A magyarok nem mondtak le a csirkéről

Eddig egymilliárd forintot veszített a baromfiipar azon, hogy a madár- influenza hírére visszaesett a fogyasztás. A magyar vásárlók viszont nem rettentek meg annyira, mint más EU-államok fogyasztói.

A magyarok az utóbbi hetekben is kitartottak a legolcsóbb húsfélének számító szárnyasok mellett. Bár a statisztikai adatok szerint itthon is visszaesett a fogyasztás, de nem olyan mértékben, mint más uniós államokban. A baromfis cégek 200 millió forintot költenek november végéig tartó központi marketingakciójukra, ettől remélik, hogy sikerül megállítani a szomszédos országokból érkező baromfiinfluenza-hírek miatti bevételcsökkenést. A baromfisok kommunikációs stratégiát is váltottak: a nyilvánosságot csak a kijelölt tisztségviselők tájékoztatják.

Erdélyi István, a Baromfi Terméktanács elnöke elmondta, hogy legfrissebb adataik szerint már megállt a fogyasztás csökkenése - a magyar fogyasztók most átlagosan 10-15 százalékkal kevesebb szárnyast vásárolnak a szokásosnál. A legnagyobb visszaesést a csirkeszállítók érzékelték, a pulyka, a víziszárnyas és a feldolgozott termékek forgalma az átlagosnál kisebb arányban csökkent. Erdélyi István legalább egymilliárd forintra becsüli az elmaradt árbevételből, a lemondott szállítmányok értékéből, valamint a raktározási költségek növekedéséből származó veszteséget. Úgy véli, mindezért az elhibázott kommunikáció okolható.

A jelek szerint nem csak a magyar fogyasztókat tájékoztatták rosszul, mert a Balkánra érkező baromfi-influenza hírére több európai országban visszaesett a fogyasztás. Az elnök - aki a szarvasi Gallicoop Rt. elnök-vezérigazgatója - azt is elmondta, hogy Olaszország még mindig nem fogad magyar szárnyast, de a svájci kereskedők - akik szintén lemondták a szállítást - már érdeklődnek a szállítások újraindítása felől. Nagy-Britanniába nem csökkent a szállítás. Erdélyi István szerint azért, mert a brit fogyasztók "megedződtek" a szarvasmarha-állományt megtizedelő BSE-járvány idején.

A fogyasztás szinten tartása érdekében önkéntes árcsökkentésbe kezdtek a feldolgozók - az utóbbi hetekben 10-15 százalékkal lett olcsóbb a baromfi. Bajai Ernő, az ACNielsen Piackutató kommunikációs tanácsadója lapunk kérdésére azt válaszolta: a pontos fogyasztási adatokra még várni kell. Az Agrárgazdasági Kutató Intézet piaci információs osztálya szerint érzékelhető a fogyasztás csökkenése, de Tunyoginé Nechay Veronika osztályvezető óvott attól, hogy pusztán a heti árlisták összehasonlításából bárki az egész baromfipiacra általános következtetéseket vonjon le.

A legfrissebb jelentésből azonban kiragadható, hogy a feldolgozók a 70 százalékosan feldolgozott fagyasztott egész csirkéből 59 százalékkal adtak át kevesebbet a kereskedelemnek, mint egy éve, ugyanakkor a friss csirkemell mennyisége 56 százalékkal növekedett.

A pecsenyeliba-tartók eddig viszonylag szerencsésen megúszták az influenzahisztériát, amint Orbán Mihály, a Lúdszövetség elnöke, a Merian Orosháza Rt. vezetője elmondta, a ludak iránt - amelynek fő szezonja most, Márton-nap táján van - nem csökkent a kereslet. Viszonylag jó áron szállítják a szárnyasokat, főként a német nyelvű országokba. Igaz, ennek is volt ára, mert önkorlátozással, két év alatt százmillió forintos költséggel megfelezték a hatmilliós lúdállományt.

Rapszodikus képet mutatott a hústermékek értékesítése 2004 és 2005 első fél éve között. Összességében nőttek az eladások, de míg a két legkedveltebb és legnagyobb arányban vásárolt húsfajtából jelentősen nőtt a baromfialapú termékek fogyasztása, addig a sertéskészítményekből kevesebb fogyott - derült ki a GfK adataiból.

Csirkéspult. Nem rohantak el a vásárlók
Csirkéspult. Nem rohantak el a vásárlók
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.