Érezhető és látható lesz a benzinárcsökkenés
Október elsejétől a 95-ös benzin ára átlagosan 11,42, a gázolajé pedig 10,84 forinttal csökkenhet az áfa 20 százalékosra mérséklése miatt - tette közzé tegnap a Mol. Ez számításaink szerint literenként 272 forint körüli 95-ös és 261 forint körüli gázolajárat jelenthet, de az egyes töltőállomások árai ettől akár 10 forinttal is eltérhetnek.
Az új áfakulcs a pénztárgépeknek okozza a legnagyobb gondot, mert az APEH-előírások szerinti pénztárgépekbe ugyanis több áfamérték már nem fér el, a kutaknál azonban az öszszes adósávba eső terméket árusítanak. Az általunk megkérdezett cégeknél az 5 százalékos sávot programozzák át 20 százalékossá. A nagyobb társaságoknál - ilyen például a Mol vagy a Shell - az 5 százalékos adójú termékeknek az értékesítése január elsejéig szünetel. (A kormány döntése alapján akkortól az összes, 25 százalékos adó alá eső termék áfaszintje 20 százalékosra csökken.) A nagyobb cégek az elszámolás szigorúsága miatt ódzkodnak a kézi számlázástól - amivel pedig elvileg áthidalható lenne a probléma -, kisebb kutaknál azonban értesülésünk szerint lehet majd ilyet kérni. A másik gond, hogy a pénztárgépekbe csak az erre feljogosított szerelők nyúlhatnak bele, akiket a hirtelen jött átállítás nagyon leterhel. A Molnál ez - tájékoztatásuk szerint - nem jelent problémát, de például az OMV körülbelül 15 napig csak utólag küldi ki az áfás számlát.
A nemzetközi piacokon az elmúlt héten ismét megugrottak a benzinárak, így egyes szakértők hovatovább "gesztusértékűnek" tartják, hogy a Mol ezen a héten nem emelte a termék nagykereskedelmi árát. Ismeretes, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök nemrég önmérsékletre kérte az olajtársaságot. Ennek kapcsán Horváth Ferenc, a Mol termékelőállítási és kereskedelmi igazgatója tegnapi tájékoztatóján úgy fogalmazott, mostantól a nemzetközi árak hirtelen ingadozását nem hárítják át a fogyasztókra, csak a hosszú távú tendenciák jelennek meg a kútárakban. Horváth úgy fogalmazott: önmagában a 10 forintos árcsökkentéstől különösebb forgalomnövekedés nem várható, hiszen a 10-30 forintos piaci áringadozások sem voltak számottevő hatással a fogyasztásra. A lépés szerinte leginkább a határok mentén, a magáncélú "benzinturizmus" által érintett térségekben éreztetheti hatását, hiszen így megközelítjük a környező országok adószintjét. (Ez elsősorban Szlovákiára és Horvátországra lesz igaz, Ukrajna vagy Románia még mindig jóval olcsóbb marad.) Az áfa-visszaigénylők - cégek, fuvarozók - számára pedig nem változik semmi.
A Mol, illetve a VPOP adatai szerint az első fél évben a benzinforgalom néhány százalékkal csökkent, a gázolaj iránti kereslet - a rekordárak ellenére - viszont 5-10 százalékkal megugrott.