Jönnek-mennek a CIA-gépek
A börtönök létezése súlyosan sértené az emberjogokat, hangoztatta Gil-Robles, az ET biztosa. Az unió szóvivője ugyanakkor hangsúlyozza: eddig nem találtak bizonyítékot a titkos börtöntáborok létezésére.
Magyarországon nincsenek titkos amerikai CIA-börtönök, az október 3-án Ferihegyen leszállt, majd október 4-én onnan továbbindult repülőgép nem köthető a börtönügyhöz, erősítette meg tegnap Budapesten Batiz András kormányszóvivő.
A The Washington Post című amerikai napilap a napokban arról írt, hogy több kelet-európai országban titkos CIA-börtönök működnek. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök ennek kapcsán azt mondta, soha nem kapott kérést Washingtontól titkos börtönök létesítésére, de ha kapott volna is, elutasította volna azt.
A szóvivő kitért lapunk tegnapi cikkére, és egy Ferihegyről felszálló repülőgépről közölt amatőr fotóra. A gép le-, majd felszállt Ferihegyen. Idézte a cikk egyik kitételét, amely szerint a repülőt sokan az amerikai titkosszolgálat, a CIA rabszállító gépének tartják. - Budapestre Izlandról érkezett október 3-án egy Közel-Kelet felé tartó repülőgép, és leszállási engedélyt kért. A gép minden papírja rendben volt, Ferihegyen szakemberek átvizsgálták. Az ötfős személyzet a fővárosban töltötte az éjszakát, majd másnap továbbindultak - mondta a kormányszóvivő.
Ugyanez a repülőgép (az N168D lajstromjelű CN-235 mintájú gép) tavaly augusztusban már járt Magyarországon, akkor Grúziából érkezett és Frankfurt felé repült tovább, tette hozzá.
Lapunk informátora ezt nem erősítette meg. Az általa hozzáférhető nyílt dokumentumokban nem találta nyomát ennek a járatnak, viszont úgy tájékoztatott, hogy az N168D "ikertestvére", a hasonló típusú, de más lajstromjelű N196D valóban járt nálunk tavaly augusztus 31-én, mi több, a "harmadik" iker, az N187D lajstromjelű CN-235-ös 2004 novemberében látogatta meg Ferihegyet. Mindhárom gép a Devon Holding and Leasing Inc. neve alatt közlekedik, amelyet a CIA-hoz kapcsolódónak tartanak.
Magyarország légterében rendszeresen jelennek meg katonai vagy sejthetően biztonsági rendeltetésű gépek. Októberben például a francia légierő A310-ese többször leszállt Ferihegyen, információink szerint a gép a Közép-Keleten teljesített feladatokat. Augusztus 8-án az orosz Aviacon Zitotrans Pozsonyból érkező An-76-os szállítógépe landolt, hogy egynapos itt-tartózkodás után Bakun át továbbrepüljön Kabulba.
Az egyiptomi légierő C-130 Hercules típusú gépe (SU-BAD néven lajstromozva) például két napot időzött Magyarországon, október 19-én érkezett és 21-én repült tovább. Ugyanez a gép áprilisban is nálunk töltött két napot, útban Kairóból Pozsonyba. Feltehetően nem üzemanyag-felvétel okán szállt le és időzött Ferihegyen, alig 200 kilométerre céljától.
Így elegendő információ híján az egyiptomi gép mozgása sem illeszthető be azon feltevések kereteibe, hogy a Közel-Kelet egyes országaiba (Egyiptomot, Szíriát, Jordániát, Szaúd-Arábiát emlegetik) az amerikaiak terroristagyanús foglyokat szállítanak, mert ezekben az országokban az emberjogi szempontokat nem tartják lényegesnek. Megengedik, hogy a gyanúsítottakból kényszerítő eszközökkel (kínzással) csikarjanak ki információkat a terrorszervezetekről, céljaikról, felépítésükről, célpontjaikról, módszereikről, tagjaikról.
A Human Rights Watch (HRW) emberjogi szervezet azt állítja, hogy bizonyítékai vannak: 2003-ban és 2004-ben a romániai és lengyelországi titkos börtönökbe embereket vihettek. Az EB szerint ezek az elemek nem bizonyítják titkos börtönök létét ezekben az országokban. "Egy légi járat regisztrálása nem bizonyíték a börtönökre. Bizonyítékok híján veszélyes a spekuláció" - mondta Friso Roscam Abbing, a bizottság szóvivője.
A Budapest-Ferihegyen október 4-én felszálláskor lefotózott, rabszállítónak tartott, CN-235 típusú gép lajstromjelével (N168D) megegyező, de más típusú légi járművet tartóztattak fel egy évvel ezelőtt Nicaraguában. A különös történet főszereplői, a pilóta és két azonosítatlan személy máig hallgatnak, mi is történt az N168D lajstromjelű Beech King Air kisgépen, amely a caracasi repülőtérről való felszállásakor még az N391SA lajstromszámot viselte. Hivatalos bejelentés szerint "hamisított" lajstromjelet használtak, és a gép üzemben tartóit tiltott tevékenységgel gyanúsították. (Ugyanazt a lajstromjelet éppúgy nem használhatják a repülőgépek, mint ahogy ugyanazzal a rendszámmal két autó nem közlekedhet). Az ominózus Beech 1976-ban még az amerikai légierő kötelékébe tartozott (a 22558/22563 szám alatt tartották nyilván, aztán eladták az amerikai vámosoknak). Onnan ismeretlen utakon az N391SA lajstromozású gép 2004 októberében egy venezuelai tulajdonoshoz került. (D. P.)