Nézettségi versenyek

Az idei legnézettebb műsorok huszonötös toplistáján öt sportközvetítés is megtalálható - már amennyiben ebbe a kategóriába sorolható a Leo és Frenki, illetve a Fresh Andi és Niki Belucci nevű médiaszereplők összecsapása a Sztárboxban. Ennek a vitának az eldöntése nélkül is bizonyos, hogy igencsak rákaptak a tévék a sportra.

Bonyhádon kimeszelték a stadion épületét, reklámokkal rakták körbe a pályát, ezek bevételéből pedig szinte egész éves költségvetését megoldotta az NB III-as csapat. Történt mindez a Honvéd elleni Magyar Kupa-mecscsen, amelyet a Sport 2 közvetített. A hosszabbításos, 5-2-es mérkőzés volt a sportcsatorna legnézettebb műsora aznap. Mindenki jól járt tehát.

Két magyar tematikus sportcsatorna - plusz egy még a tervasztalon lévő harmadik az MTV-nél -, főműsoridős foci- és bokszmeccsek a kereskedelmi csatornákon. A jelek szerint felértékelődött a sport a hazai televíziózásban. Természetesen üzleti alapon.

Az a magyar sport külön pechje, hogy a legsikeresebb sportágai nem médiaképesek: nem véletlen, hogy az öttusa, a kajak-kenu és a vízilabda felett kongatták meg előzetesen a vészharangot az olimpia jövőjéről döntő kongresszuson. A magyar aranygyárak maradtak, de képernyőre még így is csak egy-egy világverseny apropóján kerülhetnek, a hazai bajnokság küzdelmei élőben nem láthatók. (A TV 2 próbálkozott ugyan már a pólóval, de finoman szólva nem jöttek be a számításai.)

Ami van, mint bárhol a világon: foci, boksz és Forma-1. Az utóbbi amúgy nem igazán kereskedelmitévé-barát, hiszen nem szakítható meg reklámmal és majdnem két óráig tart. Az RTL Klub ennek ellenére rámozdult, és megszerezte az MTV elől, Palik Lászlóval együtt, akinek főszereplésével aztán szinte one-man-show-t csináltak a Párizs-
Dakarból. Majd a jogdíj elhappolása megismétlődött a magyar foci esetében is, amit sokan egy profi tévé érthetetlen lépésének tartanak a mai napig, hiszen a piacvezető RTL Klub például Merlini szabadulóművész rakétás akcióját komolytalanság miatt nem közvetítette.

Kolosi Péter, a csatorna programigazgatója nem tagadja, hogy a magyar foci megszerzését józan számítások előzték meg. Felmérték, hogy mekkora a meccset nézők tábora, ezt összevetették az RTL átlagos nézettségével. Kiderült, hogy vasárnap délben van egy sáv, ahol a focirajongók száma meghaladja az átlagot. Így kerültek a nem túlságosan játékos és stadionlátogató 11 órás időpontra a meccsek. Ebédidőben 5-600 ezren néznek magyar focit. Összevetve a Forma-1-gyel: a futamok nézőtábora jóval egymillió feletti. Jellemző, hogy a legnézettebb idei futam az amerikai volt, ahol mindössze hat autó körözött a többi bojkottja miatt. De mindez főműsoridőben történt. Focit az esti értékes órákban is ad az RTL Klub - és természetesen a két sportcsatorna is -, de bajnoki helyett válogatott meccseket, vagy például a Reál hakniját. Kolosi szerint természetesen olcsóbb lenne egy vásárolt filmet sugározni, de számukra fontos, hogy a legfontosabb sporteseményeket is náluk lássák a nézők.

Hogy a fociban mekkora pénz lehet, azt bizonyítja, hogy a jövő évi foci-világbajnokságot nem az MTV, hanem az RTL Klub közvetíti majd. Ez volt ugyanis az első alkalom, amikor nem automatikusan kapták meg a jogdíjat a közszolgálati tévék, hanem licitálniuk kellett rá. Ebben a köztévé a jelenlegi állapotában nem versenyképes (lásd még a Forma-1-et, a teniszt és a Bajnokok Ligáját).

És akkor a boksz. Magyarországi felfuttatásában sokat számított Kovács István személyisége, aki eladhatóvá tette a sokak szerint inkább a cirkuszhoz, mint a sporthoz köthető profi ökölvívást. Itt nincs jogdíj, a két kereskedelmi csatorna akár egymással szemben is szervez gálákat. "Szeretik nézni az emberek" - válaszolta a boksz népszerűségét firtató kérdésre Kolosi Péter. S itt el lehet oszlatni egy tévhitet is: a felmérések szerint a bokszot nem csak a férfiak nézik, sőt. A nézők negyven százaléka nő. És a sportágat szereti a kereskedelmi tévé is, mert sűrűn megszakítható reklámokkal. Az amerikaifoci szabályait például ennek figyelembevételével alkották meg, de abban sajnos nem vagyunk otthon.

Hogy még mi minden médiaképes? Az elmúlt hónapokban kiderült, hogy akár a pókerjátékosok vagy az órákon át nyeregben ülő biciklisták is eladhatók, ha például a Tour de France-ról van szó. Volt olyan is, ami viszont nem sikerült. Hiába gondolta a szabad stílusú BMX-esek képviselője: ha civil kurátor lesz az MTV-ben, többször kerülnek képernyőre. Tévedett.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.