Titok és üdvösség
A Csodacsibe, amelynek az igazán nagy nézőszámot kellett volna produkálnia, finoman szólva, nem csinált csodát (A húszezer néző nagyon kevés ahhoz képest, hogy két évvel ezelőtt a Némó nyomában ötvenötezerrel indult.)
A Csodacsibe átlagon aluli teljesítménye aggasztó lehet a Disney stúdió vezetőinek, mert ez az első saját gyártású 3D technológiával készült produkciójuk (a korábbiakat a Pixar gyártotta, de a Hihetetlen család után önállósultak). Maga a mű felemás munka, a csibe nagyon aranyos, de az egész egyszerűen dögunalmas. A gyerekek ritkán élvezik a sci-fikre és egyéb hollywoodi sikerdarabokra hajazó poénokat.
- Fogjátok már be, rohadt kritikusok, van, aki komolyan veszi a filmet! - üvöltött artikulálatlanul egy néző David Cronenberg versenyfilmjének cannes-i bemutatóján. Joggal, mert hangos kuncogások kísérték a filmet. A mozi cselekménye egyetlen fordulaton alapul. A forgatókönyv egyetlen pozitívuma, a főhős, Tom Stall sokoldalúsága - de nem akarom lelőni az egészet. A B kategóriától Cronenberg menti meg az egészet, azaz kicsit fantáziadúsabbak a kamerabeállítások, pikánsabbak a szexjelenetek és az egészet fűszerezi még egy csipetnyi abszurd humor is.
Atom Egoyan filmje, Az igazság fogságában nagy siker, ha ilyen előkelő helyezéssel indult. A szintén cannes-i versenyben bemutatott mű egy komikus páros kapcsolatára összpontosít: Lanny Morris (Kevin Bacon) és Vince Collins (Colin Firth) hosszú éveken át elválaszthatatlanok voltak, váratlan szakításuk oka sosem került nyilvánosságra. Karen O'Connor (Alison Lohman), a rámenős újságíró az igazság nyomába ered, ez számos régi seb feltépésével jár, és végül ő is belekeveredik, érzelmileg érintett lesz. Egoyan nagyon ráérzett arra, hogy ha összekeveri a kliséket, akkor meglepő hatást érhet el. A lélektani thriller sikere persze Egoyan és Firth budapesti látogatásának is köszönhető: népszerűsíthették kedvük szerint.
Ritkaság, de a hét legjobb műve most egy igazi zsánerfilm, az Ördögűzés Emily Rose üdvéért. Már az is szimpatikus, hogy a két főszereplő nem sztár, hanem független produkciókban szereplő, Laura Linney és Tom Wilkinson. Az igaz történet (egy sikertelen ördögűzés miatt meghalt kislány ügye) hátborzongatóan izgalmas. El sem hiszem, hogy Hollywoodban mégiscsak tudnak még filmet csinálni. Meg is bukott nálunk.