Hús jelöl húst

Finoman szólva erőteljesen megosztják a közönséget a budapesti Lumen Galériában látható alkotások, sokan nemtetszésüknek adnak hangot a vendégkönyvben. Az alkotó, Szöllösi Géza számított erre, hiszen a "Szerelmeim" címet viselő kiállítás fő attrakciója a két disznóhúsból összevarrt női nemi szerv.

- Az embereknek el kellene fogadniuk, hogy a művészet már régen túllépett azon a funkcióján, hogy csak dekoratív legyen - állítja Szöllösi Géza, aki úgy gondolja, a munkáit nem kell "szó szerint venni". Száz évvel ezelőtt a KRESZ-jeleket sem értette senki - érvel -, az is egy teljesen új jelölés volt valamilyen fogalomra.

Merész dolog a disznóhúsból varrt női nemi szervet egy stoptáblához hasonlítani, érvelek.

- Mindkét jel, a stoptábla és a megvarrt pacal is a valóságot jelölik valamilyen módon - mondja erre a művész. - Az érdekessége ennek a dolognak, hogy itt hús jelöl húst, egészen a végletekig valóságosan. A személyesség meghatározó a kiállításon, amelynek szerintem éppen az adja az erejét, hogy a néző valóságosnak látja a szobrokat. A művészet ma nem más, mint a vizuális kommunikáció formája, ami holnapra még nem váltható pénzre, csak valamikor később lesz haszna.

Az Iparművészetin végzett 28 esztendős fiatalember alkotásait a nagyobb galériák nem szívesen engedik be a falaik közé, mert tartanak a botránytól. Szöllösi hajlandó ugyan kompromisszumokra, azt viszont nehezen viseli, ha a legutolsó pillanatban döntenek úgy a szervezők, hogy mégsem állítják ki a "szobrait".

- Nem valami jó folyamatosan a botrányhős szerepébe kényszerülni - mondja. - Ha az új ábrázolási mód nem mehet be a hivatalos kiállítótermekbe, és legfeljebb csak ifjúsági kocsmák fogadják be, akkor szükségszerűen támadó jellegű, partizán kiállítássá változik. Nálam az emberi test tényleges ábrázolása a lényeg, az volt a célom, hogy bemutassam a húst olyannak, amilyen.

A legtöbb ember azonnal hátrahőköl, amikor meglátja ezeket a szobrokat, valami nagy bűnt szimatol. Mielőtt bárki horrorra gyanakodna, Szöllösi Géza egyértelműen jelzi: ezek a szobrok disznóhúsból készültek.

- Érdekes azon elgondolkodni, miért válik egy teljesen természetes dolog hirtelen ellenszenvessé, illetve botrányossá - elmélkedik. - Amikor ide valaki belép, gyorsan elhatalmasodik rajta egy kellemetlen érzés: nem tartja helyénvalónak az ilyen ábrázolást, pedig ő maga is húsból van. Sokan érezni vélik a hús szagát, ami lehetetlen, hiszen a kiállított anyag évekig úszott formalinban. Sokaknál azonnal beindul a metafizikai reflex: én ennél több vagyok, nem lehetek csak ennyi. Sorra jönnek hozzám megkérdezni, hogy normális vagyok-e, vagy, hogy miért gyűlölöm a húst, aberrált vagyok-e, de az a minimum, hogy biztosak benne vegetáriánus vagyok. Nos, egyik sem.

A hús romlandó, így a fiatalember nem nagyon számíthat rá, hogy művei állandó helyet kapnak valamelyik múzeumban. A szakemberek és látogatók többsége még emlékezetében sem szívesen őrzi a húsból készült alkotásokat. Nem baj, ismételgeti erre meggyőződéssel Szöllösi, a művészet már évek óta túllépett a szép kérdéskörén.

Szöllösi Géza. A fiatal mûvész szerint meghökkentõ munkáit nem kell szó szerint venni
Szöllösi Géza. A fiatal mûvész szerint meghökkentõ munkáit nem kell szó szerint venni
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.