Roham után béke Marseille-ben
"A közszolgáltatókat nem engedjük privatizálni!", "El a kezekkel a közszolgáltatóktól!", "Az SNCM, az EDF és a GDF a miénk!", ilyen jelszavak jelentek meg Marseille-ben és Korzika szigetén az elmúlt napokban arra a hírre, hogy a kormány el akarja adni veszteségessé vált hajózási üzemágát, a "Nemzeti Korzikai Földközi Tengeri Vállalatot", az SNCM-et.
Dominique de Villepin francia miniszterelnök tegnap délelőtt rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a kormány visszavonja 100 százalékos eladási szándékát, az állam 25 százalékot megtart magának az SNCM-ből, és további 5 százalékot pedig a vállalat dolgozóinak ajánlanak fel. Walter Butler francia-amerikai üzletembernek, a Butler Capital Partners tulajdonosának még várnia kell, hogy 35 millió eurós vételi ajánlati szerződésére minden érdekelt fél aláírása rákerüljön.
A sajtótájékoztatón a miniszterelnök kijelentette, a kormány "minden felelősséget" magára vállal. "Hiszünk az SNCM jövőjében, 2400 dolgozó sorsáról van szó, egy olyan, közszolgálati feladatokat ellátó vállalatról, amelyre a továbbiakban is számítunk", mondta Villepin, hogy kissé csendesítse az indulatokat.
A helyzet Dél-Franciaországban zavaros. A sztrájkok és a tiltakozó megmozdulások napok óta megbénítják Marseille és Korzika életét. Szerdán éjjel a korzikai szeparatista mozgalom hívei is csatlakoztak a tiltakozókhoz, a rendfenntartó erőkkel több százan csaptak össze, Molotov-koktélokkal, utcakövekkel támadták a kivezényelt hadsereget. Bastiában a tengerészeti ügyek hivatalának épületét felgyújtották, egy EDF-GDF (francia elektromos- és gázművek) tehergépkocsival a sztrájkolók ellen kivezényelt rendfenntartó erőknek is nekihajtottak a tiltakozók. Marseille-ben a sztrájkoló tengerészek hatalmukba kerítettek egy tengerjáró hajót, amivel előbb Korzikára indultak, hogy a tiltakozóknak támogatást nyújtsanak, majd a francia légierő helikoptereinek megjelenésekor visszafordultak Marseille felé.
Az SNCM gazdaságtalanul és roszszul működik évek óta, felhalmozott adóssága több tízmillió euró. Érdekesség, hogy miközben az állami vállalat forgalma az elmúlt évben mintegy 20 százalékkal esett, aközben a piacon megjelent és olcsóbb jegyeket biztosító konkurens magánvállalat, a Corsica Ferries forgalma 26 százalékkal nőtt egy év alatt. A francia szakszervezeti mozgalom és az egész baloldal legnagyobb félelme a közszolgáltatók privatizációja. A szakszervezetek vezetői saját hatalmuk gyengítését látják az állami vállalatok eladásában, ebből következik a francia baloldal unióellenessége, ami az alkotmányos népszavazáson is megnyilvánult. Thierry Breton gazdasági miniszter az SNCM privatizációja kapcsán a szakszervezeteknek is üzent a France Inter rádiónak adott tegnapi kijelentésével, miszerint "kértük Brüsszelt, hogy várhassunk kicsit az SNCM eladásával, de az unió szabályai szigorúak".