Büntetőjogi szigorításokat vár a tagállamoktól Brüsszel

Brüsszel szigorítani készül a büntetőjogi szankciókon, a jövőben legalább tízéves szabadságvesztést kockáztatnak mindazok, akiket korrupcióért, embercsempészetért, euróhamisításért vagy számítógépes kalózkodásért ítélnek el. A büntetési tételeket Magyarországnak is kötelező érvénnyel „súlyosbítania” kell.

Az Európai Bizottság kilenc, már létező jogszabály vagy még csak előterjesztés formájában asztalon lévő direktíva módosítására készül azt követően, hogy az Európai Bíróság feljogosította Brüsszelt: az uniós rendelkezések megszegése esetén szankciókat foganatosítson. 

Az EU vezetése nem szeretné ugyan „kriminalizálni” a közösségi törvényt, de bizonyos területeken szigorítani kíván a szankciókon.  

Van, ahol nem is bűncselekmény 

Az unió végrehajtó testülete hét létező törvény módosítására készül, ezek a pénzmosásra, a magánszféra korrupciós ügyeire, az embercsempészetre, a tengervíz szennyezésére, a számítógépes kalózkodásra és vírustámadásokra, a pénz- és bankkártya-hamisításra vonatkoznak. Ezen kívül módosítják a szellemi tulajdon védelmének szavatolásáról szóló tervezetet, s újragondolásra visszavonják a sokat vitatott környezetvédelmi jogszabály-tervezetet. 

A keményebben szankcionálandó cselekmények körének egy része egyértelműen bűncselekmény (például a bankkártyákkal való visszaélés és az euróhamisítás), azonban vannak vitatható területek. Egyes uniós tagországokban például a szellemi tulajdonjog védelme inkább polgári jogi kérdés, mintsem büntetőjogi, így az új helyzet ezekben az országokban jelentős módosítást kíván a törvényhozástól, az igazságszolgáltatástól, de még a polgárok, a közvélemény szemléletének is meg kell változnia. 

Várhatóan igen kényes lesz a faji diszkrimináció ügye, amelyet illetően az EU meghatározott büntetőjogi intézkedéseket vezethet be, „írhat elő” a tagországok számára.  

A bíróság nemzeti marad 

A tervezett uniós kodifikáció eredményeként olyan büntetőjogi intézkedések születnek, amelyeket a tagországokban kötelező módon érvényesíteni kell, ellenkező esetben az „engedetlen” ország az Európai Bíróság elé kerül. 

A Bizottság tüzetesen megvizsgálja, hogy egy adott törvénysértést polgári jogi, közigazgatási kihágásként vagy bűncselekményként soroljon-e be, és azért pénzbírságot vagy a személyes szabadságot korlátozó büntetést rójanak-e ki a bíróságok. Börtönbüntetés esetében a jogszabály előkészítői az EU igazságügy-miniszterei által 2002 áprilisában jóváhagyott jegyzéket veszik alapul, amely a minimális büntetőintézkedéseket tartalmazza. 

A börtönbüntetések legenyhébb kategóriája az egytől három évig terjedő szabadságvesztés, a következő a 2-5 év, a legszigorúbb az 5-15 év közötti szabadságvesztés. A legsúlyosabb törvénysértések esetében a Bizottság a jövőben minimálisan tízéves szabadságvesztést ír majd elő. A büntetőjogi intézkedések foganatosítása nem az EU hatásköre, a bűnözők elítélése továbbra is a tagországok bíróságainak feladata lesz. 

A tagországokban visszásnak tűnik, hogy olyan uniós intézmények, mint a Bizottság vagy az Európai Parlament büntetőjogi intézkedéseket fogalmaznak meg, ez hagyományosan a nemzeti igazságszolgáltatási rendszer feladata. A folyamat nem is ígérkezik zökkenőmentesnek, hiszen néhány tagországban máris határozottan jelezték: úgy vélik, az EU-direktíváknak nem kellene konkrét büntetési tételeket is megszabniuk. Az EU-adminisztráció ezzel szemben kivitelezhetőnek ítéli a politikailag már elhatározott szándékot.

(eurohirek.hu)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.