Felújított utak, garancia nélkül
Ez legtöbbször ott probléma, ahol előzőleg közműépítési, felújítási munkát is végeztek. Az út felújítását legtöbbször - ésszerűen - megelőzi a közműátépítés, ami a nemzetközi szakmai gyakorlatnak is megfelel. A gond azonban nálunk akkor kezdődik, amikor a betemetett munkagödrök felszínét nem hagyják kellően tömörülni, hanem viszonylag gyorsan ráhúznak két réteg aszfaltot. Mert a megrendelő így kéri. Ez viszont minden szakmai gyakorlattal ellenkezik - jelentette ki Szálka.
Számos külföldi országban a közműépítések után betemetett gödröket legalább egy évig hagyják tömörödni a forgalom alatt, majd, ha szükséges, újra építik az alapot, s csak utána terítik rá a megfelelő mennyiségű aszfaltréteget. Az ezzel ellenkező hazai gyakorlatra nem csak a felelősök hanyagsága és hozzá nem értése a magyarázat, hanem az olcsóság is. Így ugyanis nem kell alapépítésre költeni, s három helyett elég két réteggel fedni a kétes tömörségű útszakaszt ahhoz, hogy legalább rövid időre eltűnjön a gödör.
A kivitelezők azonban már óvatosak, az ilyen szakaszok minőségéért nem is vállalnak felelősséget. Pontosabban csak előzetes, úgynevezett lehajlásmérés után, s akkor is csak a megfelelő értékek fölött adnak garanciát az általuk végzett munkákra. Így aztán, ha megsüllyednek a frissen felújított utak, a főváros a saját pénzén javíttathat. Szálka szerint jó lenne valamilyen formában számon kérni az ilyen jellegű vagyonvesztést, ha másként nem, úgy, ahogy ezt külföldön teszik. Az önkormányzati ciklusok elején és végén is mérik, átvizsgálják a hálózat állapotát, s a jelentős romlás miatt felelősségre vonják a döntéshozókat.
Vajda Pál, városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes nem érti a fideszes politikus felvetését. Az útfelújítási munkákra ugyanis - érvel - a közbeszerzési eljárás végén csak olyan cégek kaphatnak megbízást, amelyek jó ár mellett megfelelő garanciát is adnak. A szerződéskötés után azonban arra már nincs lehetőség, hogy valaki utólag módosítsa ajánlatának a garanciára vonatkozó részét.
Szálka viszont állítja: nem is az új munkákra hiányzik a garancia, hanem az alépítményre. Vagyis a cégek arra nem adnak garanciát, ha az alap megsüllyedése miatt sérül az új fedőréteg. Ez időnként vitához vezethet, ám Szálka úgy véli, nem kell ahhoz különösebb szakértelem sem, hogy megállapítsák, a rossz alépítmény vagy gondatlan kivitelezés okozta-e az úthibát.