Ismét kiírják a budapesti repülőtér privatizációs pályázatát

Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) igazgatósága döntöttaz egyfordulós zárt tender kiírásáról a Budapest Airport Rt. 75százalék mínusz egy szavazat részvénycsomagjának eladására, a dolgozókképviselői továbbra is elégedetlenek az egyeztetéssel, aminek hiányamiatt az első pályázatot vissza kellett vonni.

Az ÁPV Rt. pénteken közleményben tudatta, hogy az igazgatóság megnevezte az öt meghívandó befektetőt, illetve befektetői konzorciumot, akiknek az ajánlatot november 14-én kell beadniuk.

A privatizációs szervezet a jogszabályban meghatározott ideig, nyolc napon keresztül tárgyalt a BA Rt. üzemi tanácsával és az ott működő szakszervezetek képviselőivel - közölte az ÁPV Rt. A szervezet állítása szerint a megállapodás hiánya ellenére számos, a munkavállalók számára kedvező elemet beépített a pályázati kiírásba és továbbra is kész a konzultációra.

A Repülőtéri Minibusz Gépkocsivezetők Szakszervezetének elnöke, Kováts István elmondta: a törvényi előírásoknak megfelelően hét napig tartottak az egyeztetések, de a munkáltató és a privatizációs szervezet hibájából formaiak voltak. A szakszervezet a Budapest Airport Rt. stratégiai fontosságú területein dolgozók 40 százalékát tömöríti, nemcsak a gépkocsivezetőket – mondta a szakszervezeti elnök. A BA Rt. 2.200 alkalmazottjának 35 százaléka nem szakszervezeti tag, de az Üzemi Tanács az ő érdekeiket is képviseli - magyarázta Kováts.

A szakszervezet kilenc pontban tette közzé azt, hogy az ÁPV Rt. milyen vállalásokat várjon el a befektetőktől. Összességében a szakszervezet a három éves kollektív szerződés megtartását szorgalmazza. Állításuk szerint a privatizációs tender tervezetében az szerepel, hogy a befektető a három éves kollektív szerződést nem mondja fel, a szakszervezet pedig azt szeretné rögzíteni, hogy nem mondhatja fel.

A szakszervezet most jogi véleményezést kér, és ettől függően tervezi demonstráció, akár sztrájk megtartását is. Kováts elmondta, hogy a dolgozók között a múlt hónapban végzett közvélemény kutatás szerint a munkavállalók 93,6 százaléka elutasítja a privatizációnak ezt a formáját. Hozzátette: a tőzsdei privatizációval értenének egyet. A szakszervezeti vezető emlékeztetett arra, hogy 2003-ban már eredményt értek el abban a jogvitában, ami a tárgyalások érdemi voltának eldöntésére vonatkozott.

A repülőgépek és utasok kiszolgálásával, valamint más forgalmi tevékenységgel foglalkozó Repülőtéri Forgalmi dolgozók Független Szakszervezete (RFDFSz) nem látja biztosítottnak a dolgozók szociális és gazdasági érdekeinek védelmét a privatizációs tenderben – mondta a közel 400 dolgozót képviselő szakszervezet megbízott vezetője, Pető Alfréd. Csorba Attila, a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetének (LDFSz) elnöke reméli, hogy folytatódhatnak a tárgyalások a munkáltatóval és a tulajdonossal, és a legfontosabb kérdésekben sikerül megállapodni.

Az egyfordulós zártkörű tenderre a privatizációs szervezet a német Fraport AG Frankfurt Airport Worldwide-ot, a brit BAA International Ltd.-t, a német Hochtief Airport GmbH és a Hochtief AirPort Capital konzorciumát, az ausztrál Macquarie Airports-ot és a dán Coppenhagen Airports-ot hívja meg a visszavont eljárásban az ÁPV Rt. birtokába jutott szakmai referenciák alapján. A Copenhagen Airports sajtójelentések szerint nem kíván pályázni, miután 14,7 százaléknyi részvényének birtokosa, a Macquarie csoport vételi ajánlatot tett a repülőtér üzemeltető részvényeire és így további küzdelme a Budapest Airportért nem állna érdekében.

Az október 20-án visszavont pályázatra 202-390 milliárd forintos árajánlatot adtak be, de a pályázók, illetve a privatizációs szervezet által meg nem erősített hírek szerint már ennél 100 milliárd forinttal többet is ajánlanak a BA Rt. részvényeiért és a repülőtér 75 évre szóló üzemeltetési jogának megszerzéséért.

(forrás: MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.