Itthon tiltják vagy tűrik, de nem támogatják

Az európai országok többségében ösztönzik, Magyarországon büntetik - így foglalható össze a különbség, amit az alternatív hajtású autózás államigazgatási kezelésében tapasztalhatunk. A jelenlegi állás szerint hazánk ebben (is) lemarad a fejlett világ mögött.

A magyar parlament az adótörvények vitája során fúrta meg a hibrid autók áfamentességére és kisebb regisztrációs adójára vonatkozó javaslatot. Ez lett volna az első alkalom, amikor a hazai honatyák a környezetkímélő(bb) autózást a gyakorlatban is támogatták volna. A büntetésekből viszont széles a választék: aki például a benzinkútnál tankolt helyett növényi (bio) dízellel közlekedik, jövedékiadó-csalást követ el, és a szabadságát kockáztatja - sőt az is, aki biodízelt kever az adózott üzemanyaghoz, pedig ezt az állam is megteszi.

A kormány alapvetően bevételi kérdésként kezeli a bioüzemanyagok problémáját, azaz csak olyan óvatos lépésekre hajlandó, amelyek nem csökkentik érezhetően a jövedékiadó-bevételeket. Hazánk átvette a bioüzemanyagokról szóló (2003. májusi) irányelvet, amelynek azonban már az alapvetése is hamis: abból indul ki, hogy az alternatív hajtóanyagok a magas előállítási költségek miatt nem versenyképesek, ezért a piacra vitelük csak állami támogatással lehetséges (ez az állítás kb. a hordónkénti 40 dolláros olajárig igaz, pillanatnyilag azonban 60 dollár körül járunk). Az irányelv előírja, hogy a tagállamokban a bioüzemanyag részarányának 2005 végéig el kell érnie a 2 százalékot, 2010 végéig pedig az 5,75 százalékot. Hazánk késleltetett teljesítést vállalt, azaz 2010-re célozzuk meg a 2 százalékos arányt (most 0,4 százalékkal a sereghajtók közé tartozunk). A kormányzati számítások szerint a szabványos üzemanyaghoz kevert 2 százaléknyi biodízel, illetve bioetanol miatt addig 13 milliárd forint adóbevétel-kieséssel kell számolni (a szűk látókörű elemzés azzal nem számol, hogy a kukoricából, cukorrépából, rossz minőségű borból, illetve repcéből vagy napraforgóból itthon előállítható bioüzemanyagokkal importot takarítunk meg, csökken az ország kőolajfüggősége, több ezer munkahely keletkezik, és ez a legolcsóbb módja az üvegház-gázkibocsátás csökkentésének is).

Rajtunk kívül gyakorlatilag az összes európai ország bőkezű adómentességgel honorálja a bioüzemanyag-felhasználást (jellemző a teljes jövedékiadó-mentesség és a csökkentett áfa, de például Svédországban ingyenes parkolási engedélyt is kapnak az etanolos autók), Magyarországon viszont csak a szabványos benzinbe/gázolajba kevert hányad után jár jövedékiadó-visszatérítés. Persányi Miklós zöldminiszter szerint az előrelépéshez ennél több kell, így 2007-től 8 forintos jövedékiadó-csökkentést kapnak a biodízellel, illetve etanollal kevert üzemanyagok. Ez a jelenlegi "támogatásnál" magasabb, az viszont kérdéses, hogy az addigra esetleg 300 forintos benzinárakhoz képest elegendő lesz-e a vásárlói döntések befolyásolásához.

- Tavaly 125 ezer darabot adtak el a legnépszerűbb hibrid autónak számító Toyota Priusból világszerte, idén ez a szám - a hibridpiac évenkénti duplázódását figyelembe véve - a 250 ezret is elérheti. A legnagyobb vásárlónak az USA és Japán számít (Magyarországon jelenleg kb. 90 Prius fut). A hibridautó-gyártásban világelső Toyota állítólag még mindig ráfizet minden egyes eladott Priusra (annak ellenére, hogy a középkategóriás benzin-elektromos autó nagyjából két Toyota Corolla árába kerül).

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.