Azért a vízhez is kell fej!
Nagy szaktudás és tapasztalat, összecsiszolt stabil munkaszervezet kell ahhoz, hogy valaki a vízhez hozzá merhessen nyúlni, főként a hol aszály sújtotta, hol árvízzel fenyegetett Kárpát-medencében. Mindezt tudva szólalt meg az MDF, a vízzel foglalkozók három éve tartó folyamatos átszervezése és működési forrásaik csökkentése miatt.
Örülünk is annak, hogy kezdenek felfigyelni arra, amit immár többször is elmondtunk. Annak viszont nem, hogy a kezdődő párbeszéd máris félrevezetésekkel terhes. Az Országos Vízügyi Felügyelet előtti tájékoztatómban ugyanis sokkal több kérdést vetettem fel és sokkal másképp, mint ami a Népszabadság cikkéből (H. M.: Árvízvédelem vízfej nélkül, október 12.) kiderül, s amire a lapban Őri István államtitkár úrra hivatkozva az a válasz olvasható, hogy az OKTVF (Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főigazgatóság) megszüntetése "nem jelent kockázatot az árvízvédelem szempontjából".
Miniszterként irányítója voltam ennek a területnek, így magam sem gondolom, hogy az OKTVF megszüntetése közvetlen árvízvédelmi kockázatot jelent. Levezettem viszont, hogy a három éve tartó átszervezések nyomán az árvédekezést irányító területi vízügyi igazgatóságok létszáma csaknem egyharmadával (!) csökkent. Ennél is nagyobb arányban csökkent az irányító műszakiak száma. A szervezet szociológiai pozíciója, területi szerepe, mozgástere erodálódott, pl. a hatósági feladatok máshová telepítésével. Úgy gondolom, hogy mindez komoly kockázatot hordoz, amit alaposan elemezni kell. Sokan jutottak ugyanis arra a következtetésre, hogy az idei vízkárok is mérsékelhetők lettek volna egy stabilabb szervezettel, megfontoltabb finanszírozással.
Viszont aki azt állítja, hogy az OKTVF (a régi OVF) nem vesz részt az operatív kárelhárításban, annak szíves figyelmébe ajánlom az alapító kormányrendeletet: "a Főigazgatóság irányítja a környezetvédelmi és vízügyi igazgatóságok vízkár-elhárítási, környezeti és vízminőségi kárelhárítási tevékenységének végrehajtását, és vízügyi szakmai tevékenységét; ellátja az Országos Műszaki Irányító Törzs, valamint a Központi Ügyelet működésével összefüggő feladatokat". Az 50 éve jól működő, nemzetközileg elismert OVF bázisán létrehoztak egy "új" hivatalt, aminek aztán a totális megszüntetését javasolják alig másfél év múltán! És hogy miért - arra csak annyi a válasz, hogy ez "a három éve zajló átszervezés része". Vajon alaposan megfontolt része?
Felvetettem azt is, hogy a létrehozott új "zöldhatóságnál" egyre nagyobbak a gondok és lemaradások, mert az átszervezés kimerült a feladat- és hatáskörök ide-oda rakosgatásában. Pedig a környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi engedélyezés, s nem kevésbé a hatósági ellenőrzés minősége, gyorsasága, átláthatósága, tisztakezűsége alapvető kérdés környezetbiztonságunk szempontjából, s a gazdasági hatása is meghatározó. Erre a fölvetésemre érdekes módon nem reagált senki - holott nagyon fontos lenne e tekintetben az okos, fenntartható arányok kialakítása és tartása!
Összegezve: mindenki biztos lehet benne, hogy az MDF támogatja a vízfejek megszüntetését, a karcsúbb államot, de azért ne felejtsük el, hogy - különösen itt, a Kárpát medencében - a vízhez is kell fej...
A szerző közlekedési, hírközlési
és vízügyi miniszter volt 1998-2000 között