Több káros anyag, kevesebb bevétel

A Levegő Munkacsoport után a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesülete és a Gépjármű-kereskedők Országos Szövetsége is felhívta a figyelmet az új regisztrációsadó-tervezet hibájára, mely szerintük nem ösztönzi megfelelően a tisztább üzemmódú autók forgalomba helyezését.

"Mélységesen erkölcstelen és ellentmond az Európai Unió alapelveinek is, hogy a gazdagabb EU-tagországok szemetüket hazánkkal takaríttassák el, ráadásul a magyar lakosság pénzén." A Levegő Munkacsoport közleménye elfogadhatatlannak tartja az Európai Bizottság követelését, mely szerint úgy kellene megváltoztatni a regisztrációs adót, hogy érdemesebb legyen környezetszennyezőbb kocsikat behozni.

A környezetvédelmi szempontokon túl gazdasági károkat is okozhat a regisztrációs adó tervezett megváltoztatása, mert adóbevétel-kiesést okoz, és munkahelyet szüntethet meg. Az MGE elnöke, Győző Gábor lapunknak elmondta: a jelenlegi tervezet szerinti módosítás bevezetése évente 1200 tonna szén-dioxid-többletszennyezést okoz, az adóbevételek pedig 22 milliárd forinttal csökkennének. Azzal, hogy a törvénymódosítás bevezeti az avultatás intézményét, vagyis alacsonyabb adótételt állapít meg a használt járműveknél, arra ösztönzi az autóvásárlókat, hogy új helyett használtat vegyenek.

A jövő évi regisztrációsadó-törvény alapján 126 ezer használt és 144 ezer új autó értékesítésével lehet számolni, az idei 180 ezer új, illetve 30 ezer használttal szemben.

A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Szövetségének elnöke, Fojt Attila szerint többek között a túladóztatás miatt csökkent radikálisan a használtautó-behozatal: sokan inkább külföldi rendszámmal közlekednek, és az sem ritka, hogy hamis regisztrációs igazolásokkal helyeznek forgalomba autókat, melyek a tisztességtelen versenyhelyzet miatt így olcsóbbak.

Győző Gábor értelmezhetetlennek nevezte a törvénymódosítás indoklását, melyben azt bizonygatják, hogy a regisztrációs adó nem EU-konform, hiszen azt a régi tagállamok nagy részében, pontosan tizenhat országban használják. Az MGE elnöke szerint a környezetet védené és a költségvetést is szolgálná, ha az Euro 4-esnél rosszabb környezetvédelmi besorolású motorokra 50 százalékkal magasabb regisztrációs adót alkalmaznának, így nem állna meg a járműpark fiatalodása és a levegőszennyezés csökkenése. A Magyarországon forgalomban lévő 2,5 millió autóból több mint 300 ezer húsz évnél, több mint egymillió pedig tíz évnél idősebb. Az MGE és a GÉMOSZ állásfoglalása szerint a törvény hatására tovább szűkülne a piac, melynek következtében 240 márkakereskedés és hatezer munkahely szűnne meg.

Piaci hatás

A fogyasztási adót 2004-ben felváltó, és a motorok méretén, valamint környezetvédelmi besorolásán alapuló regisztrációs adó újabb módosítása jelentősen nem változtatna az új autók árain, hiszen a tételek emelésével egy időben 25 százalékról 20 százalékra csökken majd az áfa. Tovább esnének viszont az amúgy is telített piacon a használtkocsi-árak, ami mindaddig előnyős, amíg valaki vásárol, ám amikor meg akar szabadulni régi kocsijától, már napjainkban is jelentős értékvesztéssel kell számolnia, ez pedig sokakat érint, hiszen az autóvásárlások 90 százaléka régi kocsi beszámításával történik.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.