Demszky: könnyíteni kell a belvárosok közlekedési terhelését
A budapesti főpolgármester, aki a soros brit EU-elnökség égisze alatt, az Európai Mobilitási Hét kezdetéhez időzítve rendezett szakkonferencián vett részt a nagy-londoni közgyűlésben, azt mondta: Budapest nem áll rosszul, hiszen a tömegközlekedést használók aránya 60 százalék, miközben európai átlagban a városi közlekedők 80 százaléka gépkocsival utazik.
A konferencia után magyar újságíróknak nyilatkozó főpolgármester megfogalmazása szerint sok nyugat-európai nagyváros "közlekedésileg meghalt ... és nagyon népszerűtlen eszközökkel, nagyon lassan tudnak csak eredményeket elérni".
Az MTI kérdésére, hogy Budapesten alkalmazható forgalomcsökkentő eszköznek tartja-e a Londonban több mint két éve bevezetett belvárosi behajtási díjat, Demszky Gábor azt mondta: a főváros a hosszú távú közlekedésszervezési koncepció elfogadása előtt ezt a londoni rendszert is vizsgálta. A főpolgármester szerint azonban bármilyen hasonló intézkedés alapvető előfeltétele az elkerülő utak megépítése, a tömegközlekedés további fejlesztése a 4-es és az 5-ös metróval, valamint a P+R parkolási hálózat kiépítése.
Londonban, a közismerten autógyűlölő Ken Livingstone polgármester kezdeményezésére 2003 februárja óta hétköznapokon jelentős díj ellenében lehet csak magántulajdonú gépkocsival behajtani a város legbelső negyedeibe. Az egy napra szóló díj a bevezetés idején 5 font (1800 forint) volt; ezt idén nyáron 8 fontra (2900 forint) emelték. A bliccelők a díj tízszeresét fizetik büntetésként.
A rendszer bevezetése óta 30 százalékkal csökkent a londoni belváros autóforgalma.
(MTI)