Adóhálóban a cégek: bizonytalan internetes bevallás

Több százezer vállalkozást, illetve adótanácsadókat és könyvelőket tart bizonytalanságban a Pénzügyminisztérium (PM). A tárca még nem adott hivatalos információt arról, kezdeményezi-e annak a törvényi rendelkezésnek a módosítását, amely szerint január elsejétől havonta elektronikus úton adatot kellene szolgáltatniuk a vállalkozásoknak alkalmazottaikról. A minisztériumtól tegnap is azt a választ kaptuk: még folyik az egyeztetés a javaslatokról, ezért nem kívánnak tájékoztatást adni.

Mindeközben a PM és az adóhivatal szakértői már számos konferencián tartottak előadásokat az adótörvény-változásokról. Ezeken csak arról tudtak beszámolni, hogy feltételezhetően számos ponton változnak az adóbevallásokra vonatkozó, még hatályba sem lépett rendelkezések. A jelen lévő adószakértők, könyvelők tízezreket fizettek azért, hogy végül fogalmuk se legyen arról, mit is kell tenniük a következő évben. Több fórumon is elhangzott már, hogy a tervek szerint csak jövő év május 12-től kellene először elektronikusan adatot szolgáltatniuk a munkáltatóknak foglalkoztatottaikról, és akkor is csak a jelenlegi havi, illetve negyedéves bevallóknak. Ez a kör megközelítően ötvenezer vállalkozást jelent. Az éves bevallókra csak 2007-től terjedne ki ez a kötelezettség. Ez egyben azt is jelentené, hogy csak egy évvel későbbtől lehetne teljes körűen bevezetni az egyéni járulék-nyilvántartási rendszert. Csúszna az egyszerűsített átutalási rendszer bevezetése is: csak 2007 januárjától lehetne a jelenlegi harmincöt helyett hat számlára fizetni az adókat, járulékokat.

A tervek szerint január helyett szintén csak májustól kellene a tízezer legnagyobb adózón túl minden havi és negyedéves bevallónak kötelezően az interneten keresztül beküldeni elszámolásait. Az evás vállalkozások is izgatottan várják, valóban negyedévente kell-e a jövő évtől bevallást készíteniük - persze elektronikusan aláírva. Lapunk úgy tudja, hogy egyes elképzelések szerint mégis maradna az éves elszámolás ebben a körben. Ellenkező esetben a több mint nyolcvanezer evás vállalkozásnak is már májustól havonta kellene adatot szolgáltatnia alkalmazottairól, s a második negyedévi bavallásukat már az interneten keresztül kellene benyújtaniuk.

A körültekintő vállalkozók persze csak azt hiszik el, ami a Magyar Közlönyben megjelenik. Akik biztosra akarnak menni, inkább kérnek az elektronikus ügyintézéshez szükséges azonosítót, s regisztráltatják magukat az adóhivatalnál. Az utóbbi időben érezhetően megnőtt az ügyfélkapun keresztül bejelentkezettek száma - tudtuk meg Futó Ivántól, az APEH elnökhelyettesétől. Eddig hétezren regisztráltatták magukat összesen 29 ezer cég képviseletére. A tízezer legnagyobb adózóval együtt tehát már csaknem negyvenezer vállalkozás bevallásai, adatközlései juthatnak el az interneten keresztül az adóhivatalokhoz. A többieknek még be kell szerezniük a hatósági pin kódot vagy vásárolniuk valamilyen más elektronikus hitelesítőt. A kérdés most is az: mennyi idő van minderre?

A kormány hivatalosan még nem tájékoztatott a módosítási elképzelésekről: bár egy határozat megjelent arról, hogy "át kell tekinteni" az új rendszer bevezetésének ütemezését. A törvény hatálybalépéséig egy hónap van hátra.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.