2. VERZIÓ Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál programja
I. Igazságot szolgáltatni
A nagy kommunista bankrablás / Marele Jaf Communist
Alexandru Solomon / Romania / 2004 / 75 min / Romanian
1959-ben titokzatos gengszterek állítólag kirabolták a Román Nemzeti Bankot. A rendőrség a titkosszolgálat segítségével ,,kiderítette”, hogy a tettesek magas rangú kormányzati és pártfunkcionáriusok voltak, és – történetesen – mind zsidók. A koncepciós per során enyhébb büntetés ígéretével arra kényszerítették a vádlottakat, hogy kamerák előtt „rekonstruálják” a rablást. Az így készült film aztán a vád legfontosabb bizonyítékául szolgált. A vádlottakat egy kivétellel halálra ítélték, a filmet pedig zárt vetítéseken „képzési” célokra használták. A rendező több mint negyven év elteltével rekonstruálja a rekonstrukciót, megszólaltatva az egykori operatőrt, volt elítélteket, szomszédokat, szekusokat.
Toldi, dec.4. 14h
A szakember / Un spécialiste, portrait d'un criminel moderne
Eyal Sivan / France & Israel / 1999 / 128 min / Hebrew & German
Adolf Eichmannt, az SS deportálásokért felelős vezetőjét, aki kulcsszerepet játszott a holokausztban, 1960. május 11-én Argentínában fogta el az izraeli titkosszolgálat, ahol Ricardo Clement álnéven élt tíz éve. Egy évre rá Izraelben állították bíróság elé, golyóálló kabinba ültették, és emberiség elleni bűnök elkövetésével vonták perbe A film kizárólag abból a páratlan, 350 órányi nyers felvételből építkezik, amelyet az Eichmann-per alatt rögzítettek. A film az engedelmességről és a felelősségről szól – egy problémamegoldó bürokrata portréja, aki több millió ember meggyilkolásáért felelős: ő a modern bűnöző.
Toldi, dec.4. 18h
Akarom, hogy a szavaim hatására... / What I Want My Words to Do to You
Madeleine Gavin, Judith Katz, Gary Sunshine / USA / 2003 / 79 min / English
New Yorkban, Bedford Hills női börtönében Eve Ensler drámaíró szépírói műhelyt szervez tizenöt, többnyire gyilkosságért elítélt nő részvételével. Idővel az írás a felismerés, az önreflexió eszközévé válik. Az elítéltek fájdalmas igazságokkal szembesülnek: saját döntéseik változtatták meg visszavonhatatlanul az életüket. A film a műhelymunkát rögzíti. Feltárul a bűntudatukkal viaskodó nők világa. A film egy előadással ér véget: Amerika-szerte ismert színésznők olvassák fel a börtönben az elítéltek írásait.
Toldi, dec.2. 22h
Daráló
Norbert Komenczi / Hungary / 2003–2004 / 57 min / Hungarian
A film egy régen halott ember történetét meséli el, akit bedarált, megrágott és darabokban köpött ki a magyar igazságszolgáltatás szorgos, kegyetlen, bár nem éppen hatékony gépezete. Rácsodálkozhatunk, milyen konok következetességgel, eszközökben nem válogatva tettek bűnössé egy ártatlan embert, és csak remélhetjük, hogy a történések szerencsétlen sorozata, nem pedig a rendszer belső logikája okozta a hibát, amelyen egy élet úszott el.
Toldi, dec.2. 14h
Halva születtem / Born Dead
Jacek B³awut / Poland / 2004 / 53 min / Polish
Az évekre bebörtönzött fiatalkorú elítéltek elvesztik a kapcsolatot a külvilággal, és fennáll a veszély, hogy végképp elszigetelődnek. Egy „Páros” elnevezésű kísérleti program keretében szociális munkát végezhetnek, hogy visszakerüljenek a falakon kívüli élet vonzásába. Egy visszaeső elítélt portréját látjuk, aki súlyos fogyatékkal élő gyermekek otthonában kezd dolgozni. A 24 éves férfi, aki már nyolc évet töltött börtönben, pár hónap alatt unatkozó rabból tapasztalt gondozóvá válik. Két társa azonban szökésre használja ki a lehetőséget. A börtön vezetői felteszik a kérdést: van-e értelme a kísérletnek.
Toldi, dec.3. 18h
Lora - Vallomások / Lora - svjedoèanstva
Nenad Puhovski / Croatia / 2004 / 65 min / Croatian
Lora egy börtön Splitben, Horvátországban, a katonai kikötő közelében, ahol 1992 és 1996 között ezernél is több helyi, dalmáciai, ill. Jugoszláviából és Bosznia-Hercegovinából származó rabot tartottak fogva. A film feltárja a börtönben zajlott brutális kínzásokat, valamint dokumentálja több mint 70 ember ,,eltűnését”, halálát. Az akkori horvát katonai rendőrség tisztjei azt állítják, hogy már nem emlékeznek a kérdéses esetre, noha a bírósági tárgyalás előtti vizsgálatokhoz még pontos adatokat szolgáltattak. A korábban fogva tartottak pedig a beidézés ellenére sem mentek el a bírósági tárgyalásokra, vagy a bíróság előtt változtatták meg korábbi vallomásukat.
Toldi, dec.4. 20h
II. Háborús sebek
Levelek Angolából / Angola, Saudades de quem te ama
Richard Pakleppa / Angola / 2005 / 65 min / Portuguese
Egy olajban és gyémántban gazdag, háború pusztította ismeretlen ország bennfentes portréja a film. Luanda, a főváros magán viseli Angola múltját és jelenét. Feltárul, milyen erős a szebb jövő iránti vágyakozás a huszonhét évig tartó polgárháború után. A portugál gyarmatosítók emlékei, a hidegháborús szuperhatalmak érdekütközései által hátrahagyott sebek, az évekig tartó külföldi katonai jelenlét okozta traumák és a természeti kincsek ellenőrzéséért folyó versengés miatti véres polgárháború nyomai a kozmopolita metropolisz sűrű életében egybeolvadnak. A barangolás során igen különböző emberek életébe nyerhetünk betekintést. Megjelenik itt halárus, utcakölykök, tanító, öreg paraszt, két modell és egy rapper.
Toldi, dec.2. 22h
A bagdadi Liberace / The Liberace of Baghdad
Sean McAllister / UK / 2004 / 75 min / English & Arabic
Sean McAllister rendező Szaddám Huszein perét filmezni ment Irakba, de valami egészen mást rögzített. Szamír Peter a bagdadi szimfonikusok zongoristája volt – aztán ott találta magát bárzongoristaként egy bagdadi szállodában, ahol nyugati újságírókat szórakoztat. Sean és Szamír az erődítménnyé vált hotelbe szorulva próbálja túlélni a háború utáni iraki „békét”. A művész, aki valamikor „a bagdadi Liberace”-ként aposztrofálta magát, egy befalazott ablakú szállodai szobában lakik, mert fél hazamenni tágas bagdadi otthonába. Zsebében az amerikai vízum, amelytől „élete utolsó kalandja” végén hírnevet és gazdagságot remél. Vajon feláldozza-e az amerikai álmot Irakban maradó családjáért?
Toldi, dec.1. 20h, dec.4. 16h
Ha a háborúnak vége / When the War Is Over
Francois Verster / South Africa & Denmark / 2002 / 52 min / English, Afrikaans
A dél-afrikai faji megkülönböztetés elleni harcot mutatja be a dokumentumfilm, ahogy azt a fegyveres gerillák, egy – a 80-as évek közepén Bonteheuwelben működő – fiatalkorúakból álló önvédelmi osztag tagjai megélték. Gori és Marlon, a csoport két tagja az ország „elveszett nemzedékének” sebeit tárja föl. Gori katonatiszt, Marlon egy bűnbanda tagja lett. Mindketten szerepzavarban vannak. Az apartheid elleni háború véget ért, de merre tovább? A film az egykori bonteheuweli fegyveres csoport elesett tagjainak állít emléket, valamint az anyáknak, akik az apartheid ellen harcoló fiatalok mellett álltak.
Toldi, dec.4.18h
Libéria: egy polgárháború / Liberia: An Uncivil War
Jonathan Stack & James Brabazon / USA / 2004 / 102 min / English
2003 nyarán a „Libériaiak a Megbékélésért és Demokráciáért” nevű lázadó mozgalom és az ENSZ által emberiesség elleni bűntettek elkövetésével vádolt Charles Taylor kormányfő közötti hatalmi küzdelem Monrovia, a libériai főváros küszöbön álló elfoglalásával csúcspontjához érkezett. Taylor megígéri, hogy lemond, de csak azután, miután megérkeztek a stabilitást biztosító békefenntartók. A lázadók is azt mondják, hogy üdvözlik a békefenntartókat. Jonathan Stack és James Brabazon társrendezők a konfliktus mindkét oldalán forgatnak. Stack Monroviában van, ahol interjút készít Taylorral, követi a városlakók sorsát (köztük egy tanárét és egy érsekét), felvételeket készít a kórházban és a harmincezer menekültet befogadó stadionban, miközben egyre több golyó repül el a füle mellett. Brabazon a Sekov Domate által vezetett, Monroviába tartó lázadókkal van, akik javarészt fiatal fiúk. Brabazon közelről dokumentálja Monrovia bevételét, a harcokat és a fosztogatást. Figyelemre méltó dokumentumfilm, tele feszült és borzalmas képsorokkal, amelyek életszerűen mutatják be, hogy milyen az élet egy háborús övezetben.
Toldi, dec.3.14h
UNMIK Titanik
Boris Mitic / Serbia and Montenegro / 2004 / 57 min / Serbian
2003. december 31., Szerbia, Pristina, Koszovó. Négy évvel a szerb–albán konfliktus és a 77 napja lezajlott NATO-bombázás után az ENSZ felügyelete alatt van a terület. Milyen a helyiek mindennapi élete? A film a pristinai szerbeket mutatja be. Pristinában 40 ezer szerb lakott valaha, mostanra mintegy százan maradtak. Egy szebb jövő reményében néhányan beköltöztek egy háztömbbe. Arra számítottak, hogy csak rövid ideig kell a belváros ezen részében lakniuk, de az elkövetkező öt évet ebben a gettóban töltötték. Akárhogy is, az óévet el kell búcsúztatni. Vajon hogyan élik meg ezt a különleges estét a családok? A gyerekek be vannak „zárva” az épületbe, félnek kimenni az utcára. A folyosón fociznak, videóznak, a felnőttek isznak és beszélgetnek, szerb turbó-folkot hallgatnak. A kézi kamerával, a megvilágítás hiányában készült felvételekkel a rendező rögzíti a nyomasztó hangulatot, a másoknak alávetettek reménytelenségét.
Toldi, dec.4. 20h
III. Csapdában
Buhera / Sin Embargo
Judith Grey, Katherine Cheng & Eva Orner / USA & Cuba / 2003 / 49 min / Spanish & English
Hogyan helyettesítik a kubaiak mindazt, amit nem tudnak megvásárolni? Bármit, bárhogy, bármiből: barkácsolás és buhera a legmagasabb fokon. Madárkeltető tricikliből, néma balett áramszünet idejére: az alkalmazkodás, a találékonyság, a túlélés művészete. A film a kubaiak kreativitását, kezdeményezőképességét és -kedvét mutatja be, amelyet nem tudott megfojtani sem az elnyomás, sem a hihetetlen szegénység. A filmben megszólaló kubaiakból csak úgy sugárzik a kitartás, sőt az érvényesülés bizakodó vágya.
Toldi, dec.2. 20h
OSA Archivum- Goldberger Ház, dec.4. 14h
Gubera / Junking
Lehel Oláh / Hungary / 2003 / 25 min / Hungarian
Oláh Lehel dokumentumfilmje műfajok határán egyensúlyozgató kísérlet. Az év különböző időszakaiban kiváló operatőri bravúrral rögzített pillanatok sok mindent elárulnak egy nagyváros életéről. A szerzők képeket „guberálnak” Budapesten, lomtalanítás idején, s egy lírai „szocio-ródmuvivá” szerkesztik, hogy másoknak is örömük teljen még használatukban.
Toldi, dec.2. 22h
Kímélő üzemmód / A Decent Factory
Thomas Balmès / Finland & France / 2004 / 79 min / English, Finnish, Chinese
A világ legnagyobb mobiltelefon-gyártója, a Nokia a fenntartható vállalkozás problémáján dolgozik. Összebékíthető-e a profit és az etikus üzletvitel? Egyre nagyobb súlya van a kérdésnek a nyugati vállalatok számára, különösen, ha szegényebb országokba telepítik üzemeiket. A Nokia még „etikai és környezetvédelmi szakembert” is alkalmaz, a gazdasági vezetők számára azonban szokatlan mindez. A film elvezeti a nézőt a cég kínai beszállítóihoz, a futószalagok mellé, miközben a brit menedzserek, a törvények és a haszonszerzés vágya között egyensúlyozva zavartan veszik tudomásul, hogy a felvételek majd nyilvánosságra kerülnek.
Toldi, dec.2. 14h
Szénből vagyunk mindahányan / Wszyscy Jeste¶my z Wêgla
Tomasz Wiszniewski / Poland / 2004 / 45 min / Polish
Egy alsó-sziléziai munkanélküli bányász a videózásból próbál megélni. A keresztelők, elsőáldozások és esküvők mellett elkezdte megörökíteni az őt körülvevő világot. Munkanélküli társai közül sokan illegálisan fejtik a szenet, hogy eltartsák a családjukat. „Körös-körül minden pusztul, de azért vannak még, akik küzdenek” – mondja az amatőr filmes. Ezeket a szegénységtől sújtott embereket örökíti meg kamerájával. A film mégsem a szegénységről, hanem a szenvedélyről szól. Érzékeny, személyes portré a megváltozott gazdasági viszonyok csapdájába került fiatalokról.
Toldi, dec.4. 16h
IV. Befejezetlen múlt
A Göbbels-kísérlet / Das Goebbels-Experiment
Lutz Hachmeister / Germany / 2004 / 107 min / German
Göbbels nevéhez a fékevesztett, cinikus és hatékony propaganda képzete társul. Nevét mindmáig szégyentapaszként ragasztják politikusokra, demagógokra. Ugyanakkor Joseph Göbbels élete sokkal talányosabb és nyugtalanítóbb volt, mint amit a „propagandazseni” vagy „a Harmadik Birodalom megrögzött hazudozója” kifejezés sugall. A film feltárja: Göbbels folyamatosan dolgozott saját önreprezentációján korai nemzeti szocialista ,,korszakától” a közös, családi öngyilkosságig. A film tartózkodik a kommentártól: Göebbels 1924 és 1945 között folyamatosan vezetett naplója szolgál ,,szövegkönyvül”... Egy munkamániás, minden kommunikációs csatornát felhasználó, modern médiamenedzser portréja tárul elénk.
Toldi, dec.2. 20h, dec.3. 16h
Örökmozgó, dec.1. 20.30h
Friss levegő / ®ivot na Svje¾em Zraku
Danko Volariæ / Croatia / 2001 / 60 min / Croatian and Serbian
Djulovac egy kis falu Nyugat-Szlavóniában, Horvátországban. A helyi pártok számára elengedhetetlen a frissen betelepült koszovói horvátok szavazatainak megszerzése, akik a háború kitörésekor elmenekült szerbek házait foglalták el. A helyi politikus számára ugyanakkor fontos a hazatérő szerbek szavazatainak a begyűjtése is, akik igényt tartanak saját házaikra. A film a humort sem nélkülözve, időnként a cinema verité-t idéző képsorokkal azt vizsgálja, mi zajlik egy faluban és az emberekben, amikor is az olyan alapvető emberi értékek, mint az őszinteség és a méltóság jelentésüket veszteni látszanak. Tovább mélyülnek a háború okozta sebek, vagy a béke beköszöntével feléled a szolidaritás? A film nem ad válaszokat, csak felveti a kérdéseket, amelyek a volt Jugoszlávia területén mindenhol érvényesek. A kamera érzékenyen rögzíti a falusiak bizonytalanságát, kételyeit és az emberi rosszakarat megnyilvánulásait.
Toldi, dec.3. 18h
Isten nevében / Ram Ke Nam
Anand Patwardhan / India / 1991 / 75 min / English, Hindi
A film a Vishva Hindu Parishad (VHP) nevű militáns vallási mozgalom kampányát örökíti meg, ami egy tizenhatodik századi mecset lerombolására irányult Ayodhyában.
A VHP hívei szerint a mecset a Ráma nevű hindu isten szülőhelyén áll, és miatta rombolták le néhány évszázaddal ezelőtt Ráma itt álló templomát. Megtorlásul a VHP azt követeli, hogy töröljék el a föld színéről a muszlim szent helyet, és építsenek helyette egy hindu templomot Ráma tiszteletére. A konfliktus erőszakba torkollott, több ezer ember halt meg. A film azt mutatja átható erővel, hová vezethet a vallásos intolerancia.
Toldi, dec.4. 14h
2 vagy 3 dolog, amit tudok róla... / 2 oder 3 Dinge, die ich von ihm weiss
Malte Ludin / Germany / 2004 / 87 min / German
Egy náci háborús bűnös családja hatvan évvel a második világháború vége után. Hanns Elard Ludin azáltal híresült el fiatal katonatisztként a weimari köztársaság idején, hogy hitlerista összeesküvést szervezett a német hadseregben. Miután Hitler hatalomra került, Ludin karrierje gyorsan ívelt felfelé. Huszonnyolc évesen 300 ezer katona parancsnoka. 1941-ben Hitler megbízottként Szlovákiába, a náci bábállamba küldte, ahol fontos szerepet játszott a Harmadik Birodalom érdekeinek előmozdításában, beleértve a „végső megoldás” megvalósítását is. A háború után az amerikaiak kiadták a csehszlovák hatóságoknak; kötél általi halálra ítélték és kivégezték. Malte Ludin filmrendező, Hanns Ludin legfiatalabb fia azt a vitát dokumentálja filmjében, amelyet a kiterjedt család három generációjával folytat. Noha az igazság az apa háborús szerepéről régóta vitathatatlan, az özvegy, a gyerekek és a gyerekek gyerekei egymással is vitatkoznak róla, és próbálják összeegyeztetni a privát emlékeket azzal, ami köztudomású.
Toldi, dec.3. 20h
Örökmozgó, dec.1. 18.30h
Magnyitogorszk, az új ember kovácsa / Magnitogorsk, de jeugd van de
Pieter Jan Smit / The Netherlands / 1996 / 60 min / Russian and Dutch
Az Ural keleti lejtőin a harmincas évek elején szédületes sebességgel felépült egy nagyolvasztó-komplexum, és kinőtt a földből egy város. Magnyitogorszk a Szovjetunió első ötéves tervének a lendületét volt hivatott bizonyítani. Joris Ivens, holland dokumentarista 1932-ben felkérést kapott, hogy készítsen filmet a Szovjetunió építéséről. Ezt a várost választotta helyszínül, hogy bemutassa az új ember születését. Filmje, a Song of the Heroes (A hősök dala) kora eszményeit tükrözi dicsőítvén a kohó építés lendületét. Pieter Jan Smit dokumentumfilmje az acélváros egykori építői és lakói után kutat, hogy egykori és mai eszményeikről kérdezze őket. Mi lett Ivens hőseiből?
Toldi, dec.3. 20h
OSA Archivum- Goldberger Ház, dec.3. 14h
Mr. Halál – Fred A. Leuchter felemelkedése és bukása / Mr. Death: The Rise and Fall
of Fred A. Leuchter, Jr.
Errol Morris / USA / 1999 / 91 min / English
A film Fred Leuchter élet- és karriertörténete, aki mérnökként a kivégző eszközök szakembere lett. Leuchter támogatja a halálbüntetést, de meggyőződése, hogy az államnak tisztelettudónak és gyengédnek kell lennie, amikor életet vesz el. Leuchter bemutatja halált hozó székét, amely gyorsan és hatékonyan végzi el a munkát. Az Egyesült Államok több államának is épített villamosszéket. Tekintélyre tesz szert, némelyek egyenesen humanitáriusnak tekintik. Később Ernst Zundel revizionista történész megbízza, hogy „bizonyítsa” be, Auschwitzban nem voltak gázkamrák. Leuchter publikált egy vitatott, Zundel álláspontját támogató jelentést, amely végső soron tönkretette a karrierjét. A filmben Leuchteren kívül történészek, valamint Leuchter munkatársai és szomszédai is megszólalnak.
Toldi, dec.3. 22h, dec.4. 20.30h
Pripjaty / Pripyat’
Nikolaus Geyrhalter / Austria / 1999 / 100 min / Russian & Ukranian / 35mm
Portré azokról, akik az 1986-os csernobili katasztrófa óta a sugárfertőzött térségben élnek. Történetek azokról, akik el sem mentek, és azokról, akik visszatértek. Milyen az élet a láthatatlan és felfoghatatlan radioaktivitás árnyékában? Hogyan lehet megbirkózni egy katasztrófa utóhatásaival, amivel állítólag képtelenség? Négy történet, négyféle bepillantás „az ő zónájuk” hétköznapjaiba.
Toldi, dec.2. 16h
V. Generation
A kis Katyerina
Ivan Golovnev / Russia / 2004 / 24 min
Északnyugat-Szibériában vagyunk, a kamera egy hanti kislányt követ két- és négyéves kora között. Megfigyelhetjük, ahogy a külvilággal ismerkedik. Fát gyűjt, eteti a kutyákat, beszélget a rénszarvasokkal. Katyerina a legnagyobb figyelemmel és meglepő önállósággal végzi a „felnőttes” munkát, s eközben kitűnően megtanulja felismerni a különféle emberi és állathangokat is. Fokozatosan közelít az ismeretlen környezethez, az pedig hozzá. A természet és ember hagyományos együttélése véget érni látszik: a nomád tábor mellett feltűnik egy olajkút.
Toldi, dec.2. 16h
Aranykalyiba - Egy év Karácsony Emilkével a gyimesi Hidegségben
Dezső Zsigmond / Hungary / 2002–2003 / 61 min / Hungarian
A gyimesi Hidegség hegyi kalyibájában él egy 13 éves, Ábel-forma fiú, Emilke. Kora tavasztól a hóhullásig a teheneket legelteti, a tejből sajtot készít, s csak olyankor látja a szüleit, amikor hol egyik, hol másik feljön a hegyi legelőre, és hazaviszi a sajtot. A találkozások ritkák és rövidek. A fiú társai csak a tehenek és a kutyák, hiszen a legközelebbi szomszéd eléréséhez is meg kell mászni egy vagy két hegyet. Így hát a magányban összeolvadnak az órák, napok, hetek, a tavasz, a nyár, az ősz…
Toldi, dec.2. 16h
Halál Gázában / Death in Gaza
James Miller / UK / 2004 / 79 min / Arabic, English & Hebrew
2003 tavaszán James Miller filmrendező és Saira Shah újságíró azért utazott a Közel-Keletre, hogy filmet készítsen arról, miként nőnek fel átlagos gyerekek rendkívüli körülmények között. Filmjükben három barát, Ahmed, Mohammed és Najla játssza a főszerepet, akik a veszélyes Gázai-övezethez közeli Rafah városában laknak. Ahmed és Mohammed szabadidejében vagy katonásdit játszik, vagy kövekkel dobálja az izraeli tankokat és buldózereket. A mélyen beléjük ivódott gyűlölet Izrael iránt, amely egyfelől azoknak a körülményeknek az eredménye, amelyek között felnőttek, másfelől pedig az agymosás fejlett rendszeréé, azt sugallja, a legjobb úton haladnak afelé, hogy néhány éven belül öngyilkos merénylők legyenek. De a forgatás során sokkoló esemény történik: James Miller rendezőt és operatőrt, két kisgyerek apját egy izraeli katona agyonlövi. Miller újabb áldozata lett annak a konfliktusnak, amelynek a palesztin gyerekekre gyakorolt destruktív hatását híven ábrázolni akarta.
Toldi, dec.2. 18h
OSA Archivum- Goldberger Ház, dec.3. 16h
Nincstelenek / Dueños De Nada
VI. Nőnem-hímnem
A kirgiz nők elrablása / Bride Kidnapping in Kyrgyzstan
Petr Lom / Canada & Kyrgyzstan / 2004 / 51 min / Kyrgyz
Ha egy kirgiz férfi nősülésre adja a fejét, a hagyomány szerint nőt kell rabolnia magának. A menyasszonyjelöltet kifigyelik, elkapják, és a férfi családjának házába hurcolják. Az elrabolt nőt valamelyik családtagja megérkezéséig tartják fogva. Ő tárgyal arról, hogy elfogadható-e a házassági „ajánlat”, hajlandó-e férjhez menni a nő az elrablójához. A dokumentumfilm bemutatja a nőrablás különféle stációit.
A két család közötti gyakran feszült tárgyalások képei, melyek végén a fiatal nők vagy beleegyeznek a házasságba, vagy továbbra is elutasítják azt, valamint a mennyasszonyokkal, családjukkal és a vőlegények családjával ezt követően készített interjúk arról tanúskodnak, hogy a hagyománynak egyfelől mély kulturális gyökerei vannak, másfelől viszont a modernizálódó társadalomban egyre inkább elutasításba ütközik. Bár a menyasszonyrablás 1994 óta tiltva van, a törvényt ritkán tartatják be, és a vidéki Kirgizisztánban a nők egyharmadát így kényszerítik házasságra. A film a társadalmi szokások hatalmát és relevanciáját állítja reflektorfénybe, és provokatív kérdéseket tesz fel a szerelem és a házasság természetéről.
Toldi, dec.3. 22h
A tigrisnők szárnyra kelnek / Den Tigerfrauen wachsen Flügel
Monika Treut / Germany & Taiwan / 2004 / 83 min / Mandarin
Három nő – három nemzedék. Hsieh Yueh Hsia operaénekes. Átélte a japán megszállást és Tajvan kommunista Kínától való függetlenségének kikiáltását is. Hisz a hagyományokban, a szigorú családi hierarchiában. A következő generáció tapasztalta meg az elmozdulást a hagyományos női szerepektől a függetlenség és egyenlőség felé. Li Ang írónő a katonai diktatúra éveiben szocializálódott, fiatal felnőttként élte meg az átmenetet a demokráciába. Chen Yin-jung fiatal filmrendező a modernitás, a globalizáció elkötelezettje. Az egyéni sorsok mögött kirajzolódik a tajvani társadalom átalakulása.
Toldi, dec.3. 14h
OSA Archivum- Goldberger Ház, dec.4. 16h
Házasságra ítélve / Mekudeshet
Anat Zuria / Israel / 2004 / 60 min / Hebrew
Három fiatalasszony csapdában: válni szeretnének, de a vallási törvények kötik őket. A válás feltétele a férjek beleegyezése. A férjek kényére-kedvére kiszolgáltatott nőknek fogalmuk sincs, mikor ,,szabadulhatnak”. Férjes asszony akkor sem léphet kapcsolatba más férfival, ha házastársa már rég elhagyta, és mással él. A minden lehetőségtől megfosztott nők sorsa a testi és lelki szenvedés. Ez a törvény szava Izraelben, egy demokratikus államban a 21. században. Mivel fiatalok és nem közismertek, hangjuk nem hallik messzire. Két éven át követi a film Tamara, Michelle és Rachel kafkai küzdelmét, amelyben ortodox ügyvédnők egy csoportja segíti őket.
Toldi, dec.2. 18h
Leány-anyák / De Niña a Madre
Florence Jaugey / Nicaragua / 2004 / 45 min / Spanish
Nicaraguában naponta 400 gyermek születik, minden negyedik kamaszkorú anyától. Három 14-16 éves, anyává lett lány sorsát kísérjük végig terhességük utolsó hónapjaitól a szülésig és tovább. Megismerjük a családi hátterüket, szerelmi történetüket, kétségeiket és reményeiket, amelyek végigkísérték a terhességüket, és velük maradnak később is. A rendező és a szereplők meghitt kapcsolata lehetővé teszi, hogy a lányok külső fegyelmezettsége mögött meglássuk homályos félelmeiket is. A nicaraguai fiatalkorú anyák bemutatásán túl alapvető kérdéseket vet fel a film: mit jelent nőnek, anyának lenni.
Toldi, dec.3. 16h
Mása anyu / Masha Mom
Micha³ Bukojemski / Poland / 2003 / 35 min / English & Russian
A hét éven keresztül Oroszországban forgatott dokumentumfilm az orosz-amerikai zsidó leszbikus Mása küzdelmét mutatja be, hogy anya lehessen. Előítéletmentes nagyanyja biztatására Mása és barátnője, Kate donor keresésébe fognak. Számos csalódás éri őket, egyre nő közöttük a feszültség, és ezt kapcsolatuk nem éli túl, de Mása nem adja fel. Az orosz társadalmi és jogi környezetben mozogva több lehetőséget is megvizsgál. Paradox módon a jogrend nem akadály számára Oroszországban, ahol a lányanyák oldalán áll a jog a biológiai apával szemben: ritkán ítélik a gyereket az apának.
Mása családalapítási terve kivitelezése során meglepően sokféle támogatást kap ismerőseitől. A film a különböző szerepek – nőnek lenni, leszbikusnak lenni, anyának lenni – összeegyeztetésére tett bátor kísérlet dokumentuma.
Toldi, dec.2. 18h, dec.4. 16h
VII. Városi történetek – falusi mesék
89 mm-re Európától / 89 mm od Europy
Marcel Lozinski / Poland / 1993 / 12 min
Breszt-Litovszk állomásán véget ér a szabványos európai vasúti nyomtáv. Mielőtt továbbhaladnának a szerelvények Lengyelországból Fehéroroszország felé, szélesebb nyomtávúra kell cserélni a vagonok kerekeit. Az eltérés csak 89 mm, de sokkal nagyobb tényleges különbséget jelképez. A francia, holland, német, lengyel utasok némán figyelik a különös ceremóniát. A munkásoknak napi rutin, nekik a két világ közötti átjárás metaforája. De valóban két külön világról van szó?
Toldi, dec.2. 16h, dec.3. 16h
A Hold állása / Stand van de Maan
Leonard Retel Helmrich / Holland / 2004 / 92 min / Bahasa Indonesian, Javanese
Retel Helmrich Indonéziáról szóló cinéma vérité trilógiájának középső darabja a film. Rumidzsá, a 62 éves özvegyasszony Dzsakartában él fiával, Baktival és unokájával, Tárival. Hét éve bukott meg Szuharto, a diktátor – azóta a társadalmi zűrzavar zaklatott korszakát éli az ország. Az iszlámon, Indonézia legnagyobb vallásán belül egyre hódít a fundamentalizmus, és ez – vallásától függetlenül – kihat minden indonéziai életére. Rumidzsá keresztény, és elege van a főváros káoszából. Amikor fia áttér az iszlám hitre, mert egy mohamedán nőt akar feleségül venni, komolyan fontolgatja, hogy hazatér biztonságot adó szülőföldjére. Egyvalami köti a nagyvároshoz: a Táriért érzett felelősség. Tisztában van vele, hogy a 11 éves lánynak vidéken nincs jövője. A film érzékeny közelkép három nemzedék hétköznapi gondjairól és reményeiről.
Toldi, dec.3. 18h
Antikvárium / Antykwariat
Maciej Cuske / Poland / 2005 / 28 min / Polish
Az antikvárium általában békés hely, az öreg, poros könyvek alkalmat teremtenek az időutazásra. Ez a bizonyos antikvárium Varsóban azonban egészen másmilyen. Az emberek nemcsak a hatalmas kupacokban álló könyvekért térnek be. A vendégek itt többnyire törzsvásárlók: találkozni, beszélgetni, gondjaikat megosztani járnak be ide. Krzysztof, a tulajdonos, mindenre gondot visel. Mint a jó orvos, sejti, tudja, kinek mi fáj, kinek mire van szüksége.
Toldi, dec.2. 14h
José Manuel, az öszvér és a tévé / José Manuel, la Mula y el Televisor
Elsa Cornevin / France & Cuba / 2003 / 14 min / Spanish
Miután villám csapott a televízióantennába, és megszakadt a vétel, José Manuel elhatározza, hogy saját kezébe veszi a dolgok irányítását, és folytatja a műsort. Öszvérével és tévéjével sorra látogatja a helyieket a Sierra Maestra egyik településén, és meginterjúvolja őket az életükről, valamint a faluban tapasztalható problémákról. Sem őt, sem a helyieket nem zavarja az interjúk díszlete: hogy egy hajdanvolt televízió üres káváján keresztül beszélnek egymáshoz. A film gyengéden ábrázolja, hogyan ér el változást egy kis kubai faluban egy ember – kreativitása és humora révén.
Toldi, dec.2. 20h, dec.4. 14h
OSA Archivum- Goldberger Ház, dec.4. 14h
La Chivichana
Waldo Ramírez / Cuba / 2000 / 14 min / Spanish
Íme a gyors és kényelmes utazást szolgáló új és különleges találmány! A kubai falvak találékony népe nem győzi gyorsaságáért és olcsóságáért dicsérni a chivichanát, amely konkurense az öszvéreknek és a lovaknak. A chivichana egy szempillantás alatt bevisz a városba! A chivichana mentőautónak is megteszi! A parasztok chivichana segítségével szállítják terményeiket a piacra. Chivichana – a kockázatkedvelő és kísérletező kedvű kubai falusiak választása. A film a szükség kreatív módon való erénnyé változtatásának kedves és ironikus ábrázolása.
Toldi, dec.2. 20h, dec.4. 14h
OSA Archivum- Goldberger Ház, dec.4. 14h
Semmit, senkivel / Nada Con Nadie
Marcos Pimentel / Cuba / 2003 / 14 min / Spanish
A kubai hegyek között, a világtól elszigetelve él egy öregember és a fia. A felvevőgép megjelenésekor már csaknem öt éve nem találkoztak senkivel. A fiú félénk és barátságtalan az idegenekkel, akik behatoltak a világába. Az apát megdöbbenti, amikor saját képét pillantja meg a kamerában. A természet nyugalmától övezve megszokták a csendet és a magányt. Zavartságuk, ellentétbe állítva a környezet békéjével, az időről és a csendről beszél.
Toldi, dec.2. 22h, dec.3. 14h, 22h
Spílerek avagy Casino Transylvaniae
Róbert Lakatos / Hungary / 2004 / 26 min / Hungarian
Lakatos Róbert új kísérleti dokumentumfilmje „mozgó anziksz” napjaink Erdélyéből. A kolozsvári életképek „nagyon valóságos” helyszínein, pályaudvaron, lakótelepen, piacon, forgalmas utcán moldvai maskarásokat, cigány zenészeket, kóbor kutyákat látunk: Lakatos kulturális örökségünk morzsáit szedegeti a nagy múltú erdélyi nagyváros aszfaltján minden hamis pátosz nélkül, szándékosan profán módon, és részegen szavaló költő barátjának verseit idézve „reflektál” is a látottakra.
„Szűr a reál egy ismeretlen szitán. Nem tudhatod, mi csúszhat át.”
Toldi, dec.4. 18h
Szafari
Pölcz Róbert & Pölcz Boglárka / Hungary / 2001 / 9 min / Hungarian
Pölcz Róbert és Pölcz Boglárka különös játékba vonják a nézőt. Mintha távoli gyarmatokon készült régi etnográf felvételeket látnánk. Mintha a nekünk, mozilátogatóknak elképzelhetetlen szegénységben is megélhető boldogságélmények tárulnának fel a vásznon. Mintha otthon lennénk náluk, Romániában, a szilágysági, hadad-nádasdi cigánytelepen. „Az utazó távoli tájakon forgat. Hazatérve levetíti filmjét a Grand Caféban az úri publikum számára. A film anyaga egyetlen felvételi napon készült. Ezt a napot öt év intenzív kapcsolatépítés előzte meg.”
Toldi, dec.2. 18h, dec.3. 18h
Utazások / Journeys
Vinayan Kodoth / India / 2003 / 38 min / English
Milyen érzés lehet része lenni a hétmilliós kétségbeesett tömegnek, ingázni az otthon és a munkahely között nap mint nap? A tizenötmilliós Mumbaiban (Bombay) semmi rendkívüli nincs abban, hogy a vonatok túlzsúfoltak, a közlekedési dugók végtelenek, és állandó életveszély uralkodik az utakon. Mumbaiban évente négyezer ember leli halálát a vasúti kerekek között: elgázolja őket a vonat, vagy lezuhannak róla. A részletgazdag, költői és csaknem szavak nélküli film árnyaltan és pontosan tárja fel a tér és az emberi kapcsolatok kérdéseit egy nagyon különleges környezetben. Ezenfelül ez a néma példázat a kormány prioritásait is leleplezi: a fegyverkezés előbbre való, mint a fejlesztés.
Toldi, dec.3. 20h
Retrospektív:
Folyamatos múlt: A második világháború emlékezete
Lili Marlene igaz története / The True Story of Lili Marlene
(H. Jennings, angol, 1944, 22 perc)
Dokumentumfilm a híres második világháborús slágerről korabeli felvételekkel. A film bemutatja, hogyan vált a dal egyszerre a legnépszerűbb slágerré az Észak-Afrikában egymás ellen harcoló angol 8. hadsereg és a német Afrika-hadtest katonái körében, és megismertet bennünket Lale Andersennel, a fiatal énekesnővel, akit ez a felvétel egyszerre tett híressé és sodort veszedelembe a háborús Németországban.
Örökmozgó, dec.3. 16.30h
Timothy naplója / A Diary for Timothy (Humphrey Jennings, angol, 1945, 40 perc)
1944. szeptember 3.: öt évvel ezelőtt éppen ezen a napon tört ki a háború. Timothy James Jenkins a bölcsőjében fekszik a szülészeti osztályon. A narrátor mesél neki Goronwyról, a bányászról, Alanről, a gazdálkodóról, Billről, a mozdonyvezetőről és Peterről, a sebesült vadászpilótáról, róluk, akik részt vesznek, az egész országgal együtt a totális háborúban. A szövetségesek éppen most lépik át a belga határt, és törnek Németország felé. Mindenki tudja, hogy az utolsó felvonás következik. Ám a harc még folyik, miközben Timothy önfeledten gőgicsél az ágyában: V2-es rakéták csapódnak be Londonban, Goronwy megsebesül a lövészárokban, a Királyi Légierő bombatámadásai a földdel teszik egyenlővé a német városokat. Eközben zajlik a kulturális élet: Myra Hess zongoraesteket ad, a gyerekkórus a szovjet küldötteket üdvözli, George Woodbridge és John Gielgud pedig a temetői jelenetet játssza a Hamletből. A napló egészen Németország bukásáig és a győzelem napjáig követi nyomon az eseményeket. Ahogy közeledik a háború vége, egyre fontosabbá válik, hogy mi is jön majd utána, és egyre erősödik az eltökéltség a túlélőkben, hogy soha többé ne engedjék így elrontani a dolgokat, mint legutóbb. Az egyszerű emberek vágyairól és reményeiről fölvillantott pillanatkép sokak szerint Jennings remekműve.
Örökmozgó, dec.3. 16.30h
A táborok emlékezete / Memory of the Camps (S. Bernstein, angol, 1945, 58 perc)
A táborok emlékezete egy, az Imperial War Museum birtokába került dokumentumfilm a német koncentrációs táborok felszabadításáról. A filmet 1945-ben a szövetségesek, mint közös produkciót Londonban állították össze, de végül nem mutatták be. Miután az amerikai fél visszalépett, a program egyedüli felelőse a brit Tájékoztatási Minisztérium lett. Alfred Hitchcockot nevezték ki rendezőnek, az utómunkálatok elkészítésével pedig Richard Crossmant bízták meg, aki járt Bergen-Belsenben. A film feltételezett hat tekercse közül öt 1952-ben a Háborús Hivatal filmraktárából a Filmtörténeti Múzeum archívumába került. A mostani változat narrációját 1985-ben rögzítették. A sokkoló felvételeket követő kommentár szerint a film készítői abban bíznak, hogy a közönség „képes lesz felfogni és megemészteni a szörnyű lecke tanulságait”.
Örökmozgó, dec.3. 10h, 20.30h
A náci főbűnösök pere Nürnbergben (Roman Karmen, szovjet, 1946, 17 perc)
Roman Karmen, a híres rendező és operatőr felvételei a tárgyalóteremből. A rövidfilm helyszíni felvételekkel mutatja a nürnbergi pert, a náci főbűnösöket és a szövetséges hatalmak által delegált bírákat. A perről szóló terjedelmes eredeti felvételek töredékeit számos a nácizmus bűneit elítélő filmben, pl. A népek pere című dokumentumfilmben is felhasználták, de bevágták olyan propagandafilmekbe is, amelyek manipulatív módon igyekeztek párhuzamot vonni a jelen és múlt között, mint például a Nürnberg 40 év múltán című film.
Örökmozgó, dec.1. 16.30h
Nürnberg / Nuremberg (Pare Lorentz, amerikai, 1946, 78 perc)
Pare Lorentz, a híres amerikai dokumentumfilmes rendezte és vágta ezt a filmet 1946-ban. A művet az amerikai kormány dobozba záratta és „eltemette”, attól tartva, hogy túl sokkoló. 1996-ban fedezték fel kutatók a Tinbergen Archívumban, a kaliforniai Beverly Hills-i holokausztkutató és oktatási központban. A film szinte kizárólag egykori eredeti náci filmfelvételekből készült.
Örökmozgó, dec.1. 16.30h
Menedékjog (Tudósítás a menekülthelyzetről 1949. január) / Asylrecht
(Rudolf W. Kipp, Németország angol megszállási zónája, 1949, 37 perc)
A film a menekültek és menedékkérők helyzetét mutatja be Németország angol megszállási zónájában, ahová sokan próbáltak menekülni a szovjet zónából. A mű első részében számos menekültet láthatunk, amint éppen átkelnek a zónákat elválasztó „zöld határon”, határőröket a nyugati és keleti oldalon, és egy menekülteket szállító buszt. Majd különböző menekülttáborokban, Schleswig-Holsteinban, Alsó-Szászországban és Észak-Rajna-Vesztfáliában készített képeket láthatunk. Az utolsó, hosszabb rész bemutatja a Nyugatra érkezés és befogadás folyamatát az uelzeni táborban, ahol a menekültek „osztályozását” végzik. A néző egyedi történeteket láthat: a tisztviselők menekültnek fogadják el a menedéket keresőket, vagy visszautasítják kérelmüket. Utóbbiak választhatnak, hogy illegálisan az angol zónában maradnak-e, vagy visszatérnek a szovjet zónába. A film nyersanyagából készítettek később egy „hidegháborús” változatot is, amelyből a kínos részeket kivágták.
Örökmozgó, dec.3. 10h, 16.30h
Az első évek / De Eerste jaren (Joris Ivens, 1949, holland, 99 perc)
Az elkötelezett baloldali filmrendező a második világháború után felcsillanó reményektől fűtve lelkesen üdvözli a szocialista rendszerek megszületését Kelet-Európában. Eredetileg a film négy, az új ‘demokráciákról’ szóló epizódból állt volna: Bulgáriáról, Csehszlovákiáról, Lengyelországról és Jugoszláviáról. Mivel Tito időközben szakított a sztálini vezetéssel, a Jugoszláviáról szóló részt elhagyták. A bolgár fejezetben az öntözési rendszer kiépítése csökkenti az emberek kiszolgáltatottságát az időjárásnak. A cseh rész Husz Jánost, a cseh nemzeti érzést, illetve a háború utáni új társadalmi és gazdasági rend felépítését állítja párhuzamba. A lengyel epizódban egy asszonyt követhetünk nyomon, aki elhagyja a lerombolt Varsót, és egy acélműben vállal munkát, hogy új otthont teremtsen magának valahol Nyugat-Lengyelországban. Mindhárom epizódból sugárzik a szocializmus által ihletett derűlátás: azt a folyamatot mutatják, ahogyan új szocialista demokrácia épül a háború előtti kapitalista országok romjain.
Örökmozgó, dec.3. 14.30h
Kőbe vésett brutalitás. A tegnap örökkévalósága / Brutalität in Stein. Die Ewigkeit von Gestern (A. Kluge és P. Schamoni, 1960, NSZK 12 perc)
A film negyedszázaddal Leni Riefenstahl Az akarat diadala című filmjének elkészülte után visszatér a nürnbergi pártnapok helyszínére. A színhely ma üres és elhagyatott, a tér a semmiben lebeg. Speer gigászi díszleteit és Hitler bombasztikus vízióit újra szemügyre vehetjük a kritikai művészettörténet és a radikális archeológia eszköztárának segítségével. A film szembesít a nácizmus örökségével, miközben minden kockájával arra figyelmeztet: nem szabad felejteni! Kluge első filmje az építészet, a nürnbergi birodalmi ünnepségsorozatok „dicsfénye”, a gigantikus, római stílusban épült kongresszusi csarnok képeinek felidézésével próbálja elemezni és bemutatni a náci rendszert. A Kőbe vésett brutalitás nemcsak olyan film, amely érdekes és fontos ismereteket közöl egy korszakról, nemcsak magyarázatot kínál a német kultúrtörténet egy fejezetére, hanem annak is ékes dokumentuma, hogyan próbálja újrateremteni önmagát a háború utáni nyugatnémet filmezés.”
Örökmozgó, dec.1. 18.30h, dec.4. 16.30h
Tanár a változásban / Lehrer im Wandel (A. és K. Kluge, 1962–63, NSZK, 11 perc)
Három különböző, mégis jellemző történet arról, hogyan csap össze az idealizmus a „Történelemmel”. Adolf Reichwein porosz kormányhivatalnok és egyetemi professzor. A náci uralom idején egy falusi iskolába vonult vissza, ahol kidolgozott egy modellt a tanítás elveiről. 1944-ben fölakasztották. Friedrich Rühl szenvedélyes tanár volt, aki hitt az oktatás hatalmában. 1944-ben egy csoport diákot vezetett a frontra, akik közül mindössze négyen maradtak életben. A háború után Rühl már nem akart visszatérni a tanításhoz. Margit M. a radikális iskolareform híve volt. Úgy érezte, hogy a „párt uralma idején” nem maradhat tovább vezető tanár. Végül mégis elfogadott egy tanári állást Kelet-Németországban, hogy azután egy önkényes fegyelmi eljárás nyomán eltiltsák szakmája gyakorlásától.
Örökmozgó, dec.4. 16.30h
Védtelen ártatlanság / Nevinost bez zastite (D. Makavejev, 1968, jugoszláv, 78 perc)
Dokumentumfilm a híres jugoszláv atlétáról és mozirajongóról, Alekszicsről, aki a nácik által megszállt Belgrádban forgatott játékfilmet, és emiatt számos kellemetlensége volt a felszabadulás után. A jugoszláv rendező, Dusan Makavejev véletlenül botlott az első jugoszláv hangosfilm kópiájába, amit azért ítéltek feledésre a második világháború után, mert Alekszics a németektől kapta filmjéhez a felszerelést. A történelmi kollázsban Makavejev a stábbal és Aleksziccsel készített interjúinak részleteit keveri német propagandafilmek és Alekszics melodrámájának képkockáival.
Örökmozgó, dec.2. 16.30h
A háború utáni Japán története egy madám elbeszélésében / Nippon Sengoshi – Madamu Onboro No Seikatsu (Shohei Imamura, japán, 1970, 105 perc)
A rendező Onboro asszonyt kérdezi, aki egy bár tulajdonosa volt, majd feleségül ment egy amerikai katonához a második világháború után. Az általa adott leírást az amerikai megszállásról a rendező korabeli híradófelvételek bejátszásával szakítja meg, amelyek gyakran ellentmondanak a szemtanú beszámolójának. A film a „hivatalos” történetírás alternatívájának lehetőségét tárja elénk: világos és határozott szemléletmódja súlyos kérdéseket fogalmaz meg magával a dokumentumfilm-készítéssel kapcsolatban is. A film a műfaj egyik kivételes mesterműve.
Örökmozgó, dec.4. 20.30h
Társasutazás (Gazdag Gyula, magyar, 1984, 75 perc)
A dokumentumfilm egy csoport egykori magyar zsidó deportált útját kíséri végig, akik négy évtized múltán térnek vissza Auschwitzba. A látogatás felidézi az emlékeket a háborúról és a fogságról, az áldozatok és a túlélők későbbi sorsáról. Az utazás képeit meg-megszakítja egy beszélgetés egy asszonnyal, aki a táborban szerzett betegsége miatt nem tarthatott a többiekkel. Nyugodt hangon beszél a halálsorokról, ahol élet és halál kérdésében a rideg és érzéketlen önkény döntött.
Örökmozgó, dec.3. 18.30h
Németország képei / Deutschlandbilder (Hartmut Bitomsky és Heiner Mühlenbrock, 1983–84, Német Szövetségi Köztársaság, 60 perc)
Izgalmas betekintés több mint harminc ún. „kultúrfilmbe”, azaz náci rövidfilmbe, amit a játékfilmek előtt vetítettek a mozikban. A filmrészletek a gátlástalan rendszerpropaganda mintapéldányai: Németországot önbizalomtól duzzadó országnak ábrázolják, amelyet természetrajongók, iparosok laknak, olyan emberek, akik egyszerre elkötelezettjei a hagyománynak és a haladásnak. A film harminc egykori, velejéig képmutató és álságos dokumentumfilm és filmhíradó felhasználásával készült, amelyeket 1933 és 1945 között vetítettek.
Örökmozgó, dec.4. 16.30h
Hazugság. A szintik kárpótlása Németországban / Das falsche Wort. Die "Wiedergutmachung" an Zigeunern (Sinte) in Deutschland (Melanie Spitta és Katrin Seybold, NSZK, 1987, 85 perc)
A dokumentumfilm a németországi „cigányok” üldöztetésével és 1945 utáni kártérítésükkel foglalkozik. Újságcikkek, fényképek, dokumentumok és a fajkutatók által összegyűjtött más bizonyítékok garmadája bizonyítja, hogy a szinti és roma lakosság szisztematikus üldözése nem 1943-ban kezdődött, amint ezt később sokáig hitték, hanem már 1936-ban. A háború után az erre vonatkozó bizonyítékokat elzárták, hogy megakadályozzák vagy legalábbis késleltessék a kártérítést. A német nyelvű cigányok, a szintik tiltakozásának hatására csak 1981-ben kerültek napvilágra a bizonyítékok.
Örökmozgó, dec.1. 18.30h
A világ képei és a háború lenyomata /Bilder der Welt und Inschrift des Krieges (Harun Farocki, NSZK, 1988, 75 perc)
Elmélkedés a fényképezés és a kép hatalmáról, középpontjában azzal a történettel, mely szerint 1944 áprilisában az amerikai bombázógépek elrepültek Auschwitz fölött, és képeket készítettek a haláltáborról. A képek az 1970-es évekig a CIA titkos archívumába szunnyadtak. De ez csupán a kiindulópont a film készítője, Farocki szabad asszociációihoz, amelyek a fényképezés és az ítélkezés, a mérlegelés viszonyát vizsgálják. Mozgalmas kollázs, számos történelmi jelentőségű filmtöredékkel.
Örökmozgó, dec.1. 18.30h
Vichy szeme / L’oeil de Vichy (Claude Chabrol, 1993, francia, 110 perc)
A nácik és francia kollaboránsok által a második világháború idején készített, rég elfeledett filmfelvételek és filmhíradók briliáns összeállítása. Petain marsall Vichyben, e Közép-Franciaországban lévő kisvárosban székelő bábkormánya német uraival együttműködve gyártotta a náci propagandát. Annak érdekében, hogy a közvéleményt a szövetségesek és a zsidók ellen fordítsák, nagy műgonddal dolgozták ki a háborús évek alternatív történetét. Az eredmény ma is sokkoló, egyben rémisztően hatásos. A francia új hullámhoz tartozó rendező, Claude Chabrol mesteri elemzést nyújt a nácikról és manipulációs technikáikról.
Örökmozgó, dec.4. 14.30h
A varsói gettófelkelés krónikája Marek Edelman szemével / Kronika powstania w getcie warszawskim wed³ug Marka Edelmana (J. Dylewska, lengyel, 1994, 70 perc)
Marek Edelman, a Zsidó Munkás Szövetség egykori tagja, a varsói gettófelkelés egyik vezetője lenyűgözően alapos és életteli beszámolót ad az 1943. április 19. és május 10. közötti események történelmi láncolatáról. Edelman visszaemlékezéseit felerősítik a filmkészítők által megidézett, a deportálandó zsidókról készített náci felvételek – hipnotikus erejű, lassított, diafilmszerű bejátszások. Az Edelman krónikája szenvedélyes és ékes bizonyítéka annak, nem lehet eleget beszélni a holokausztról.
Örökmozgó, dec.5. 20.30h
Miközben valahol… 1940–1943 (Forgács Péter, magyar, 1994, 52 perc)
A rendező otthoni, házi használatra készült filmek segítségével jeleníti meg az 1940-es évekbeli holland polgári családi mindennapokat: babafürdetés, esküvő, piknikezés, vakációzás, miközben folyik a háború, és a kamera látókörén kívül tömegével halnak az emberek. A filmben vissza-visszatér az a német hadsereg számára készült korabeli filmfelvétel, amely két fiatal szerelmes, egy lengyel lány és egy német fiú, a ,,fajgyalázó szerelmesek” nyilvános megszégyenítését, megaláztatását mutatja be, ahogyan a kisváros lakói egykedvűen figyelik az eseményt, valahol a megszállt Lengyelországban, 1939-ben. Feledhetetlen, felkavaró képek a második világháborúról.
Örökmozgó, dec.4. 18.30h
Sebastián Talavera Serrano / Spain / 2003 / 47 min / Spanish
Az ötéves Fatima nagyon rosszul lát – szemüveg nélkül alig valamit. Élete nagyrészt ködös homályban zajlik, csak az iskolában képes látni. Egy lezárt fiók rejti legnagyobb kincsét, a vastag üveges kék szemüveget. Tanítás után minden nap vissza kell tennie a fiókba. Fatima El Vaciéban, egy sevillai nyomortelepen él. A szülei kimondhatatlanul szegények. Nincs semmijük, még igazi tető sem a fejük fölött. Nem tudnának szemüveget venni a kislányuknak. Nyomorúságos hajlékukban, amit az első zápor tönkretenne, nyüzsögnek a patkányok és mindenféle féreg. A fiatal Sebastián Talavera megdöbbentő képekkel és lendületes vágásokkal mutatja be Európa egyik legrégebbi, megdöbbentően nyomorúságos szegénynegyedét. A gyermekek derűjét a hétköznapi nyomor sem képes tönkretenni. Jobb életre vágynak – „bárhol másutt, csak nem El Vaciéban”.
Toldi, dec.3. 16h