Ismét kiírják a budapesti repülőtér privatizációs pályázatát
Az ÁPV Rt. pénteken közleményben tudatta, hogy az igazgatóság megnevezte az öt meghívandó befektetőt, illetve befektetői konzorciumot, akiknek az ajánlatot november 14-én kell beadniuk.
A privatizációs szervezet a jogszabályban meghatározott ideig, nyolc napon keresztül tárgyalt a BA Rt. üzemi tanácsával és az ott működő szakszervezetek képviselőivel - közölte az ÁPV Rt. A szervezet állítása szerint a megállapodás hiánya ellenére számos, a munkavállalók számára kedvező elemet beépített a pályázati kiírásba és továbbra is kész a konzultációra.
A Repülőtéri Minibusz Gépkocsivezetők Szakszervezetének elnöke, Kováts István elmondta: a törvényi előírásoknak megfelelően hét napig tartottak az egyeztetések, de a munkáltató és a privatizációs szervezet hibájából formaiak voltak. A szakszervezet a Budapest Airport Rt. stratégiai fontosságú területein dolgozók 40 százalékát tömöríti, nemcsak a gépkocsivezetőket – mondta a szakszervezeti elnök. A BA Rt. 2.200 alkalmazottjának 35 százaléka nem szakszervezeti tag, de az Üzemi Tanács az ő érdekeiket is képviseli - magyarázta Kováts.
A szakszervezet kilenc pontban tette közzé azt, hogy az ÁPV Rt. milyen vállalásokat várjon el a befektetőktől. Összességében a szakszervezet a három éves kollektív szerződés megtartását szorgalmazza. Állításuk szerint a privatizációs tender tervezetében az szerepel, hogy a befektető a három éves kollektív szerződést nem mondja fel, a szakszervezet pedig azt szeretné rögzíteni, hogy nem mondhatja fel.
A szakszervezet most jogi véleményezést kér, és ettől függően tervezi demonstráció, akár sztrájk megtartását is. Kováts elmondta, hogy a dolgozók között a múlt hónapban végzett közvélemény kutatás szerint a munkavállalók 93,6 százaléka elutasítja a privatizációnak ezt a formáját. Hozzátette: a tőzsdei privatizációval értenének egyet. A szakszervezeti vezető emlékeztetett arra, hogy 2003-ban már eredményt értek el abban a jogvitában, ami a tárgyalások érdemi voltának eldöntésére vonatkozott.
A repülőgépek és utasok kiszolgálásával, valamint más forgalmi tevékenységgel foglalkozó Repülőtéri Forgalmi dolgozók Független Szakszervezete (RFDFSz) nem látja biztosítottnak a dolgozók szociális és gazdasági érdekeinek védelmét a privatizációs tenderben – mondta a közel 400 dolgozót képviselő szakszervezet megbízott vezetője, Pető Alfréd. Csorba Attila, a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetének (LDFSz) elnöke reméli, hogy folytatódhatnak a tárgyalások a munkáltatóval és a tulajdonossal, és a legfontosabb kérdésekben sikerül megállapodni.
Az egyfordulós zártkörű tenderre a privatizációs szervezet a német Fraport AG Frankfurt Airport Worldwide-ot, a brit BAA International Ltd.-t, a német Hochtief Airport GmbH és a Hochtief AirPort Capital konzorciumát, az ausztrál Macquarie Airports-ot és a dán Coppenhagen Airports-ot hívja meg a visszavont eljárásban az ÁPV Rt. birtokába jutott szakmai referenciák alapján. A Copenhagen Airports sajtójelentések szerint nem kíván pályázni, miután 14,7 százaléknyi részvényének birtokosa, a Macquarie csoport vételi ajánlatot tett a repülőtér üzemeltető részvényeire és így további küzdelme a Budapest Airportért nem állna érdekében.
Az október 20-án visszavont pályázatra 202-390 milliárd forintos árajánlatot adtak be, de a pályázók, illetve a privatizációs szervezet által meg nem erősített hírek szerint már ennél 100 milliárd forinttal többet is ajánlanak a BA Rt. részvényeiért és a repülőtér 75 évre szóló üzemeltetési jogának megszerzéséért.
(forrás: MTI)