Rippl-Rónai József (1861-1927) Kalitkás nő című képének eddig reprodukcióról sem ismert első változatát bocsátják árverésre a Leslie Hindman aukciós házban Chicagóban vasárnap.
Rippl-Rónai kép amerikai árverésen
A kép értékét az árverési ház eredetileg 30-50 ezer dollárra (6-10 millió forint) becsülte. Az amerikai aukciós házzal eddig nem sikerült kapcsolatba lépni, de szakértők nem zárják ki, hogy a kép kikiáltási ára ennél magasabb lesz.
Mint Kieselbach Tamás művészettörténész - és ismert galérista - szerdán kiadott közleményében rámutat, magyar közönség legutóbb száz éve láthatta a posztimpresszionizmus legjelesebb magyar képviselője párizsi korszakának emblematikus alkotásaként számon tartott kép első olajváltozatát.
A művet az alkotó első ízben a párizsi Palais Gallierában állította ki 1892-ben, majd később a Magyar Nemzeti Galériában őrzött végső változattal együtt több más kiállításon is szerepelt, Magyarországon is a századfordulón. Elsőként Mayer Mór vásárolta meg 200 koronáért 1906-ban, a budapesti Könyves Kálmán Szalonban rendezett kiállításon, s 1947-ben került az Egyesült Államokba, Bánóczy Dezső gyűjteményébe.
A képről, arról, hogy a Kalitkás nő Magyar Nemzeti Galériában őrzött változata mellett létezik egy korábbi, kisebb verzió is, tulajdonképpen csak a festő életére vonatkozó dokumentumok alapján lehetett tudni: Rippl-Rónai ugyanis egy 1902-es kiállítás katalógusában maga említette tanulmányként.
A mű - amelyet, mint Kieselbach Tamás rámutat, helyes lesz mostantól Kalitkás nő I. címmel említeni -, feszesebb kompozíciójában, merészebb kivágásában, némileg darabosabb és karakteresebb jellegével tér el a nagyobb alakú, későbbi, végső változattól. Mindkettő modellje egyébként jól felismerhetően Rippl-Rónai akkori élettársa, későbbi felesége, Lazarine Baudrion volt.
Kieselbach Tamás elmondta, a magyar művészet kellő rangjának érvényesítése, érvényesülése szempontjából rendkívül fontosnak tartaná, hogy az alkotás Magyarországra, vagy legalább a világ valamely rangos múzeumába kerüljön. Mint mondta, ő maga csupán annyit tehetett, hogy mindenkinek a figyelmét felhívta az árverésre, akiről csak úgy gondolta,hogy módjában állhat részt venni rajta.
Hozzátette: meggyőződése, hogy Magyarországon nyilván lényegesen magasabb áron kelne el, lévén szó olyan magyar alkotásról, amely mintegy egy ikon, kitörölhetetlenül él minden művészetkedvelő emlékezetében, szerepel minden képzőművészeti albumban.
(MTI)