Előkampány: a jelek már letisztultak
Eljárást indított az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) két televíziós társaság ellen, mert a napokban politikai hirdetéseket jelentettek meg. A médiatörvénynek egy kevéssé közismert szakasza kimondja ugyanis, hogy tévékben és rádiókban "választási időszakon kívül politikai hirdetés kizárólag már elrendelt népszavazással öszszefüggésben közölhető". A tévénéző mégis találkozhatott az SZDSZ liberális hetét népszerűsítő filmmel, a Nemzeti Konzultációra invitáló reklámmal és a Fidesz új, narancssárga körös hirdetésével is.
A politikai üzenet eljuttatására mindazonáltal a szabályok betartásával is számos lehetőség maradt. Hiszen az írott sajtóra és egyéb hirdetési formákra ilyen korlátozás nem vonatkozik, sőt, az elektronikus sajtóban is van kiskapu: a társadalmi célú reklám. Ennek mibenlétéről nincs jogszabályi definíció. A szakirodalom olyan hirdetés ért ezen, ahol a cél nem valaminek az eladása, hanem az, hogy a lakosság figyelmét ráirányítsák egy közérdekű problémára. Ebbe - akárcsak az előző ciklusban - úgy fest, most is belefér, hogy a kormány vagy egy minisztérium hívja fel a figyelmet teljesítményére. Batiz András kormányszóvivő tegnap be is jelentette, hogy kampány indul Adócsökkentés 2006 címmel, amelynek keretében például lesz rádió- és tévéreklám is. A "Több jut többeknek" fordulattal kezdődő hirdetés már ott van a televízióknál. A csatolt kísérőlevél szerint a médiahatóság ugyan nem szokott előzetesen elbírálni hirdetést, ám az ORTT Irodájának tájékoztató jellegű állásfoglalása alapján az adóreformos hirdetéssel nem lehet probléma. Úgy tudjuk, hogy készül az ORTT elvi állásfoglalásra arról, hogy mi fér a társadalmi célú hirdetés keretei közé és mi nem. 2002-ben az akkor ellenzékben lévő MSZP-s delegált ugyanezt vetette fel. Kifogásolta, hogy a kormány és a Fidesz kampánya egymásra épül. Most a médiahatóság fideszes tagja kezdeményezett vizsgálatot.
A kereskedelmi tévék eldönthetik, hogy leadják-e ezeket a társadalmi célú hirdetéseket vagy sem. Általában kerülik a konfliktusokat, vagyis mennek a reklámok. Az egyik nagy kereskedelmi csatorna ugyanakkor kezdeményezte a hatóságnál, hogy állapítsa meg: hol a határa a társadalmi célú reklámoknak.
Tény, hogy a tévéreklámok kiemelten fontosak. Ugyanakkor a lapokban, interneten és óriásplakátokon is megjelentek már politikai hirdetések. A cél az, hogy megszólítsák azokat is, akiket amúgy nem érdekel a politika. Így kerülhetett MSZP-s hirdetés egy férfimagazinba vagy a National Geographicba. Utóbbi kiadója az olvasók felháborodása miatt a következő számban bocsánatot kért. Úgy tudjuk, hogy volt olyan lap, amely visszautasította például a Fiatal Baloldal Orbán Viktorra utaló szélkakasos hirdetését. Ez a kampány a szocialisták szerint szokatlan ugyan, de legalább egyenes. Nem tart hosszú ideig, a közeljövőben már nem a párt vezetőjével, hanem magával a Fidesszel fognak foglalkozni.
Reklámszakemberek szerint nem lesz könnyű dolguk a pártoknak, hogy magukra irányítsák a figyelmet ilyen erős hirdetési konkurencia mellett. Még akkor is, ha már látható, hogy a két nagy pártnál és az SZDSZ-nél a kampányvezetők professzionálisak. (Az MDF még nem kampányol, sőt sorra távoznak a kommunikációval korábban vagy most megbízott vezetők.)
Az MSZP és a Fidesz színvilága (vörös, illetve narancssárga) egyértelmű, segíti a hirdetések beazonosítását. Mindkét párt egyszerűsíti a formanyelvét, amire jó példa a Fidesz logóváltása is. A lapunk által megkérdezett, a vizualitást és a politikai hátteret egyaránt figyelembe vevő szakértő szerint a logónak szép a színe és a betűtípus is eltalált, bár nem biztos, hogy jól tette a párt, hogy váltott. A korábbi, még 1989-ben származó betűtípus ma már talán kissé kínos, archaikus, de így lemondott egy örökségről a Fidesz. Egy ilyen letisztultabb logó indokoltabb lett volna 2002-ben, amikor szövetséggé alakult a párt. Az MSZP-nél a radikálisabb vizuális formanyelvváltás mellett például megőrizték a régi logót. (A Fideszben sem egyértelmű a logóváltás megítélése: a Heti Válaszban Navracsics Tibor azt nyilatkozta: a szándékuk az volt, hogy jelezzék, a Fidesz letisztult, megfontolt néppárttá vált. De megőrzik a régi logót is. Hogy melyik kerül a szavazólapra, azt később döntik el.) Az általunk megkérdezett formatervező szakértő szerint érdekes az SZDSZ megoldása is, amely nem széles réteget akar elérni, szándékosan konstruktivista, betűkre épülő bonyolult képi világgal állt elő a Liberális Hét kampányában. A nagy pártokkal ellentétben a kicsik könnyebben alkalmaznak új kampánytechnikákat és a humort is.
A Fidesz lefoglalta a változás szót is, ráerősítve az ujjakkal formált V-betűvel is. Ez egy másik szakértő, Duba Gábor szerint elcsépelt szimbólum. Ráadásul a V-ről az embereknek nemcsak a Victory (Győzelem), hanem a "Vereség" szó is az eszébe juthat. A reklámszakember furcsállja, hogy arcok jelentek meg a Fidesz új plakátjain, mert ez az "finiskampányokban" szokott előfordulni. Duba azt sem érti, hogy ha a Fidesz korában azt közölte, még nincs kampány, akkor minek köszönhető a mostani offenzíva, amely a saját tábornak szól, új szavazókat nem szólít meg. A párt új logójával kapcsolatban Duba a narancssárga szín visszatérését jó ötletnek tartja, bár szerinte a fehér betű rejtve marad a korábbi erős kékhez képest. A párt gyakori szlogenváltozása szerinte bizonytalanságot tükröz.
Abban több szakértő egyetért, hogy kicsit korai már most arcokkal kampányolni, mint ahogyan a Fidesz teszi, bár nyilvánvalóan a cél az volt, hogy mozgósítsák a bázist az erősödő szocialisták miatt. A finálé azonban biztosan ugyanaz lesz, mint eddig mindig: az utolsó hetekben politikusok mosolyognak majd képernyőről és plakátokról, egy logó, egy rövid szlogen és sok boldog ember társaságában.
Újság vagy szórólap?
A makói rendőrkapitányság sajtó-rendészeti vétség elkövetésének meg-alapozott gyanúja miatt eljárást folytat két makói személlyel szemben, akik úgy készítettek, illetve terjesztettek széles körben sajtóterméket, hogy az nem felelt meg a sajtótörvényben foglaltaknak, közölte lapunkkal a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője.