Magántőkét a kátyúkba
Teljes a bizonytalanság a kátyúk betömése körül. Pontosabban azt nem tudja senki, hogy a jövőben ki és hogyan javítaná az úthibákat. Demszky Gábor egy korábbi rádiónyilatkozata alapján privatizálná a feladatot, a városháza sajtóirodája szerint a főpolgármester ezt úgy értette, hogy szabad verseny keretében választanák ki a legalkalmasabb és legolcsóbb céget. Ez pedig nem feltétlenül a lyukakat eddig betömő Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. volna. A közműcég ugyanis a főpolgármester szerint eddig lassan és drágán dolgozott.
Komolytalannak tartja a főpolgármester szándékait korábbi pénzügyi helyettese, az 1990-es évek végi közműcég-privatizációkban közreműködő Atkári János. A független főpolgármester-helyettes szerint mindössze PR-fogásról van szó. Atkári már régóta szorgalmazta az útfenntartói feladatok magánkézbe adását, ez azonban - mint lapunknak mondta - politikai okokból és az MSZP ellenállása miatt mindeddig meghiúsult.
Az útjavításokra nyílt pályázatot ír ki a jövőben a főváros, amelyen a FKF Rt. is indulhat. Ez nem privatizáció, hanem versenyeztetés - tudatta lapunkkal Bőhm András, a fővárosi SZDSZ-frakció vezetője. A városháza egyébként szerinte nincs megelégedve az FKF Rt. munkájával, ezért "belső szervezeti változtatásokat" is várnak a hatékonyság növelése érdekében.
Ennek ellentmond az FKF Rt. felügyelőbizottsági elnökének véleménye. Mitus Zsuzsanna (MSZP), a városháza tulajdonosi bizottságának legutóbbi ülésén kijelentette, szerintük jól szervezetten tömi a cég a kátyúkat. Gy. Németh Erzsébet, az MSZP-frakció vezetője viszont azt mondta, jövő évtől - az idei tavaszi esethez hasonlóan - azért írnak ki közbeszerzési pályázatot a kátyúzási munkákra, mert az FKF Rt.-nek erre nincs elég kapacitása.
A Fidesz támogatja a versenyeztetést és minden olyan módszert, amellyel le lehet szorítani az árakat - mondta Kupper András frakcióvezető. Az ellenzéki párt egyébként nem érti, ha a magántőke bevonásával olcsóbb az útjavítás, akkor eddig miért nem így csinálták.
Az FKF Rt.-nél hivatalosan még nem értesültek semmilyen városházi privatizációs vagy versenyeztetési szándékról. Varga László, a cég vezérigazgató-helyettese a városháza tulajdonosi bizottsága előtt arról számolt be, hogy ez ügyben senki nem kereste meg őket a városházáról. Idénre egyébként érvényes szerződésük van a kátyúzásra a fővárossal, amely ebben az esztendőben 1,2 milliárd forintot költ az úthibák kijavítására. A jövő évi szerződésről márciusban, a fővárosi költségvetés alapján döntenek a Főkefénél.