Drágul a sztrádamatrica
Az indokolhatónál szerényebb mértékben drágulnak jövőre az állami autópályák használatára jogosító matricák - jelentette ki Kóka János. A gazdasági tárca vezetője tegnapi tájékoztatóján arról beszélt: az autópálya-hálózat az idén mintegy 82 kilométerrel, azaz 14 százalékkal bővült. Emellett további két-három százalékos áremelésre lenne szükség az infláció ellensúlyozásához. Az így öszszességében 17 százalékos díjemelési szükségletből azonban öt százalékot elvesz, hogy az általános forgalmi adó csökkentését a költségvetés visszaterheli az autósokra. Az így maradó 12 százalékos tarifaemelési igényhez képest drágulnak átlagosan 9,75 százalékkal a matricák.
Az új díjrendelet értelmében az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. a legnagyobb mértékben a hazánkban csupán átutazó, 12 tonnát meghaladó össztömegű kamionok egynapos matricájának árát emelheti. Az idén még kétezer forintért megvásárolható matrica jövőre 2750 forintba kerül majd. A személygépkocsival közlekedők 2006-ban a korábbiaknál is jobban járnak az éves matricák megvásárlásával. Míg ugyanis a 35 ezer forintos - egész évre érvényes - vignetta 5,71 százalékkal drágul, azaz 37 ezer forintba kerül majd, a heti címkék 8,7 százalékkal, az egy hónaposak 7,69 százalékkal kerülnek majd többe.
A négynapos matricával autózók januártól májusig, illetve október elejétől december végéig az eddigi 1120 helyett 1170 forintot fizetnek. Ami kevesebb mint 4,5 százalékos drágulást jelent. A május 1-jétől szeptember végéig tartó idegenforgalmi szezonban pedig a díjemelés mértéke 4,11 százalékos lesz. Így az idén még 1460-ért megváltható matrica 1520 forintba kerül majd.
A nagyobb járműkategóriákban ezzel szemben nem feltétlenül járnak jobban az éves címkével. A teherautók matricái közül ugyanis kivétel nélkül a heti vignetta drágul a legszerényebb mértékben. A 3,5-7,5 tonna közötti teherautóké 3,17 százalékkal, a 7,5-12 tonna közöttieké 2,04 százalékkal, míg a legnagyobb kamionoké kerek négy százalékkal.
A gazdasági tárca az idei díjemelésekkel két díjköteles és két díjmentesen használható szakasz hálózatba kapcsolását fizetteti meg az autósokkal. Az M7-es Balatonszárszó és Ordacsehi közti, mintegy húsz kilométerének nyári átadása alig négy százalékkal növelte az állami gyorsforgalmi úthálózat hosszát. A díjas hálózatot nem növeli, de az idén elkészül az M0-ás következő 13 kilométere az M5-ös és a 4-es főút között. Ehhez hasonlóan a díjmentesen használható hálózatot növeli a 4-es főút szintén 13 kilométeres, Vecsést és Üllőt elkerülő szakasza is. A fizetős sztrádákhoz ugyanakkor szintén az idén csatlakozik az M5-ös Kiskunfélegyházát Szegeddel összekötő újabb 49 kilométere is. Januártól megszűnik az M1-es Mosonmagyaróvár és az országhatár közti szakaszának díjmentessége. Az eddig matrica nélkül is használható pályaszakasz elvesztéséért és a díjemelésért az autósok 266 kilométernyi új autópálya-szakasszal vigasztalódhatnak jövőre.