Külföldi cégek vehetnek át közfeladatokat a Volántól
Elmondta: a Volán-társaságok és a kormány között tavaly decemberben a menetrendszerinti autóbuszközlekedésről szóló törvény alapján megkötött közszolgáltatási szerződések tartalmazzák, hogy a társaságoknak 2006. január elsejétől az éves hasznos kilométer teljesítmény 5-30 százalékáig alvállalkozót kell bevonniuk, ha az alvállalkozó közreműködése révén a Volán-társaság gazdaságosabban tudja ellátni a feladatát. A jelenlegi szabályozás szerint a 30 százalékos mértéket 2012. december 31-ig kell elérni.
Saslics Elemér elmondta, hogy minden Volán-társaság maga teszi közzé ajánlati felhívását, és a pályázati dokumentációban szerepelnek részletesen, mely menetrendszerinti járatokra, milyen műszaki, személyi és pénzügyi feltételek mellett kívánnak alvállalkozókat bevonni.
A feltételek között szerepel, hogy garantálni kell tartósan a menetrendben meghirdetett folyamatos közlekedést, amihez biztosítékot kell nyújtani.
Saslics elmondta, hogy közlekedési hatóság adatai szerint Magyarországon 1.640 belföldi autóbusz közlekedéssel foglalkozó vállalkozás van, ezek 88 százalékának 5 autóbusznál kisebb a járműparkja. Ebből következik, hogy Magyarországon kevés olyan vállalkozás van, amely elindulhat a tenderen, így várható külföldi vállalkozások megjelenése.
A vezérigazgató szerint december végére derül ki, hogy az alvállalkozók tudnak-e ajánlatot tenni a közszolgáltatási szerződésben megfogalmazott feladatok ellátására.
Saslics szerint a közszolgáltatási szerződésben megfogalmazott feladatok ellátásáért továbbra is a Volán-társaságok a felelősek, ezért az 1-7 évre szóló alvállalkozói szerződések megkötése a Volán-társaságoknak is nagy kockázat.
Mindezek ellenére az alvállalkozókkal való közös feladatellátás sok tanulsággal szolgálhat a 2012. utáni helyzetre való felkészülésben, amikor a Volán-társaságoknak is pályázni kell a közszolgálati feladat ellátására. Ekkor ugyanis lejár a most hatályos, de nem meghosszabbítható szerződésük.
A vezérigazgató szerint az alvállalkozók bevonásával nem oldódik meg a helyközi autóbuszos személyszállítás finanszírozása. Szerinte a közszolgáltatások finanszírozását több csatornássá kellene tenni, amelynek részét képezhetné az utasoktól származó díjbevétel és a jegyárakhoz kötődő kedvezmények után járó fogyasztói árkiegészítés mellett az adókedvezmény, például jövedéki adó esetében, illetve állami, önkormányzati támogatás is, amely normatív és szektorszemleges lenne.
A Volán-társaságok 2004-ben 6.802 autóbusszal rendelkeztek, ebből 5.426 helyközi menetrendszerinti forgalomban közlekedett. Ebben a forgalom kategóriában évente 500 millió utast szállítanak, a fizető kilométer pedig évente eléri a 372 milliót. A járművek átlagéletkora 11,5 év.
(forrás: MTI)