Zuglói offenzíva a rep-zaj ellen
Emlékeztettek: ha az európai példákat nézzük, sehol sem jellemző, hogy egy városi repülőteret - és Ferihegy tipikusan ilyen - fejlesszenek, amely szinte kizárólag sűrűn lakott terület felől közelíthető meg.
A zajvédelmi bizottság zuglói tagja, Rozgonyi Zoltán alpolgármester kezdeményezi a repülőgépek okozta zaj méréséhez és értékeléséhez speciális szabvány kidolgozását, mert a kerületben úgy látják, a maximált zajszint nem nyújt megfelelő védelmet az egyedi zajkibocsátásokkal kapcsolatban. A zuglói önkormányzat ellenőrző méréseket fog végeztetni - a Budapest Airport (BA) Rt. adatai nem mérésen, hanem számításon alapulnak - a repülőtér forgalmából adódó zajterhelés megállapítása érdekében. Az emberek éjszakai nyugalmának érdekében megfontolandó a repülőtér teljes éjszakai bezárása, vagy a jelenleginél szigorúbb korlátozások bevezetése - teszik hozzá.
A leszálló repülőgépeknek kötelezően 3 fokos szögben kellene ereszkedniük. Ha a pilóta ettől eltér és a meghatározott magasság alá süllyed, akkor - a jelenlegi szabályozás szerint - a hatóságoknak nincs szankcionálási lehetőségük. A XIV. kerületiek tehát javasolják a légi-közlekedési törvény módosítását, amely lehetővé tenné a szabályok ellen vétő pilóták, légitársaságok felelősségre vonását.
A zuglóiak szerint azt is pontatlanul jelölték meg, hogy a zajvédelem költségeit kinek kell állnia. A BA Rt. 2005. január 1. óta zajvédelmi díjat szed. Remélhetőleg lehetőség nyílik arra, hogy az érintett önkormányzatokkal kötött megállapodások alapján a BA Rt. zajvédelemmel kapcsolatos önkormányzati beruházásokat is támogathasson.
Mint már megírtuk, Zugló egy jó részén hosszú évek óta olyan zajt okoznak a repülőgépek, hogy a lakásokban, irodákban nem hallják egymás hangját a beszélgetők. Ráadásul a ferihegyi repülőgép-forgalom tovább nőtt: 2004-ben 30 százalékos, 2005 szeptemberéig pedig további 30 százalékos volt az emelkedés.