Ünnepsorozat kereskedőknek

Ez nem lehet igaz! - néztünk egymásra az asszonnyal október végén az autóban, amikor meghallottuk az első karácsonyi reklámot. Mintha minden évben egyre korábban kezdődne! Az amerikai kiskereskedők az idén is hihetetlen elánnal vetették bele magukat a profitért folytatott év végi csatába, és már az első napokban látszott, hogy nem babra megy a játék.

Vannak bolthálózatok, amelyek egész évi forgalmuk felét novemberben és decemberben realizálják. Ha elszúrják a hajrát, az egész évre keresztet vethetnek. (Ez utóbbival persze óvatosan kell bánni. Aki Amerikában karácsonyt mond, annak a politikai korrektség jegyében hanukát, és az afrikai származású lakosság kedvéért újabban kwanzaát is kell mondania. Ezért a reklámok egyszerűen "ünnepeket" említenek.) Az USA nem egészen 300 millió lakosa az idei becslés szerint csaknem 440 milliárd dollárt költ az "ünnepek" előtt - és ebben nincs benne a lendületesen fejlődő internetes kereskedelem. Az összeg hat százalékkal lesz több a tavalyinál - ha helyes a becslés.

Az első félidő után a poharat félig telinek és félig üresnek is lehet minősíteni: a világ legnagyobb kereskedelmi vállalata, a Wal-Mart például elégedett, mások nem annyira. A kiskereskedők az idén a szokásosnál két héttel hamarabb, már november elején-közepén levitték áraikat, mert attól tartottak, hogy a magas benzinárak miatt decemberre már nem marad elég pénzük az embereknek. (Amerikában az árleszállítások általában az ünnepek előtt vannak.)

A "fekete péntek", azaz a hálaadás ünnepe utáni nap (idén november
25-e) minden eddiginél korábbi kelést és hosszabb sorokat hozott. Egyes üzletek már hajnali ötkor kinyitottak, és a vásárlók a szó szoros értelmében egymást letaposva rontottak rá az árura. A Wal-Mart például 378 dollárért, azaz nem egészen 80 ezer forintért kínált márkás laptopot - nem csoda, hogy tülekedés volt a számítástechnikai osztályon. Továbbra is slágercikk a nagy képernyős plazmatévé, de tartja magát az arany ékszer, és persze az obligát ruha, játék is. A Microsoft amúgy is méregdrága játékkonzoljából, az xBox 360-ból az első napokban hiány támadt, úgyhogy az e-Bay nevű internetes börzén az eredeti 400 dollár dupláját, sőt tripláját is elkérték egy-egy bontatlan dobozért. Az autókereskedők is kivétel nélkül nagy karácsonyi masnikat ragasztanak a kocsikra, és szintén lejjebb viszik áraikat.

A "fekete péntek" egyébként nem valami sortűzre vagy tőzsdekrachra emlékező gyásznap. Éppen ellenkezőleg: onnan kapta a nevét, hogy a boltok hagyományosan ilyentájt lépték át az éves szinten nullszaldót jelző vonalat, márpedig az ez alatti grafikont vörössel, az e fölöttit viszont már feketével húzzák.

Érdekes módon, ahogy közeledik december vége, úgy lesz a vásárlóknak egyre rosszabb véleményük a boltokról. Mivel az elégedettségi szint ötszázalékos csökkenése a számítások szerint 12,5 milliárd dollár bevételkiesést okoz, az áruházak most különösen nem engedhetik meg maguknak a mérethiányos konfekciót, a piszkos, földre szórt ruhákat vagy a fáradt, mogorva eladókat. Ilyenkor mindenütt megkétszerezik a vásárlói lojalitást szolgáló erőfeszítéseket, jobbnál jobb törzsvásárlói ajánlatokkal bombázzák a kedves vevőt. Az elégedetlen kuncsaft ugyanis könnyen átpártolhat a konkurenciához - márpedig nyakunkon a februári Bálint-nap, amikor - ha nem is karácsonyi méretekben - minden kezdődik elölről.

Washington, 2005. december

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.