Ünnepsorozat kereskedőknek
Vannak bolthálózatok, amelyek egész évi forgalmuk felét novemberben és decemberben realizálják. Ha elszúrják a hajrát, az egész évre keresztet vethetnek. (Ez utóbbival persze óvatosan kell bánni. Aki Amerikában karácsonyt mond, annak a politikai korrektség jegyében hanukát, és az afrikai származású lakosság kedvéért újabban kwanzaát is kell mondania. Ezért a reklámok egyszerűen "ünnepeket" említenek.) Az USA nem egészen 300 millió lakosa az idei becslés szerint csaknem 440 milliárd dollárt költ az "ünnepek" előtt - és ebben nincs benne a lendületesen fejlődő internetes kereskedelem. Az összeg hat százalékkal lesz több a tavalyinál - ha helyes a becslés.
Az első félidő után a poharat félig telinek és félig üresnek is lehet minősíteni: a világ legnagyobb kereskedelmi vállalata, a Wal-Mart például elégedett, mások nem annyira. A kiskereskedők az idén a szokásosnál két héttel hamarabb, már november elején-közepén levitték áraikat, mert attól tartottak, hogy a magas benzinárak miatt decemberre már nem marad elég pénzük az embereknek. (Amerikában az árleszállítások általában az ünnepek előtt vannak.)
A "fekete péntek", azaz a hálaadás ünnepe utáni nap (idén november
25-e) minden eddiginél korábbi kelést és hosszabb sorokat hozott. Egyes üzletek már hajnali ötkor kinyitottak, és a vásárlók a szó szoros értelmében egymást letaposva rontottak rá az árura. A Wal-Mart például 378 dollárért, azaz nem egészen 80 ezer forintért kínált márkás laptopot - nem csoda, hogy tülekedés volt a számítástechnikai osztályon. Továbbra is slágercikk a nagy képernyős plazmatévé, de tartja magát az arany ékszer, és persze az obligát ruha, játék is. A Microsoft amúgy is méregdrága játékkonzoljából, az xBox 360-ból az első napokban hiány támadt, úgyhogy az e-Bay nevű internetes börzén az eredeti 400 dollár dupláját, sőt tripláját is elkérték egy-egy bontatlan dobozért. Az autókereskedők is kivétel nélkül nagy karácsonyi masnikat ragasztanak a kocsikra, és szintén lejjebb viszik áraikat.
A "fekete péntek" egyébként nem valami sortűzre vagy tőzsdekrachra emlékező gyásznap. Éppen ellenkezőleg: onnan kapta a nevét, hogy a boltok hagyományosan ilyentájt lépték át az éves szinten nullszaldót jelző vonalat, márpedig az ez alatti grafikont vörössel, az e fölöttit viszont már feketével húzzák.
Érdekes módon, ahogy közeledik december vége, úgy lesz a vásárlóknak egyre rosszabb véleményük a boltokról. Mivel az elégedettségi szint ötszázalékos csökkenése a számítások szerint 12,5 milliárd dollár bevételkiesést okoz, az áruházak most különösen nem engedhetik meg maguknak a mérethiányos konfekciót, a piszkos, földre szórt ruhákat vagy a fáradt, mogorva eladókat. Ilyenkor mindenütt megkétszerezik a vásárlói lojalitást szolgáló erőfeszítéseket, jobbnál jobb törzsvásárlói ajánlatokkal bombázzák a kedves vevőt. Az elégedetlen kuncsaft ugyanis könnyen átpártolhat a konkurenciához - márpedig nyakunkon a februári Bálint-nap, amikor - ha nem is karácsonyi méretekben - minden kezdődik elölről.
Washington, 2005. december