Tudásalapú gazdaság kihalásos alapon?

Hiába tanít ma kétszer több tanár négyszer annyi diákot, mint a rendszerváltás idején, ha az egyetemekről, főiskolákról kikerülők tudása nem kerül be a gazdaságba.

A képzési és a gazdasági rendszer szinkronja megteremtésének szükségessége volt a fő üzenete annak a konferenciának, amit a Politikatörténeti Alapítvány rendezett Fontolva haladunk, vagy békaként ugrálunk? címmel.

A vitában Veress József, a Nemzeti Fejlesztési Hivatal politikai államtitkára úgy fogalmazott: az oktatás és a gazdaság igényeinek összhangja nélkül a társadalmi feszültségek újratermelődnek. Ellenpélda Észtország: az idősebb korosztályok "számítógépes műveltségének" ösztönzése robbanásszerű változásokat idézett elő. Az államtitkár az infrastruktúra fejlesztése, az internet-hozzáférés növelése mellett a tudatosságot, az erős civil szféra megteremtését jelölte meg a tudásalapú gazdaság kialakulásának fő feltételeként, emlékeztetve arra, hogy Angliában minden második ember tagja valamilyen civil szervezetnek.

- A társadalmi igazságtalanságok megszüntetését sem brutális forradalmi beavatkozással, sem szépségtapaszokkal, apró lépésekkel nem lehet belátható időn belül elérni - vélte Tamás Pál szociológus, aki részt vett az MTA által szorgalmazott "új társadalmi szerződés" kidolgozásában is. Szerinte fent és lent egyszerre kell támadni: a szegényebb rétegeket felzárkóztatni, a tehetségeket kiemelni, európai szintű csúcsteljesítményeket elérni, illetve az ehhez szükséges átfogó intézményeket kialakítani. Ezzel kapcsolatban figyelmeztetett: míg Nyugat-Európában a hetvenes években az oktatási reformok a gazdasági fellendülés hátszelével mentek végbe, addig erre Magyarországon a kilencvenes években gazdasági összeomlás után történtek kísérletek. Tamás Pál szerint a most induló magyar felsőoktatási reform megalkotói nem veszik figyelembe azt a nyugati trendet, hogy a reformokat hagyományosan "generációs kihalással", vagyis csak fokozatosan érték el. - Az egyetemi elittel szemben nem lehet a változást véghez vinni - hangsúlyozta a professzor a magyarországi folyamatok kritikájaként, megjegyezve, hogy nem látszik a képzési rendszer átalakításának motorjaként dolgozó fiatal tanári réteg. - A megkülönböződéshez különleges teljesítményekre, ezt ösztönző intézményekre van szükség, másként lekerülünk a térképről - öszszegezte véleményét Tamás Pál.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.