Kisebb szőlőtermés, kevesebb bor az idén
A rendezvényt a Magyar Szőlő- és Borkultúra Kht. szervezte az "újbor bírájának" nevezett Márton-nap alkalmából.
A főtitkár-helyettes elmondta: az idén megközelítőleg 3 millió hektoliter bor kerül a pincékbe. A szüret országszerte már befejeződött, kivéve Tokaj-Hegyalját. A bor minősége változó: a korai érésű fajtáknál kedvezőtlenebb, míg a közép- és késői értésűeknél az elmúlt hetek napos időjárása miatt már jobbak a minőségi mutatók.
A borágazat első uniós évét tanulóévnek minősítette Horváth Csaba. Kiemelte: megszületett az unió és az USA közötti bormegállapodás, amelyet nem minden esetben tartott kedvezőnek az EU számára, mivel szerinte a brüsszeli bizottság sok tekintetben engedékeny volt az USA-val szemben.
A magyar helyzetet értékelve a főtitkár-helyettes szerint a szakemberek számára a védett eredetű borok körül kialakult viták, továbbá a melléktermékek feldolgozása, vagyis a kötelező lepárlás és a származási bizonyítványok, valamint a működési engedélyek megszerzése jelentette az új bortörvény által okozott legnagyobb gondokat.
Horváth Csaba kitért arra, hogy a borhamisítás ellen nem minden esetben sikerült eredményesen fellépni, továbbá a finanszírozási gondok akadályozták az ágazatban tevékenykedők munkáját.
Jelezte: a 2004-2005-ös borévben a magyar borágazatnak az uniótól mintegy 3,5 milliárd forint támogatást sikerült megszerezni, amelyből 2,5 milliárd forint volt a szerkezetváltáshoz kapcsolódó támogatás. A főtitkár-helyettes megjegyezte: a pénzösszegek még nem érkeztek meg a magyar borászokhoz és szőlőtermelőkhöz.
Kedvezőnek ítélte, hogy a Magyar Bormarketing Kht. tevékenységét várhatóan a jövő év elején ténylegesen megkezdheti, ugyanis a közhasznú társaságot már a cégbíróság bejegyezte. Az MTI kérdésére válaszolva Horváth Csaba közölte, hogy a közhasznú társaság működését biztosító anyagi források is várhatóan rendelkezésre állnak majd, mivel a parlamenti képviselők elfogadták, hogy megszűnjön a bor jövedéki adója, ám a jövedéki adót felváltó járulékot a bormarketing, illetve a minőségi bor előállítását segítő tevékenységre fordíthatja az ágazat.
A HNT vezető tisztségviselője szükségesnek tartotta, hogy a Nemzeti Borstratégia továbbfejlesztését, amely három éve készült el.
(MTI)