Mindhalálig kartell

Rövid időn belül már a harmadik, útépítők alkotta kartellt leplezte le a versenyhivatal. Tegnap 14, vidéki útépítéseken dolgozó társaság kapott 1,3 milliárd forintos bírságot. Az általunk megkérdezett - nagyobb - cégek biztosra veszik a fellebbezésüket.

Újabb, út- és hídépítő társaságok alkotta kartellt tárt fel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A 14 cég előre "levajazta", hogy az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság által 2001-ben és 2002-ben kiírt útépítési munkák elvégzésére kiírt közbeszerzési pályázatokat melyikük nyeri el. Emiatt az ügyben érintett társaságoknak több mint 1,3 milliárd forint bírságot kell fizetniük. Az ilyen típusú kartellt az Európai Unió versenyjoga szerint a legsúlyosabban kell szankcionálni, mivel torzítja a források hatékony elosztását, megdrágítja a beruházásokat, ráadásul a törvénytelen megállapodás közpénzek felhasználását érintette, így fokozottan sértette a társadalmi érdekeket - áll a versenyhatóság ítéletének indoklásában.

A hatóság a társaságok vezetőinél lefoglalt feljegyzések és nyilatkozatok alapján hozta meg döntését. A dokumentumok szerint az eljárás alá vont vállalkozások a Vegyépszer kivételével 2001 nyarán megállapodtak, hogy ki fogja elnyerni a 47-es főút debreceni bevezetőjének harmadik ütemére, ugyanezen út Algyő és Hódmezővásárhely közti szakasz négynyomúsításának első ütemére, valamint a Bojtot és Hencidát összekötő út, illetve a 4-es főút törökszentmiklósi szakaszának megépítésére kiírt közbeszerzési eljárásokat. Kiderült, hogy ezen megrendelések esetében a kartell résztvevői előre eldöntötték azt is, hogy a pályázatokból származó bevételt hogyan osztják meg a fő- és alvállalkozók közt. A versenyhivatal szerint ugyancsak a játékszabályok megkerülésével épült a 61-es út Kaposvárt északról elkerülő második szakasza. Itt a GVH megállapította, hogy az ajánlatok leadása előtt a későbbi győztes Vegyépszer Rt. képviselői több társaság illetékeseivel találkoztak és egyeztettek. A 3-as út Garadnát elkerülő szakaszának megépítése előtt a kartell tagjai előre eldöntötték, ki nyer majd a közbeszerzési pályázaton, és kiket alkalmaz majd alvállalkozóként. A jogsértésben érintett tenderek értéke összesen 13,7 milliárd forint volt.

A legnagyobb összegű, 335,7 millió forintos bírsággal büntetett Strabag Rt.-nél tegnap hivatalosan nem kommentálták a versenyhivatal döntését. Csupán annyit árultak el: cégük az ügyről csak a határozat jogerőre emelkedése után nyilatkozik. Fejes Gábor, a céget képviselő ügyvéd ellenben biztosra vette, hogy bírósághoz fordulnak a határozat ellen. Kifejtette: a GVH tárgyalásán elhangzott szóbeli indoklás nem igazolta a Strabag vétkességét. Ezen pedig valószínűleg az írásos indoklás sem változtat majd. Így álláspontja szerint a versenyhivatal újabb határozatáról egy-két év múlva, feltehetően a Fővárosi Ítélőtábla mondja majd ki a végső szót.

A GVH büntetési toplistájának második helyét a Betonút Rt. szerezte meg 277,8 millió forinttal. Lerner György, a társaság vezérigazgatója a versenyhivatal határozatát még nem látta. Így pontosan még azt sem tudja, miért is büntették meg cégét. Ennek ellenére úgy vélte: a GVH döntését a bíróságon támadják majd meg, és igazuk bizonyításáért készek igénybe venni valamennyi jogorvoslati lehetőséget.

A 162 millió forintos bírsággal a dobogó harmadik helyére szorult Demút Rt. szintén a bírósághoz fordul. Bagdi Géza vezérigazgató arról beszélt: ha csupán a GVH döntésein múlna, a hazai közbeszerzési piacról gyakorlatilag valamennyi magyar mélyépítő céget ki lehetne zárni. Úgy vélte: a piaci árakon dolgozó cégek elleni folyamatos támadások helyett a verseny tisztasága felett őrködő testületek foglalkozhatnának az áron aluli vállalások miatt döcögő és csak tekintélyes pótmunkadíjak kifizetése után befejezhető beruházásokkal is.

A Vegyépszer Rt. 51,1 millió forint bírságot kapott. Farkas László vezérigazgató lapunknak elmondta: cégüket a kaposvári elkerülő út beruházása miatt büntették meg, holott megítélése szerint a Vegyépszer nem volt részese kartellmegállapodásnak. Ezért a társaság a bíróságtól kéri majd a GVH döntésének megsemmisítését.

Az elmarasztalt cégek között van a Hídépítő Rt. A cég 44,7 millió forintos büntetést kapott. Apáthy Endre vezérigazgató a versenyhivatal határozatát nem kapta kézhez. Így annak tartalmát sem ismeri. Azt azonban állította: a határozat ellen biztosan bírósághoz fordulnak.

Az útépítési piacon rövid időn belül harmadszorra tár fel a versenyhatóság kartellt. A visszaélésekben rendre ugyanazoknak a vállalkozásoknak a neve bukkan fel. A GVH történetének legnagyobb összegű bírsága ugyancsak az útépítésekhez kapcsolódik. A 2002-ben kezdődő sztrádaépítések résztvevőit előre felosztott megrendelések miatt bírságolták meg összesen 7,1 milliárd forintra. Az elmúlt hét végén a 2001-ben és 2002-ben meghirdetett fővárosi útfelújításokon tevékenykedő cégeket marasztalták el ugyanezen okból. Ez esetben a kartell nyolc tagját közel 600 millió forintra büntette a GVH. A dolog pikantériája, hogy hét cég a tegnap és a múlt hét végén feltárt versenykorlátozó megállapodásban is részt vett. A Betonút, az Egút, a Hídépítő és a Strabag "visszaesőnek számít": e három társaság a versenyhivatal szerint mindhárom kartellben benne volt.

Beépített bírságok?
Beépített bírságok?
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.