1,3 milliárdos bírságot fizet 14 út- és hídépítő cég kartellezésért
A közlemény szerint az út- és hídépítő cégek rögzítették, hogy adott pályázatot melyik cég szerzi meg, illetve, hogy esetenként a nyertesek alvállalkozóként mely másik vállalkozást vonják be.
A 14 társaság közül a legmagasabb 335,7 millió forintos bírságot a Strabag Rt.-re rótta ki a hivatal, 277,8 milliót a Betonút Rt.-re, és 162 millió forintot a Debmút Rt.-re. A Hódút Kft.-nek 73,5 millió forintot, a Hoffmann Rt.-nek 72,9 milliót, az Egút R.t-nek 72,5 milliót, az Adeptus Rt.-nek 62,7 millió forint bírságot kell fizetnie.
A Vegyépszer Rt.-nek 51,1 millió forintot a Vakond Kft.-nek, 50,1 milliót a Hídépítő Rt.-nek, 44,7 milliót kell fizetnie, míg a Mota-Engil Rt.-nek 43,4 milliót, a Mélyépítő Kft.-nek 23,8 milliót, a MÁV Hídépítő Acélszerkezet Kft.-nek 22,4 milliót, a Swietelsky Építő Kft.-nek pedig 20,7 millió forint bírságot kell megfizetnie.
A versenytanács határozatából kiderül, hogy a jogsértéssel érintett pályázatok értéke mintegy 13,7 milliárd forintot tett ki. A kartellben érintett útszakaszok, a 47-es főút debreceni bevezető szakaszának III. üteme, illetve az Algyő-Hódmezővásárhely közötti szakasz négysávossá alakításának I. üteme, továbbá a Bojtot Hencidával összekötő út, a 4-es főút törökszentmiklósi szakasza, a 61-es főút Kaposvárt északról elkerülő II. szakasza, és a 3-as főút Garadnát elkerülő szakasza.
A GVH rendelkezésre álló személyes feljegyzések és nyilatkozatok alapján - a Vegyépszer kivételével- , az érintett 13 cég 2001 nyarán megállapodott abban, hogy ki fogja megnyerni a 47-es főút debreceni bevezető szakaszának III. ütemére, az Algyő-Hódmezővásárhely közötti szakasz négysávosításának I. ütemére, a Bojt-Hencida összekötő útra, és a 4-es főút törökszentmiklósi szakasz építésére kiírt közbeszerzési eljárásokat, és az ezekből származó bevétel miként fog megoszlani a munkákban fő- vagy alvállalkozóként résztvevő vállalkozások között.
A versenytanács a 61-es főút Kaposvár Északi elkerülő út II. szakasz építése tárgyában, a rendelkezésére álló feljegyzések és nyilatkozatok alapján azt állapította meg, hogy az ajánlatok leadása határidejének letelte előtt a későbbi győztes, a Vegyépszer Rt. és több más vállalkozás képviselői találkoztak és egyeztettek egymással.
A GVH azt is megállapította, hogy több vállalkozás a 3-as főút Garadna elkerülő szakasz építése tárgyában kiírt közbeszerzési eljárás kapcsán jogsértő módon megállapodott a nyertes személyében, illetve abban, hogy mely cégek kívánnak alvállalkozóként részt venni a munkában.
A GVH közleménye szerint az ilyen típusú kartell az Európai Unió versenyjogi gyakorlata szerint is a legsúlyosabban szankcionálandó versenykorlátozások közé tartozik, mivel közvetlenül és alapvetően torzítja a források hatékony elosztását, és árfelhajtó hatású.
A versenytanács, követve korábbi határozatait, a bírság kiszabása során tekintettel volt arra is, hogy a jogsértés közpénzek felhasználását érintette, így annak hatása fokozottan sértette a társadalmi érdekeket. (MTI)