Magyarország a legdrágább használtautó-piac Európában
A használtautó-kereskedők érdekeit képviselő szervezet az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében kifogásolja, hogy a 2001-től gyártott, jelenleg - és egyedi mentesség alapján jövőre is - újként forgalmazott, euró 3-as környezetvédelmi besorolású motorral ellátott gépkocsikat a törvénymódosítás átsorolja egy 30 százalékkal magasabb adósávba.
Szerintük a magyar gépjárműpark műszaki állapota ezt a luxust nem engedheti meg, mivel ez a kategória a használtautó-behozatal 70 százalékát teszi ki, és 0-5 éves korával egy ilyen jármű még korszerűnek számít.
Az MGOE szerint az országban 750.000 darab 15 évesnél öregebb autó közlekedik, melyek levegőszennyezése 10-15-szöröse az Euró 3-as autókénak, ezért ezeknek a leváltása 4-5 éves autókra lényegesen csökkentené a környezet károsítását. Mivel ezeknek a személygépkocsik a fogyasztói ára csupán 55-65 százaléka a hasonló újénak ezért sokak számára ez jelenti a reális pénzügyi megoldást az új autóval szemben - mutat rá a szervezet.
Az MGOE szerint emellett biztonságtechnikai szempontból is előnyös lenne az általuk szorgalmazott, reálisabb adómértékek alkalmazása, ami lehetővé tenné az öreg, korszerűtlen autók mielőbbi lecserélését, és így nagyságrendileg csökkenthető lenne a halálos és a maradandó károsodással járó balesetek száma is.
Az MGOE szerint a használt autók regisztrációs adójának drasztikus emelését nem ellensúlyozza az áfa-kulcs 5 százalékpontos csökkentése, és az avultatás, az újakhoz viszonyított, használt autókra alkalmazott alacsonyabb adótételek bevezetése. A tájékoztató kiemeli, hogy az euró 3-as gépkocsik behozatala a jelenlegi minimális szinthez viszonyítva is vissza fog esni, mert ezek után a mostanihoz képest magasabb adót kell fizetni jövőre.
Emiatt könnyen megjósolható, hogy a törvénymódosításnak ezzel a formájával nem teljesül a tervezett költségvetési bevétel, sőt munkahelyek további megszűnését, valamint az Európai Bíróság elmarasztaló ítéletét fogja eredményezni - figyelmeztet közleményében a MGOE.
(MTI)