Közlekedési kedvezmények Európa-szerte az Autómentes Napon
Koppenhágában a belvárosból csütörtökön teljesen kitiltották az autókat, s a dán sofőrök ezt viszonylag engedelmesen fogadták, akárcsak azt, hogy a történelmi városközpont három napra zárva marad a motorizált közlekedők elől, egyelőre "kísérleti jelleggel", ám "kedvező tapasztalatok" esetén már állandó lesz az autó- és motormentesség. Winnie Berndtson koppenhágai polgármester mindenesetre a teljes tilalom híve, mert nem autókat, hanem embereket szeretne látni városának szívében. A városban egyébként nagyon fejlett a tömegközlekedés, 2500 ingyenkerékpár is az emberek rendelkezésére áll, s ezen kívül 323 kilométer a Koppenhágát keresztül-kasul átszelő, kiépített bicikliutak hossza.
Ausztriában több mint 300 település vett részt az autózást korlátozó európai kampányban. A környezetvédelemért is felelő Josef Pröll osztrák mezőgazdasági miniszter nyilatkozatában annak a reményének adott hangot, hogy mind több ember használja majd a jövőben a tömegközlekedési eszközöket, nemcsak egy autómentes nap alkalmából hagyja ott gépkocsiját.
Spanyolországban 270 településen korlátozták a gépkocsik és motorok szabad forgalmát. A fővárosban, Madridban viszont süket fülekre talált a felhívás, a spanyol metropolisz nyugodtan élte szokásos hétköznapi életét, tudomást sem véve az európai autómentes napról. A reggeli órákban talán még a szokásosnál is nagyobbak voltak a dugók a fővárosba becsatlakozó autópályákon és a központban, noha például az ellenzéki városatyák busszal és metróval indultak dolgozni - valószínűleg ők valóban kisebbségben vannak -, s hiába panaszkodtak arról, hogy Madrid lakóinak még csak tudomásuk sem volt a kezdeményezésről.
Portugáliában Lisszabonban és Portóban ingyenes volt a tömegközlekedés minden utas számára, akárcsak a horvát fővárosban, ahol a villamosok és a taxik vezetői arról számoltak be, hogy forgalmuk meglepetésre egyáltalán nem nőtt meg az autózási tilalmak miatt.
Franciaországban Nantes járt elől a pedálozásban, a városközponti útlezárásokban idén is, már csak azért is, mert a több mint félmilliós város tavaly az élen végzett a 2004-es autómentes napon részt vett városok rangsorában. Francois De Rugy önkormányzati vezető véleménye szerint egyáltalában nem valami trükkös hétről van szó, hanem szemléletváltásról, s nyilatkozatában hosszabb távú terveket dédelgetett a napi autózás mértékének elsorvasztására.
számok azonban Franciaországban is magukért beszélnek: idén csak tíz francia település nevezett be hivatalosan az európai autómentes napra, míg 2002-ben 99, s tavaly 34. Lengyelországban 87 városban tartottak autómentes napot - kirívó volt Varsó távolmaradása - , tavaly még 109 település volt a nevezettek között.
Svájcban 190 település csatlakozott a kezdeményezéshez. Belgium két legnagyobb városában már előre letudták az autómentes napot, a múlt hétvégén tartották meg e kampányrendezvényt Brüsszelben és Antwerpenben. Csütörtökön az autósok elől lezártak néhány utcát Oslóban és Helsinkiben is, Stockholmban azonban csak egy főútvonal esett az autómentes nap "áldozatául". (MTI)