Kölcsönvonat visszajár
Karácsony előtt már nemcsak fényképen, hanem a valóságban is megnézhetik a MÁV vezetői, hogy milyen motorvonatokat vásárolnak a svájci Stadler Bussnang AG-tól. A Népszabadság értesülései szerint a Flirt fantázianevű járműcsalád egy egysége ugyanis "menetrend" szerint december 15-én hazánkba érkezik. A svájci vasúttól bérelt - az ausztriai áthaladásért kifizetett tranzitdíjat és a villanyszámlát is felszámítva -, a Stadler úgy 30 ezer eurójáért, vagyis 7,5 millió forintjáért demonstráló szerelvény azonban nem lesz ott a MÁV idei karácsonyfája alatt. A protokolláris gusztálások után legkésőbb december 22-én hazatér. A "magyar változat" megérkezéséig a vasutasoknak és az utasoknak még több mint 450-et kell aludniuk.
Feltéve, hogy tavasszal hatályba léphet a MÁV és a Stadler harminc motorvonat szállítására és karbantartására augusztusban aláírt, százmilliárd forint összértékű szerződése. E nélkül ugyanis az első vonatok érkezése még tovább várathat magára. A szállítási szerződés érvényessé válásához elvben már csak a motorvonatok árának kifizetését biztosító finanszírozási megállapodásnak kellene megszületnie. Az azonban, hogy erre mennyit kell várni, egyelőre bizonytalan. Nem lehet tudni, a vasúttársaság mikor zárja le a 144,6 millió eurós, azaz 36 milliárd forintos hitel biztosítására november elején kiírt tenderét. A tervek szerint mindenesetre a tárgyalásos közbeszerzési eljárás nyertesével a MÁV legkésőbb februárban szeretne szerződést kötni.
Úgy tudjuk: a pályázat dokumentációját eddig tizenhárom érdeklődő kérte ki. Az viszont csak a december 12-i jelentkezéskor derül ki, hogy végül hányan adnak ajánlatot a harminc jármű árának hitelezésére. Mindenesetre a vasúttársaságnál egyelőre bizakodóak. Ha másért nem, hát azért, mert az érdeklődést jelzi: három svájci pénzintézet, köztük az igazi óriásnak számító UBS már a tender kiírása előtt bemutatta ajánlatát. Így várakozásaik szerint többen is versenybe szállnak majd a pályázat megnyeréséért.
Ezt legfeljebb az teheti kétségessé, hogy a MÁV nem kap állami garanciát a járművásárláshoz. Az eddigi ajánlatok szerint a hitelt exporthitel-biztosítók garantálnák. Illetve a felvett összegre maguk a motorvonatok jelentenének fedezetet. Azt viszont legfeljebb csak találgatni lehet, hogy a MÁV - egyre reálisabb veszélynek látszó - fizetésképtelensége esetén egy pénzintézet mihez kezd harminc elővárosi motorvonattal.
Mindenesetre a lehető legolcsóbb hitel megszerzésén fáradozó vasútnál arról már lemondtak, hogy új motorvonataik az eredeti terveknek megfelelően 2006 márciusában szolgálatba állhatnak. Ha a finanszírozási szerződés februárra valóban megszületik, az első szerelvények leghamarabb egy évvel később, 2007 telén érkezhetnek meg. A Stadler szintén tavaszra beígért kölcsönvonatának bemutatóját viszont előrehozatták. Így ugyanis az országgyűlési választások előestéjén nem ad majd okot kellemetlen kérdezősködésre, hogy a MÁV nem a saját vonatával dicsekszik.
A jelenleg az osztrák vasút áthaladási engedélyére váró, és december közepén megérkező svájci motorvonat programját ezzel együtt még nem állították öszsze. Itt-tartózkodásának egy hete alatt bizonyára részt vesz majd néhány bemutatón. Emellett a hírek szerint a szerelvény Budapest és Hegyeshalom között - az egyetlen 160 km/h-s közlekedésre legalább részben alkalmas vasútvonalon - átesik majd egy gyorsasági próbán. A készülő tesztprogramba ezenfelül bekerülhet még egy fékpróba, és kiderülhet az is, hogy a jármű menynyire tud együttműködni a MÁV biztosítóberendezéseivel.