Beindult a kampány: "Tök necces?"

Őszi előjáték alulírott hozzájárulókkal, füvező liberálisokkal, családi napozó konzervatívokkal. Autó, buli és neccharisnya a politika piacán. Fél évvel a választások előtt az MSZP, az SZDSZ és a Fidesz is javában kampányol. Mintha mindannyian a fiatalokra hajtanának - ki hogyan tud.

"Kit érdekel a politika? Téged" - közli legutóbbi hirdetésében ellentmondást nem tűrve az MSZP. A 35 év alattiak körében 20-25 százalékos hátrányának ledolgozásán fáradozó párt a cél megvalósítását női - a hirdetésben neccharisnyába csomagolt - lábak közbeiktatásával képzeli el.

- Átlagéletkorunk hasonló, mint a fideszeseké, mégis ránk ragadt az avítt, ciki, műszálas imázs - érvel a lendületes, szerethető, fiatalos kép kiépítésének szükségessége mellett a párt egyik vezető politikusa. A hivatalosan százmilliós őszi előkampánynak - amely a postaládáktól a mobiltelefonokig, a terektől az egyetemekig "tart" - célja a lakosság 90-95 százalékának elérése. Hiller István szeme előtt egy szerethető párt ideája lebegett, amikor a kommunikációs technikáit tekintve meglehetősen konzervatív párt elnökévé választották. Az MSZP identitását igyekszik tehát felépíteni, a párt számára új marketingeszközökkel.

Igaz, a hagyományos - apró betűkkel az adatkezeléshez hozzájárulós, adatbázis-frissítős, Tisztelt honfitársunk! kezdetű, tehát magázó - kampánylevélben, amelyet nemrég szórtak be a postaládákba, még az ismert szlogenekkel, érvekkel találkozunk: másfél évtizede halogatott lépéseket tettünk meg, változtatunk a dolgok menetén, közös jövőnket érintő programon dolgozunk, másképp kormányzunk stb. Ez is mutatja, hogy az imázs-, illetve adatbázist építő kampány a bizonytalanokat általában is célozza, s a "tulajdonképpeni baloldaliságukra" kívánja ráébreszteni őket.

- Aki adakozik, közben nem gondol bele abba, hogy tette bal- vagy jobboldali-e - magyarázza az egyik kampányszervező. A "baloldali vagy, csak nem tudsz róla" szemlélet jelenik meg a villamosokat ellepő, almaszeletelős, tériszonycsökkentő és trikolóros plakátokon is (bátorság, biztonság, igazságosság), s hasonló indokok vezérelhették
A buli színe című CD összeállítóit is. A Céltudatos Férfiak Magazinja, a Cosmopolitan és a National Geographic előfizetőinek ingyen kiküldött lemez hallatán persze kérdés, hogy ki jeleníti meg leginkább a baloldali értékeket: az örök lázadó hardcore Beastie boys, a lágyan háborúellenes Cranberries, vagy a lelkészfiúról szexisen áradozó Dusty Springfield. Idetartozik, hogy a tízezer fősre tervezett őszi előkampányzáró bulin, amelyet október 16-án rendeznek a Budapest Arénában, a Gyurcsány-Hiller kettős, valamint a politikába ezúton visszatérő Szili Katalin mellett a népdalénekes Sebestyén Márta, a zongorista szépségkirálynő Szentpéteri Csilla, a mostanában a Vadkelet című előadásával turnézó Román Sándor-féle Experidance, valamint a Magyar Szigeten is szívesen látott folklórremixer NOX képviseli majd ezen értékeket.

A zenei választékban látványos a különbség például a Fidesz honlapjáról letölthető számok (Himnusz, Szózat, Sacra Corona), illetve az SZDSZ most kezdődő Liberális Hetének fellépői között. Az SZDSZ a budapesti Erzsébet téren a Tilos Rádió dj-i mellett reggae és ska zenekarokat és a Megasztár-döntős Torres Danit lépteti fel, valamint a Korai Öröm ütőseit.

A száz településen kezdődő SZDSZ-kampány tizenöt százaléknyi bizonytalan, "potenciális liberális" elérését célozza. A 20-30 milliós, alternatív, "multikulti" hadjárat során - amelyet tízezer fős felmérés előzött meg - animációs klipekkel, politikusok netes naplóival, interjúival újított marketingeszközökkel küzd a párt az új szavazatokért. Fodor Gábor az egyik interjúban arról vall például, hogy szívott már marihuánát, de a párt honlapján más, bevallottan provokatív tartalmak is megjelennek.

Az internetre a szocialisták is ráhajtanak: a kötelet húzó Gyurcsány Ferenccel reklámozott, "Fiatalok vagyunk, miénk a jövő" hitvallású politikai szimulációs játékkal, az Amőbával, illetve az ehhez kapcsolódó PolBeat politikai kvízjátékkal. A Fidesz nemzeti konzultációjához hasonlóan itt is autó a főnyeremény, valamint MP3-lejátszót, mobiltelefont, notebookot is osztanak.

A szocialisták kampánya a jelek szerint megtette a hatását: pár hónap alatt jócskán lefaragott hátrányából a párt, aminek láttán a Fidesz rögvest új logó keresésébe fogott. Az Orbán Viktor által kezdeményezett konzultáció pedig az MSZP jövő vasárnapi dzsemborijával egyidejűleg családi napot tart, ahol átadják a főnyereményt: egy VW Polót.

Bár a Fidesz hivatalosan még nem kezdte meg a kampányát, az ellenzéki párt kommunikációjában a hagyományos eszközök mellett az interaktívak is évek óta megjelennek: sms, online-fogadóóra, internetes veszteségkalkulátor a gazdáknak; a párt nagyszabású rendezvényein a javarészt fiatal közönségét magyar zászlókkal, szőttesárusokkal, ragtime-mal egyaránt képes volt vonzani. Ezzel a szakértők szerint - paradox módon - a konzervatívok mutattak példát a baloldalnak tömegszervezésből.

A példán okulva tehát a szocialista párt már-már fiatalosnak is tekinthető kampányával igyekszik megnyerni az ifjúságot. A legutóbbi hirdetésük ugyanakkor egyfajta vallomásnak is felfogható: "Azt mondod, tök necces a politika? Igazad van."

Fiatalosan - a baloldaliságot szeretnék föléleszteni
Fiatalosan - a baloldaliságot szeretnék föléleszteni
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.