Intő jelekre uniós intő
Az Európai Bizottság (EB) a jövő csütörtökön új ajánlásokat fogalmazhat meg Magyarországgal szemben - derült ki kedden, Luxemburgban Joaquín Almunia szavaiból. Az EB pénzügyi biztosa erről az Ecofin, az EU-pénzügyminiszterek tanácsa luxemburgi üléséhez kapcsolódóan beszélt. A tanácskozás egyik fő napirendi pontja éppen a magyar államháztartás helyzete volt. A testület ezúttal csak tudomásul vette Almunia tájékoztatását a "statisztikai átsorolásokról", vagyis arról: az Eurostat, az unió statisztikai hivatala útmutatása nyomán Magyarország nem számolhatja el az előző évek autópálya-építéseinek költségeit hiánycsökkentő tényezőként. Ebből az következik: idén a tervezett 3,6 százalék helyett a GDP 6,1 százalékra rúg majd a költségvetési deficit, s 2006-ra is módosítani kell a hiánycélt.
A bizottság konkrét ajánlásai egyelőre nem ismertek, az Ecofin pedig a novemberi ülésén térhet vissza a magyar államháztartásra. Sajtóértekezletén Veres János pénzügyminiszter mindenesetre arról beszélt: az autópálya-építések elszámolása ügyében a piacokat nem lepték meg a fejlemények, számítottak rá. - Az Eurostattal folytatott vita olyan, amit nem nyerhetünk meg - tette hozzá. Leszögezte, hogy a kormány - részben a magánszféra bevonásával - folytatja az autópálya-építéseket, s (mint kérdésre elárulta) tárgyalásokat folytatott erről a történetesen szintén luxemburgi székhelyű Európai Beruházási Bank (EIB) alelnökével.
- Az EIB kész részt venni az autópálya-építés finanszírozásában - mondta Veres, részleteket nem árulva el. (Ezzel azonban világossá vált: az uniós források bevonása is csak hitelt, nem pedig vissza nem térítendő közösségi támogatást jelent a sztrádaépítések esetében.)
Ami a tarthatatlanná vált magyar konvergenciaprogramot - azaz az euró hivatalosan még mindig 2010-re tervezett bevezetésére tett államháztartási előkészületeket - illeti, Veres azt mondta: csak az új bizottsági ajánlások függvényében lehet megmondani, hogy korrigálásra vagy új programra van szükség. Uniós megfigyelők lapunknak azt mondták: elképzelhető, hogy az új ajánlások verik az utolsó szöget a 2010-es euróbevezetés koporsójába, s Brüsszel 2006-ra vonatkozóan újabb megszorító intézkedéseket kényszeríthet ki.
Veres szerint "létezik olyan gazdaságpolitikai program", amellyel 2008-ra olyan szintre hozható a deficit, hogy a 2010-es dátum tartható lesz. Utalt arra, hogy az autópályapénzek esetében idén egyszeri tételről van szó. Ha pedig a Gripen vadászgépek beszerzését is "EU-egységesen" kell elkönyvelni - amit még csak terveznek a huszonötök, és ami tovább növeli a magyar hiányszámokat -, úgy az Veres szerint 2006-2007-ben jelent tételt, tehát 2008-ra, a legkritikusabb évre ez sem jelentkezik további teherként.
A miniszter kizártnak mondta, hogy - idénre legalábbis - Brüsszel a GDP konkrét százalékát kitevő hiánycsökkentést írna elő. Egyértelmű nemmel felelt arra is ("nincs erre gyakorlat"), hogy az EU a kohéziós alapok pénzeinek megkurtításával büntethetné Magyarországot. Úgy tudni: az Ecofinen belül nincs ilyen terv, s ez egyébként is csak az EU legvégső fegyvere lehetne. Ugyanakkor Caio Koch-Weser német pénzügyi államtitkár Luxemburgban azt mondta újságíróknak: "ez a kérdés felvetődhet", a magyar helyzet "nagyon sajnálatos", s az euró bevezetését "biztosan el kell halasztani". Annyi tényleg bizonyos: mivel hazánk nem tagja az euróövezetnek, a többi tagállam letét-elhelyezési kötelezettséggel vagy egyszerű pénzbüntetéssel nem sújthatja.
Veres János szerint a jelenleg vállalt 1,4 százalékpontos hiánycsökkentésnél több nem lenne elfogadható, mert hátráltatná az évi 4-4,5 százalék körülire tervezett GDP-növekedést. Nem titok: a gyatra államháztartási adatok helyett a kormány Brüszszelben is a magyar gazdaság egyéb mutatóival igyekszik bizonyítani a máskülönben jobban festő helyzetet: az export és a beruházások egyre bővülő ütemével, az infláció csökkenésével. Veres utalt arra, hogy az állam és a nagy ellátórendszerek menedzselése ma még nem zárkózott fel a piacgazdaság követelményeihez.