben mit ír elő a Korán.
A következményeket nem nehéz elképzelni. „A helyzet mára odáig fajult – olvassuk az Outlook India Csupa ajatollah! című cikkében –, hogy bármelyik mufti szabadon dönthet olyan ügyekben, amelyekhez egyáltalán nem ért.”
A cikk kiszemelte egy tízkötetes fatva-gyűjtemény legbizarrabb darabjait. Kettő a kevésbé szaftosak közül:
- Tisztátalanná válik az a kút, amelybe egy csirke belepiszkít?
- Ha kimersz belőle 110 vödör vizet, akkor nem.
- Meghallgatja Allah az imát, ha közben szellentek?
- Csak akkor, ha végig magadban tartottad. Ha elengedted, akkor az imát meg kell ismételni.
A családjogi ügyekben fatvát kiadó jogtudósok nem tartoznak felelősséggel döntéseikért. Így fordulhatott elő, hogy néhány hónapja egy kis falu moszlim tanácsa úgy határozott, az apósa által megerőszakolt nőt az após feleségének kell tekinteni.
Az Outlook India szerint az ostoba és legtöbbször a nőket korlátozó fatvák csak az iszlámmal szembeni előítéleteket erősítik.
Shaista Amber, az egyik moszlim feminista szervezet alapítója betartja a Korán előírásait, de a nőket sújtó fatvákat elfogadhatatlannak tartja. „A Korán számos jogot biztosít a nőknek. De a vallási vezetők férfiak, és ők viszont semmit sem engednek meg a nőknek.”
Egy indiai írónő: „Ideje lenne már fatvát hozni a fatva ellen!”