Tour de Budapest

Szeptember 22-én este háromnegyed hétkor dolgom végeztével elindultam hazafelé a Szent István körútról a XI. kerületi Kosztolányi tér irányába. Mivel nincsen autóm, utamat úgy terveztem, hogy lesétálok a Nyugati térig, majd ott fölszállok a 4-es vagy 6-os villamosra, ám a térre érvén egyre dagadó gyalogos embertömeggel, és araszoló, meg-megálló, majd kényszerűségből végleg leálló villamosokat láttam.

A cikázó rendőrmotorosok és a felvezető rendőrautók láttán rögtön rájöttem, mi az oka a szokatlan látványnak: le van zárva az egész Andrássy út, és a biciklisek felvonulása van. Autómentes nap.

Egyéb lehetőség híján gyalogosan vágtam neki a körútnak, hogy az Oktogonnál lekanyarodva lejussak a Deák térig, ahonnan 49-essel tudtam volna hazajutni. Az ám, csakhogy az Andrássyn még a busz se járt; kizárólag gyalogosok és kerekezők közlekedtek, így sajgó vádlijaimra újabb gyalogtúra várt az Andrássy-Bajcsy sarokig, majd onnan a villamosmegállóba.

A Deák téren bent állt a 49-es; indulás. Aztán megállás az Astoriánál, mert a villamosok feltorlódtak, az autósok pedig szinte egymás hegyén-hátán álltak, a Rákóczi úton és a Múzeum körúton egyaránt. A villamosvezető hölgy sajnálkozó hangon - mintha az ő hibája lett volna a forgalmi helyzet - bemondta, hogy aki nem akar várni, az inkább szálljon le, mert a menetidő megjósolhatatlan.

Éhes voltam és fáradt, haza akartam menni, így átkocogtam a 7-es megállójába, ahol nemsokára jött is a busz. A belvárosiakhoz hasonlóan a budai utak is zsúfolásig voltak tömve: a Gellért rakpart, a Gellért tér, a Bartók Béla és a Bocskai út.

Fél kilencre sikerült hazaérnem. Itthon elgondolkodtam a látottakon: a biciklisek akciója nemcsak az autósokkal szúrt ki, hanem a gyalogosokkal és a BKV-val is. Egy jó kis "balhé" kedvéért rengeteg ember ellenérzését váltották ki, és őszintén csodálkoznék, ha a nem kellőképp átgondolt demonstrációjuk legsúlyosabb következménye csupán az izomlázas vádlim
lenne.

Vajon milyen következményekkel járt a főváros tudatos megbénítása? Került-e veszélybe emberélet azért, mert az orvos nem tudott időben odaérni a betegéhez, vagy a kismamánál már az autóban megindult a szülés? Égett-e le ház, mert a tűzoltók képtelenek voltak kikerülni a dugókat? Mennyit csúszott egy színházi előadás kezdete, mire a szereplők megérkeztek? Az akció szervezői valószínűleg nem gondoltak bele, mit művelnek a már közhelyszerűen zsúfolt és kaotikus Budapesttel. Felvetődik a kérdés, hogy vajon az ötletadóknak és a szervezőknek milyen érdekük fűződött ehhez az egész akcióhoz? Merthogy nem csupán a kerekezés népszerűsítéséről szólt, az olyan biztos, mint a halál.

Budapest, és általában véve az ásványi energiahordozókra alapozott közlekedés még nem érett meg a változásra. Majd ha elfogy a földgáz és a kőolaj, talán elgondolkodik az emberiség a környezetbarát megoldásokon - persze akkor is inkább a káoszba zuhant világgazdasággal lesz elfoglalva.

Na, de akkor jön el majd a biciklis mennyország!

VÁRADY KORNÉL

Budapest

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.