Ma Mikulás vagyok, nem Béla
Amikor felveszem a piros ruhát, egy kicsit én is megváltozom: máshogy látom a világot, sőt az emberek is másképp viselkednek velem, legyen szó a legapróbb gyerekről vagy morcos, kiábrándult felnőttről. Ilyenkor hiába is próbálnak a személyimben lévő nevemen szólítani, csak a Mikulásra hallgatok, mert én vagyok a Mikulás - meséli Béla, aki "régi motoros". Mint mondja, ez egy életérzés, és csak az érti meg, aki már maga is átélte.
Természetesen van "rendes" polgári foglalkozása: egy számítástechnikával foglalkozó cégnél dolgozik - erről bővebben nem nyilatkozott lapunknak, mert bár munkatársai egy része tisztában van mellékállásával, de azt nem szeretné, ha a többiek is rájönnének. - Ebből még senki sem gazdagodott meg, de mindig várja már a decembert. Ez a néhány nap viszont a lelki egyensúlyát is helyre teszi: soha ennyi koncentrált szeretetet, szeretettel készített ajándékot nem kap az ember munkája során.
- Az elmúlt tizenegy évben, amióta Mikulás vagyok többkötetnyi gyerekrajzot kaptam, amit év közben is szívesen nézegetek - mondja. Vannak megrendelők, akik évről évre őt hívják vissza, így "ellenőrizheti", mennyire veszik komolyan a gyerekek a neki tett ígéreteket. - A kicsik többsége a lehető legkomolyabban és következetesen betartja a fogadalmát: volt, aki a cumizásról szokott le a Mikulás kedvéért - teszi hozzá.
Többnyire december elsejével kezdődik a szezon, hossza attól függ, milyen napra esik Mikulás: ha hétvégére, akkor szinte minden szülő hatodikára szeretne Mikulást hívni, ez azonban a közvetítéssel foglalkozó cégek szerint a folyamatosan növekvő megrendelések miatt sokszor teljesíthetetlen óhaj. A Mikulás délelőttönként többnyire óvodákba és általános iskolákba látogat el, majd késő délután a családokhoz, azaz az "egyéni megrendelőkhöz".
Ez utóbbi egyébként az elmúlt 10-15 évben lett divat: a rendszerváltás előtti gyerekek számára sokáig csak a papa-mama munkahelyén, vagy az óvodában, iskolában volt látható a december hatodikai látogató. Otthon csak az ablakba tett csizmákba pillantva konstatálta ott jártát. Később az utcán is mind gyakrabban feltűnt, mára pedig sok lakásba csenget be személyesen a vattaszakállú öregúr.
- Tulajdonképp ezért is lettem Mikulás: a lányom gyerekkorában mindig rákérdezett, honnan kerül az ajándék a csizmába. Amikor pedig jó tíz éve látott egy Mikulás-toborzó hirdetést, a családi tanács végül úgy döntött, miért is ne? Azóta minden évben magamra öltöm a piros ruhát, és útra kelek a krampuszokkal - meséli.
- A házhoz rendelhető Mikulások csúcsidőszakban napi 5-10 helyre is ellátogatnak, attól függően, mennyi megrendelés van, és azok egymáshoz képest milyen távolságra vannak, illetve, hányan dolgoznak a cégnél - mondja Bálint György, a Bál-na Produkciós Kft. Mikulás-szolgálatának ügyvezetője. A rendezvényszervező cégnél negyven Mikulás és tizenhét krampusz próbálja teljesíteni az egyre több megrendelést - utóbbiakat inkább a céges rendezvényekre és bevásárlóközpontokba hívják.
A Mikulásnak mindenre fel kell készülnie, hiszen a gyerekek képesek a legváratlanabb és néha igen kínos kérdést feltenni, a szán és a rénszarvasok hollététől kezdve egészen addig, hogyan fordulhat elő, hogy már tegnap is találkozott a Mikulással az oviban és akkor melyikük is az igazi? Mikulás bárki lehet, ehhez nem kell különösebb szakképesítés, bár a tengerentúlon ezt is igen komolyan veszik: Kanadában például felsőfokú szakképesítés is szerezhető a szükséges ismeretekből. A Mikulás-szolgálat Mikulásai és krampuszai között van, aki a civil életben rendőr, akad nyugdíjas közgazdász, pedagógus, színész, egyetemi hallgató, de akad olyan is, aki az év többi részében is a cégnél dolgozik.
A gyerekek számától függ, hogy a Mikulás mennyi időt tölt el egy-egy helyen: családoknál negyedóra, óvodákban, iskolákban és a céges rendezvényeken másfél-két óra az alap, de van, hogy ennél többet igényel a megrendelő: a bevásárlóközpontok, plázák általában egész napra rendelnek Mikulást és krampuszokat, akiktől többnyire azt kérik, hogy járják körbe az egész épületet.
A Mikulások órabérben dolgoznak: 800-6000 forintért, a rendszerváltás előtti önkéntesség ma már egyre kevésbé jellemző. Az is gyakori, hogy minden kiszállásért fix díjat kapnak.
A jelmezeket az esetek többségében a cég tervezi, készítteti és igazítja méretre szintén a színvonalasabb és hitelesebb fellépés érdekében. - Hat éve azért alakítottam meg a cégem, mert elegem lett a fiam kedvéért rendelt Mikulások igénytelenségéből és gyenge produkcióiból - meséli Serbán Lajos, a Kinder Party Szerviz tulajdonosa. Azóta évről évre ő is felölti a piros köpenyt december elején, és mivel a fia már kinőtt abból a korból, amikor még hitt a Mikulás létezésében, hamarosan talán már ő is besegít a gyerekek mulattatásába.
Alkalmazottait elsősorban az ismeretségi köréből választja, mivel így biztos lehet benne, hogy megbízható emberekkel dolgozik, akik nem okoznának csalódást egyetlen gyereknek sem azzal, hogy elkésnek, vagy elfelejtenek elmenni. Ez utóbbi, akárcsak az illúzióromboló produkció inkább a feketén tevékenykedőkre jellemző. Becsülni sem lehet, hogy hányan próbálnak egy kis pénzt szerezni ez alatt a pár nap alatt, de biztosan többen vannak, mint a legális vállalkozások - teszi hozzá Serbán Lajos.
Szinte minden efféle szolgáltatást nyújtó cég vállal jótékonysági fellépéseket is kórházakban, gyermekotthonokban. Ez munkájuk legnehezebb része. Ehhez képest eltörpül, hogy sokszor a kocsiban öltöznek át az utcán, vagy hogy szivacsokkal kitömve, kabátban, sapkában, kesztyűben ülnek, sétálnak órákon keresztül a jól fűtött helyiségekben. - Emlékszem egyszer daganatos gyermekeket látogattunk meg az egyik fővárosi kórházban. Mi mindig úgy köszönünk el, hogy találkozunk jövőre - akkor alig tudtam elmotyogni ezt a pár szót. Hogyan mondjam ezt jó szívvel, vidáman egy kómás, és szemmel láthatólag nagyon beteg gyereknek, aki talán a következő hetet sem éri meg? - teszi hozzá Serbán Lajos.
Egyébként a felnőttek is igénylik a Mikulást, és a nyomában járó különleges hangulatot: önkéntelenül is úgy viselkednek, mintha elfelejtenék, hogy már rég kiábrándultak a legendából. - Az egyik legfurább, ami megesett velem az volt, amikor egy fodrászüzletbe rendeltek Mikulást egy negyven körüli anyukához, aki amellett, hogy nagyon boldog volt, minden fenntartás nélkül énekelt és verselt a Mikulásnak - meséli a piros ruhás jótevő. De megesett már az is, hogy egy fiatal lány a barátja munkahelyére kért műsoros fellépést, ahol a meglepett úriember a kollégák irigy pillantásai kereszttüzében érdemelte ki ajándékait.
A leendő Mikulásoknak és krampuszoknak a fizikai alkalmassági kritériumok mellett a legszigorúbb alkalmassági vizsgákon kell átesniük. A Mikulás nem lehet alacsonyabb 175 centinél, a testesebb jelentkezők előnyt élveznek, de ezen hasprotézissel lehet segíteni. Ami a legfontosabb, megfelelő orgánummal kell rendelkezniük, de elengedhetetlen az empátia, a jó kommunikációs és reakciókészség, a stressztűrés, a nyugodtság, és a megfontoltság - a többi szükséges készség fejleszthető. A jelentkezőknek a kiválasztás során pszichológiai, rátermettségi teszteket kell kitölteniük, szituációs és helyzetgyakorlatokat kell végezniük. Ezt a szezon előtt két héttel kétszer félnapos tréning követi, amelyen minden Mikulásnak - még a rutinosabbjának is - részt kell vennie, annak érdekében, hogy az egyéves kihagyás után ráhangolódjon az ünnepre. A felkészítésben gyermekpszichológus, színész, sminkes, kozmetikus is közreműködik, és az általános, valamint a szélsőséges szituációkat is gyakorolják. Minderre az üzleti hírnév megőrzése mellett azért van szükség, mert egy felkészületlen Mikulás komoly lelki sérülést is okozhat a gyerekeknek, ezt a felelősséget pedig egyetlen jóérzésű felnőtt sem vállalhatja.