Az EU tudott a fogolyszállításokról?
A The Sunday Telegraph szerint 2003 elején Athénban született megállapodás arról, hogy az Egyesült Államok igénybe vehet európai "tranzitlehetőségeket" írja R. Hahn Veronika londoni tudósítónk. E közléssel új fordulatot vehet az európai közvéleményt hetek óta lázban tartó titkos CIA-fogolyszállítások ügye. A legnagyobb példányszámú brit vasárnapi politikai napilap címoldalán számol be arról, hogy az Európai Unió még 2003 elején, Görögország EU-elnöksége idején titokban lehetővé tette az Egyesült Államok számára, hogy európai földön található tranzitlétesítményeket használjon "bűnözők" szállítására. A leleplezés ellentmond az EU többször is elhangzott cáfolatának, hogy tudott volna a fogolyszállító repülőutakról.
A téma 2003. január 22-én került napirendre egy a terrorizmus elleni háborúval kapcsolatos bizalmas megbeszélésen. A később nyilvánosságra hozott jegyzőkönyvből törölték azonban a megállapodásra való utalásokat. Az Európai Unió tisztviselői a konzervatív lap érdeklődésére megerősítették, hogy a teljes emlékeztetőt megküldték a tagországoknak, így azt a londoni belügyminisztériumnak is meg kellett kapnia. Múlt szerdán, a parlamenti azonnali kérdések félórájában a Liberális Demokraták vezetője számon kérte Tony Blairtől, mikor hagyta jóvá az amerikai politikát, de a kormányfő úgy tett, mintha nem tudna a dologról. Charles Kennedy információja szerint 18 brit repülőtéren mintegy 400 CIA-börtöngép fordult meg.
A The Sunday Telegraph washingtoni tudósítója látta a teljes dokumentumot és idézi is a megállapodás konkrét részleteit a határrendészeti szolgálatok együttműködéséről, mely magába foglalja "az adatok cseréjét és az európai tranzitlétesítmények fokozott használatát a bűnözők és a nem befogadható idegenek visszairányítása érdekében".
- Nem láttuk a The Sunday Telegraph mai cikkét, így nem áll módomban kommentálni a tartalmát - mondta lapunkbrüsszeli tudósítójának tegnap délután Jonathan Todd, az Európai Bizottság hét végi ügyeletes szóvivője.
A The Sunday Telegraph szövegéből kiderül, feltehetően szakértői szintű tárgyalásokról lehet szó. - Az ilyeneken nincsen jelen a tagállamok összessége, s akkori megfigyelőként mi sem kaptunk meghívást - világította meg lapunknak a hátteret egy brüsszeli magyar diplomata, neve elhallgatását kérve. - Jelen szokott lenni a soros elnökség, az azt követő (ebben az esetben az olasz), az EU-tanács főtitkárságának, valamint az Európai Bizottság képviselője, nem beszélve az USA szakértőiről - folytatta, megemlítve: "nehéz is lenne úgymond bizalmas találkozóra Athénba csődíteni tizenöt belügyminisztert és az illetékes EU-biztost (aki ekkor a portugál António Vitorino volt.)"
Az akkori görög elnökségi naptár is megerősíti, hogy január 22-én "vezető tisztviselők" (értsd: nem politikusok) vettek részt az EU-USA akciócsoport athéni találkozóján.
Brüsszeli EU-diplomaták erre lapunknak azt mondták: ez a szövegrészlet (ha nem hamisítvány, vagy később el nem fogadott fogalmazvány a The Sunday Telegraph szövege) "teljesen szokványos" belügyi megállapodás, "az ilyesmihez szakértői szint is elég". Az ott említett "tranzitutasok nem szállnak ki a gépből, amely csak kerozint vételez a leszállásnál, s az utasok személyazonosságát nem szokás firtatni". A korábban már idézett magyar diplomata pedig azt mondta: Magyarország nem kapott ilyen tájékoztatást, igaz, nem is volt ekkor tagállam.
Binali Yildirim török közlekedési és szállítási miniszter november végén elismerte, hogy egy amerikai repülőgép - a sajtó szerint ezt a CIA bérelte és feltételezett terroristák szállítására használta - technikai okokból leszállt Isztambulban. A gép mindkét esetben Azerbajdzsánból érkezett Törökországba. Gül külügyminiszter szerint azonban "Nem szálltak se le, se fel utasok, semmilyen gyanúsítottat nem vittek el vagy kérdeztek ki törökországi repülőtéren."