Totális hadüzenet a "luxusprofitnak"

Ha a hosszú távú áramvásárlási szerződések esetében felmerül a piaci egyenlőség és a verseny sérelme, akkor a szintén hosszú távú autópálya-koncessziók esetében is erősen aggályos a 20-25 évre államilag garantált profit - nyilatkozta lapunknak Fónagy János.

Indokolt lenne az autópálya szerződések felülvizsgálata is - nyilatkozta a Népszabadság kérdésére Fónagy János, az Orbán-kormány egykori közlekedési minisztere. Emlékeztetett rá, hogy az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatósága ősszel az áramvásárlási szerződések felülvizsgálatára ösztönözte a kormányt, azaz - ahogy ő fogalmaz - a luxusprofit letörésére. Fónagy Jánosnak az a személyes véleménye, hogy hasonló értékelést az autópálya építési és működtetési szerződések kapcsán is megfogalmazhat az uniós főigazgatóság, s "akkor a választások után a következő kormánynak kell szembenézni egy ilyen problémával". A 2006-ra megkötött autópálya szerződések is szólnak az úgynevezett "rendelkezésre állási díjról", így garantálják a profitot a kivitelező cégeknek - tette hozzá Fónagy János. A Fidesz politikusa az M-5-ös és az M-6-os autópálya-szerződéseket említette meg. Szerinte Magyarországon 2 milliárd forintos díj/km alatt szinte már nincs is szerződés, holott egy kilométer autópályát 1,4 - 1,6 milliárd forintos áron is lehet építeni, példa erre Spanyolország, de Horvátország is.

Áder János is arról beszélt a múlt héten a Nap-kelte műsorában, hogy 200 kilométer autópálya megépítése körülbelül 200 milliárd forinttal többe kerül most, mint az Orbán-kormány idején kötött szerződések szerint került volna. "Nem tudom, hogy a szerződések felülvizsgálatával visszavehető lenne-e a 200 milliárd forint?" - közölte.

A Fidesz-frakció mindenesetre határozati javaslatot nyújt be az Országgyűlésnek arról, hogy a kormány kezdje meg a tárgyalásokat a hosszú távú áramvásárlási szerződésekről a luxusprofit módosítása érdekében. Rogán Antal vasárnap - az Orbán Viktor által egy hete meghatározott - 10 százalékos áramár mérséklést nevezte meg célnak. A hosszú távú szerződéssel rendelkező társaságok múlt évi adózott profitja 30,8 milliárd forint volt, s ez 22 százalékos eszközarányos nyereséget jelent. Szerinte a szerződésekben meghatározott 8 százalék fölötti luxusprofitot a háztartásoknál kell hagyni. A Fidesz és az érintett társaságok még nem vették fel a kapcsolatot, de előrejelzések szerint elismerik ezt a jelenséget és hajlanának a megegyezésre - közölte a Fidesz kampányfőnöke.

Orbán Viktor néhány hónapja Kőszegen jelentette be, hogy a Fidesz felülvizsgálná a privatizációs szerződéseket. Akkor még nem volt szó a hosszú távú áramvásárlási vagy autópálya szerződésekről.

Schmitt az alternatív Fidesz-kormányról

A Fidesz a jövő év elején alternatív kormánnyal lép a nyilvánosság elé - erről Schmitt Pál beszélt a múlt héten Debrecenben egy fideszes toborzógyűlés előtti sajtótájékoztatón. A lapunk által megkérdezett Fidesz-politikusok meglepetéssel értesültek Schmitt Pál kijelentéséről, de nem zárták ki, hogy van ilyen elképzelés. Ugyanakkor hangsúlyozták, még nincs meg az árnyékkormánylista. Fidesz-körökben nyilvánvalónak tartják, hogy a miniszterelnök-jelölt Orbán Viktor lesz, a kancelláriaminiszteri posztra Navracsics Tibor az esélyes, az uniós területfejlesztési miniszter Stumpf István, az oktatási miniszter Pokorni Zoltán, a környezetvédelmi miniszter pedig Schmitt Pál lehet. (Munkatársunktól)

Elõvennék az autópálya-szerzõdéseket?
Elõvennék az autópálya-szerzõdéseket?
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.