Legendák bukása
A helyzetet némileg árnyalja, hogy az első helyen is egy neves művész munkája áll, Terry Gilliam Grimmje. Ez most már biztos, hogy Gilliam budapesti látogatásának eredménye. A fokozott médiafigyelemnek köszönhetően a film jobban teljesít, mint sok más országban. A Grimmet Cameron Crowe Elizabethtown című keserédes komédiájával csak megközelíteni tudta. Crowe ismét csavart egyet a hollywoodi dramaturgián, a klasszikus végtől eljut a klasszikus kezdetig. Mint a rendező korábbi filmjei, ez is önéletrajzi ihletésű - s bár ez eddig a leggyengébb, nincs mit szégyellnie rajta.
Mivel Tim Burton munkája, A halott menyasszony animációs film, meglepő, hogy csaknem kilencezren nézték meg. Ebben bizonyára szerepet játszik a rendező hírneve és az a tény, hogy kiváló művel van dolgunk. Felnőtteknek szóló abszurd mese ez a szerelemről - humorral, zenével és nem utolsó sorban Burton vizuális zsenialításával.
Roman Polanski A zongorista című filmjének kritikai sikere és Oscar-díja után csúcsra jutott. Minden ajtó megnyílt előtte, akár egy telefonkönyvet is adaptálhatott volna. Ehelyett azonban egy már bejáratott művet filmesített meg a konzervativizmus és a regényhűség szellemében; Charles Dickens Twist Olivérét. Kérdés, hogy érdekel-e ez ma valakit. Budapesten mindenesetre nagyot bukott, 2873 nézőjével még a listára sem jutott fel a mintegy 50 millió euróból készült monumentális mű.
A nagy visszatérők közé tartozik Wim Wenders is, különösen, hogy a német mester utolsó munkái nem voltak éppen a legsikerültebbek. A Kívül tágasabb (erre sem voltak kíváncsiak: 1455 néző látta) szellemi folytatása a Párizs, Texas című klasszikusnak. Itt is egy férfi, egy kiégett westernszínész (Sam Shepard) indul el, hogy újraértelmezze az életét, ő most az eddig nem ismert gyerekeit fedezi fel. Wenderst szemmel láthatóan nem érdekli, hogy a szerzői filmek ideje lassan lejár, saját útját járja - de sajnos már nem tud olyan jó lenni, mint amilyen mondjuk tizenöt évvel ezelőtt volt.