Közlekedési kedvezmények Európa-szerte az Autómentes Napon

Az európai nagyvárosokban számos kedvezménnyel könnyítették meg a csütörtöki autómentes napon a tömegközlekedést az úrvezetők számára, volt ahol ingyen lehetett használni a tömegközlekedési eszközöket; ennek ellenére nem mindenütt fogadták egyöntetűen lelkesedéssel e kezdeményezést, amelyhez még az európai mobilitási hetet is hozzácsapták.

Koppenhágában a belvárosból csütörtökön teljesen kitiltották az autókat, s a dán sofőrök ezt viszonylag engedelmesen fogadták, akárcsak azt, hogy a történelmi városközpont három napra zárva marad  a motorizált közlekedők elől, egyelőre "kísérleti jelleggel", ám  "kedvező tapasztalatok" esetén már állandó lesz az autó- és  motormentesség. Winnie Berndtson koppenhágai polgármester  mindenesetre a teljes tilalom híve, mert nem autókat, hanem  embereket szeretne látni városának szívében. A városban egyébként  nagyon fejlett a tömegközlekedés, 2500 ingyenkerékpár is az emberek  rendelkezésére áll, s ezen kívül 323 kilométer a Koppenhágát  keresztül-kasul átszelő, kiépített bicikliutak hossza.

Ausztriában több mint 300 település vett részt az autózást korlátozó európai kampányban. A környezetvédelemért is felelő Josef Pröll osztrák mezőgazdasági miniszter nyilatkozatában annak a reményének adott hangot, hogy mind több ember használja majd a jövőben a tömegközlekedési eszközöket, nemcsak egy autómentes nap  alkalmából hagyja ott gépkocsiját.

Spanyolországban 270 településen korlátozták a gépkocsik és  motorok szabad forgalmát. A fővárosban, Madridban viszont süket fülekre talált a felhívás, a spanyol metropolisz nyugodtan élte  szokásos hétköznapi életét, tudomást sem véve az európai autómentes  napról. A reggeli órákban talán még a szokásosnál is nagyobbak  voltak a dugók a fővárosba becsatlakozó autópályákon és a  központban, noha például az ellenzéki városatyák busszal és metróval  indultak dolgozni - valószínűleg ők valóban kisebbségben vannak -, s hiába panaszkodtak arról, hogy Madrid lakóinak még csak tudomásuk sem volt a kezdeményezésről.

Portugáliában Lisszabonban és Portóban ingyenes volt a  tömegközlekedés minden utas számára, akárcsak a horvát fővárosban, ahol a villamosok és a taxik vezetői arról számoltak be, hogy forgalmuk meglepetésre egyáltalán nem nőtt meg az autózási tilalmak miatt.

Franciaországban Nantes járt elől a pedálozásban, a városközponti útlezárásokban idén is, már csak azért is, mert a több mint félmilliós város tavaly az élen végzett a 2004-es autómentes  napon részt vett városok rangsorában. Francois De Rugy önkormányzati vezető véleménye szerint egyáltalában nem valami trükkös hétről van szó, hanem szemléletváltásról, s nyilatkozatában hosszabb távú terveket dédelgetett a napi autózás mértékének elsorvasztására.

  számok azonban Franciaországban is magukért beszélnek: idén csak tíz francia település nevezett be hivatalosan az európai autómentes napra, míg 2002-ben 99, s tavaly 34. Lengyelországban 87 városban tartottak autómentes napot - kirívó  volt Varsó távolmaradása - , tavaly még 109 település volt a nevezettek között.

Svájcban 190 település csatlakozott a kezdeményezéshez. Belgium két legnagyobb városában már előre letudták az  autómentes napot, a múlt hétvégén tartották meg e kampányrendezvényt  Brüsszelben és Antwerpenben. Csütörtökön az autósok elől lezártak néhány utcát Oslóban és  Helsinkiben is, Stockholmban azonban csak egy főútvonal esett az autómentes nap "áldozatául". (MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.