Ma Ne Vásárolj Semmit!
A Ne Vásárolj Semmit Nap hagyományát útjára indító Adbusters Foundation közlése szerint világszerte látványos akciókat tartanak ma. Torontó belvárosát „kapitalista bohócok” és zombi Mikulások lepik el, Írországban filmfesztivált tartanak, Berlinben büntetőcédulákat osztanak a vásárlási tilalmat megszegő között, Japánban pedig műhelygyakorlatot vezetnek az egyetemeken a fogyasztás alternatíváiról.
Itthon a karácsonyi nagybevásárlás előtt a Tudatos Vásárlók Egyesülete arra igyekszik felhívni a lakosság figyelmét, hogy a fogyasztás nem egyenlő a boldogsággal.
A környezetvédő és más fogyasztáskritikus szervezetek nem véletlenül időzítik ezt minden évben erre a napra: a most induló karácsonyi bevásárlási láz nem csak környezeti és társadalmi károkat okoz, hanem arra is rávilágít, hogy a boldogság valódi természetéről illúziókat táplálunk.
Mikor hallottad először, hogy a jégtáblák megolvadnak a jegesmedvék alatt? És mikor kóstoltál igazi, édes, lédús házi paradicsomot? Ezek azok a pillanatok, amikor hirtelen valamit új szemszögből látsz, és rájössz: másképp is lehetne élni… – ezek a kampány honlapján olvashatóak.
A Ne Vásárolj Semmit Nap tehát egy kísérlet a tudatunk megváltoztatására. Legalábbis egy lépés ebben az irányban. Ez benne a fő elem. Vásárlás helyett a ceremónia kitalálói azt ajánlják, hogy fedezzünk fel új szemléletmódot, legyünk tevékenyek a közösségeinkben.
A tudati változás mellett a szervezet az ökológiai lábnyomra is felhívja a figyelmet, amely megmutatja, hogy az egyes emberek a Föld mekkora részét veszik igénybe, hány hektár terület tartja el őket a jelenlegi fogyasztási szintjükön. Ha például mindenki olyan mértékben fogyasztana (energiát, nyersanyagot, stb.) mint az USA lakói, akkor a Föld lakosságát ellátandó hat darab Földre volna szükség. Ha mindenki olyan nagy lábon élne, mint egy átlagos magyar, akkor három bolygóra volna szükségünk.
Néhány adat a fogyasztási szenvedély magyar vonatkozásairól:
- A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 100 háztartásra 138 színes tévé és 125 mobiltelefon jut.
- 15 éves fiatalok 29-34%-a fogyaszt a reklámokból látott édességet és üdítőt minden nap, miközben csak 11-14%-uk eszik rendszeresen zöldséget.
- Bár egyre kevesebb gyerek születik, egyre több eldobható pelenkát vásárolunk. 2003 és 2004 nyara között 10%-kal több pelenkát adtak el, mint az azt megelőző évben.
- A Magyarországon 1,5 millió számítógépet és több mint 7 millió mobiltelefont használnak. Az ezekből keletkező évi 70-100 ezer tonna elektronikai hulladék túlnyomó része is szemétlerakókba kerül. Ez a veszélyes hulladék nehézfémekkel, savakkal szennyezi a vizeket és a talajt.
- Évente 1,3 milliárd pillepalackot juttatunk a szemétdombra.
A Ne Vásárolj Semmit Nap alkalmából pénteken déltől este hétig a Tudatos Vásárlók Egyesülete nyílt napot tart irodájában, ahol az etikus fogyasztás, a fogyasztóvédelem, a fogyasztói aktivizmus, a felelős vállalatok világáról lehet információt beszerezni. Helyszín: 1027 Budapest, Bem rakpart 30. II. emelet 19.