A milliárdos takarítás végjátéka
A vizsgálatot elindító, és jelentésében visszásságokról beszámoló ápolásiigazgató-helyettest, Mekes Máriát elbocsátották. Az ügy előzménye, hogy a gazdasági igazgató a takarítás munkafolyamatának és számlázási gyakorlatának elemzésére kérte föl Mekes Máriát, mert kiderült, a bizonylatok többségével gond volt. A teljesítésigazolások többnyire hiányoztak, holott azok nélkül nem lehetett volna a munkáért fizetni. Az igazolások kiállítása az ápolási igazgató feladatköréhez tartozott, de 2005 januárjáig alig találtak olyan számlát, amelyet "a takarítás megfelelt", vagy "a takarítás nem felelt meg" bejegyzéssel láttak volna el, holott a szolgáltatóval kötött szerződés egyértelműen fogalmaz: csak a teljesítés igazolását követően fizetik ki a vállalkozói díjat. Amikor "nem felelt meg" bejegyzés szerepelt a papíron, a takarítással megbízott kft. által kiállított számla akkor is a teljes összegről szólt.
Mint kiderült: a szerződött létszámnál lényegesen kevesebben dolgoztak. A vezetői jelentés így zárul: "Megbecsülni sem tudom, hogy mekkora lehet az összeg, amely a 2002-2004-ig terjedő időszakban túlfizetésként jelentkezett. A fentiek alátámasztják, hogy a takarítócég jogtalan anyagi előnyöket élvez ismeretlen, vagy részben ismert személyek által az OGYK-ban, és így jogtalanul gazdagodik." A jelentés szerint a felelősök: az ápolási igazgató és a közgazdasági főosztályvezető. Információink szerint egyébként az akkori szerződésekben, vagyis 2002-2003-as árakon, a 39-40 ezer négyzetméter takarítását 19,5 millió forintért vállalta a cég. Összehasonlításképpen: egy ugyancsak fővárosi intézmény 2006-tól 42 ezer négyzetméternyi felület tisztítását tízmillió forintért végzi majd.
A gazdasági igazgató azonnal kezdeményezte az ápolási igazgató vezetői megbízatásának visszavonását, és munkaviszonya megszüntetését. A közgazdasági osztály vezetője korábban, más okok miatt távozott az intézménytől. Az ápolási főigazgató viszont a történtek ellenére a helyén maradt.
Információnk szerint az ügyben az egészségügyi tárca vizsgálatot rendelt el: elsősorban azt az "összefonódást" vizsgálva, ami a takarítócég vezetője és az ápolási igazgató között van: úgy tudjuk ugyanis, hogy a szerződött cég vezetőjének másik cégében az OGYIK ápolási igazgatója felügyelőbizottsági tag.
Mekes Mária pár nappal jelentése elkészítése után kézhez kapta felmentőlevelét. Ezt a lépést állítólag az ápolási igazgató kezdeményezte, pontosabban: elhitette a vezetőkkel, hogy helyettese maga döntött úgy, hogy távozik az intézményből. Az intézkedést először visszavonták, később "csoportos létszámleépítés" keretében végrehajtották.
Vályi-Nagy István, az OGYK főigazgatója nem nyilatkozik az ügyről. Mindössze annyit közölt, hogy az egészségügyi tárca is vizsgálódik, minden anyagot bekértek tőle. Mekes Mária távozását a vezető kizárólag a csoportos létszámleépítéssel indokolta, illetve azzal, hogy az ápolásiigazgató-helyettesi poszt megszűnt. Arra a kérdésünkre, hogy Mekes Máriát szakmai képzettsége, diplomája és nyelvvizsgája miért nem óvhatta meg a leépítéstől, a főigazgató nem kívánt válaszolni.
A belső vizsgálatot elrendelő gazdasági vezető sem léphet már be az épületbe, a munka alól ugyanis mentesítést kapott. A főigazgató ezzel kapcsolatban lapunknak azt mondta: a vezető mentesítését legfeljebb a minisztérium kezdeményezhette. Ám a mentesítés tényét közlő levél aláírója épp a főigazgató, Vályi-Nagy István. A levél szerint kérték a távolmaradását, mégpedig azzal az indokkal, hogy a vizsgálat zavartalan legyen. A gazdasági igazgatótól az irodája és a páncélszekrénye kulcsait elvették, a személyes dolgaihoz sem férhet hozzá.
Az Egészségügyi Minisztérium a vizsgálat tényét megerősítette, folyamatban lévő ügyről azonban nyilatkozni egyelőre nem akar. Az intézmény ápolási igazgatóját többször próbáltuk elérni, hívásainkra, üzeneteinkre azonban nem jelzett vissza.