Reform, fejvesztések terhe mellett
Jórészt utódai kontójára ígért reformot tegnap a MÁV-nak Kóka János. A gazdasági tárca vezetőjének nyolc hónap alatt összeállított, nyolc év alatt megvalósítható programja lényegében megismétli az elmúlt 15 év különféle vasútmentő ígéreteit. Az időtávok és a határidők újak, a feladatok régiek. Az újdonság legfeljebb annyi, hogy megvalósításuk sikere minden eddiginél jobban befolyásolja a csőd szelén egyensúlyozó MÁV helyzetét. Így a kormány immár nem engedheti meg magának, hogy a Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter idején kidolgozott reformprogramhoz hasonlóan a mostani elképzelésekből is csak néhány új elővárosi motorvonat beszerzését, illetve újabb hitelek felvételét hagyja jóvá.
Kétszer fizetnek az utasok a vasúti utazásokért. Egyszer a MÁV jegypénztárainál, egyszer pedig az adójukkal - jelentette ki a tegnapi kormányszóvivői tájékoztatón Kóka János. Az immár évtizedek óta görgetett adósságokról, tarthatatlan finanszírozási gyakorlatról beszélő szakminiszter szerint a vasút helyzetének látványos javításához évekre lesz szükség. Ennek megfelelően nem is ígért gyors változásokat. Mint mondta: a MÁV 1200 milliárd forintnyi fejlesztési elmaradásának ledolgozása a második nemzeti fejlesztési terv lezárásával együtt 2013-ig eltart majd. Szerinte a kormánytól ennél többet elvárni irreális lenne.
A MÁV folyó kiadásaira az idén eddig 26 milliárd forintot vehetett fel kormánygaranciával. Ezen felül pedig hamarosan további 58,5 milliárd forint hitel felvétele kap majd szabad utat. Mindez azonban csak erre az évre oldja meg a problémákat. A szakminiszter szerint a kormánynak a MÁV jövő évi folyó finanszírozásának garantálásához újabb 120 milliárd forint hitel felvételét kell lehetővé tennie. A tőkehelyzet javítására pedig szóba jöhet a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) tulajdonában lévő - legfeljebb 400 milliárd forint értéken nyilvántartott - mellékvonalak, és egyéb vasúti berendezések MÁV-ba apportálása is. A már régóta emlegetett - pusztán könyvelési trükknek számító - manőver mellett mindenesetre nem tartják kizártnak a készpénzes állami hozzájárulást sem. Legalábbis egyelőre.
A tízpontos vasútreform-tervét ismertető Kóka kifejtette: hamarosan az Országgyűlés elé kerül az új vasúti törvény, amely a többi között rendelkezik majd az Európai Unió vasúttal kapcsolatos követelményeinek betartásáról, illetve a független Magyar Vasúti Hivatal (MVH) felállításáról. A törvény kidolgozásánál fontos szempont volt, hogy a MÁV mellékvonalainak kezelésénél nem lehet cél a felszámolás. Ehelyett a magántőke bevonásával teret kell adni a térségi és elővárosi vasúti fejlesztéseknek. Az uniós követelmények teljesítéséhez tartozik az is, hogy állítólag két hónapon belül elkészül a MÁV és az állam viszonyát szabályozó közszolgáltatási szerződés is. Igaz, ennek aláírására a vasút év eleje óta hiába vár.
A tárca vezetője jövőre szeretné megreformálni az utazási kedvezmények rendszerét is. Szerinte ugyanis a jelenlegi negyvenféle kedvezményre épülő rendszerben rosszul költik el a költségvetés 120 milliárd forintját. A konkrét beavatkozásokról a miniszter még nem tudott nyilatkozni, de sietett jelezni: a vasutasok utazási kedvezményeihez biztosan nem nyúlnak majd.
A kézi irányítás alatt álló MÁV korábbi értesüléseinknek megfelelően nem kerülhette el menedzsmentje átalakítását sem. Ahogy várható volt, Mándoki Zoltán vezérigazgatót felmentették. Távozásának feltételeiről Kóka nem beszélt. Így egyelőre nincs válasz arra, megkapja-e a távozó vezérigazgató a szerződése szerint állítólag neki járó, összességében mintegy 80 millió forintját. De nem tudható az sem, mennyibe kerül majd az évet hozzávetőleg 80 milliárd forint veszteséggel záró MÁV-nak a Mándokival együtt felmentett további hat vasúti vezető végkielégítése.
A szakminiszter mindenesetre megerősítette posztján Gaál Gyula elnök-vezerigazgatót. Új társ-vezérigazgatót viszont nem nevezett ki. A Mándoki posztjára a Siemens Rt. ügyvezetői székéből befutónak várt Heinczinger István csupán a MÁV általános vezérigazgató-helyettesének feladatkörét kapja.