Stencilezett tudás
Több általános iskolában fénymásolatokból kezdték meg a tanítást, mert nem érkezett meg időben a megrendelt tankönyv. A Műszaki Könyvkiadó szerint például az új magyar nyelv és irodalom könyv kiadása a szerző betegsége miatt késik, addig az elkészült fejezeteket, amelyekből decemberig lehet oktatni, stencilezve küldik el az érintetteknek.
- A kiadvány egy új koncepció alapján készült tankönyvcsalád utolsó darabja, ezért nem adhattuk volna oda más szerzőnek - mondta lapunknak a kiadó illetékese, aki szerint gyakori, hogy késlekednek a tankönyvekkel, miként az is, hogy a gyerekek azok elkészültéig stencilekből tanulnak. De nem csak a késlekedés esetén tanulnak fénymásolatokból a diákok. Akkor is erre kényszerülnek, ha az adott tárgyat oktató pedagógusuk ragaszkodik egy olyan könyvhöz, amelyet már azért nem nyomtatnak, mert gazdaságilag nem érné meg. Néha még a fénymásolatokkal is "elkésnek": olyankor például, amikor a nagy terjesztők hónapokat ülnek a rendeléseken, így az iskolák hiába adják le igényeiket már márciusban. Gyakori az is, hogy az utolsó pillanatban módosulnak az igények - például olyankor, amikor egyik pillanatról a másikra valamilyen okból slágerré válik egy kiadvány, s ezáltal tervezhetetlen, hogy miből, hová és mennyit kell szállítani.
A bizonytalanság azonban lendíthet is a tankönyvpiacon: a kétszintű érettségi bevezetésénél óriási volt a tankönyvfelvásárlás. "Ezzel együtt - mondták az egyik kiadónál - minden évben előzetes piackutatást végzünk, hogy legalább nagyjából lássuk, mire is lesz szükség."
A tankönyvek "életkora" tárgyanként változik. Jellemző, hogy a reál tárgyak (matematika, kémia, fizika) könyvei lassabban cserélődnek, tíz-tizenöt évvel megírásuk után is megállják a helyüket. A leggyorsabb a fejlődés a nyelvkönyvek esetében - szinte már követhetetlen a folyamatos cseréjük. Az iskolák szerint a tankönyvek terjesztése botrányos. Somogyi László, a Berzsenyi Dániel Gimnázium igazgatója "iskolaellenesnek" minősítette a jelenlegi gyakorlatot.
- A rendeléseket már februárban le kell adni, akkor, amikor még nincs tantárgyfelosztás, s még azt sem lehet tudni, hogy melyik tanár melyik osztályt viszi majd. Így kellene darabra pontosan leadni a rendelést, miközben minden esetleges tévedés következménye az iskolákat terheli. Ráadásul a koncepciók és a feltételek kialakítása óriási munka, amit a pedagógusok többnyire ingyen végeznek. Somogyi László szerint a tankönyvpaletta bővülése örvendetes, viszont a választásnak van egy komoly gátja: a pénz. "Szerintem az esélyegyenlőséget is sérti, hogy az anyagi lehetőségek is számítanak abban, hogy ki és melyik tankönyvből taníthat. Egészen másból tanul ma egy »jobb módú« kerületben, városban, településen élő diák, mint a rosszabb helyzetben élő kortársa."
Az Oktatási Minisztérium megvizsgálta a tizennégy éveseknek szánt magyar-, történelem-, matematika- és angolkönyveket - a felmérés eredménye a tárca szerint siralmas. Vannak ugyan könynyen érthető tankönyvek, de tanításra gyakorlatilag teljesen alkalmatlanok is. A szakértői jelentés általánosságban elavultnak és korszerűtlennek ítélte a könyvek többségét. E fölmérés alapján a tárca várhatóan még az ősszel módosítja a tankönyvvé minősítés szempontjait: egyszerűsítené a tankönyvek nyelvezetét, azaz korlátozná a szakszavak használatát. Nem kapnák meg a tankönyv minősítést a túl hosszú mondatokkal túlzsúfolt segédanyagok sem. A szigorítással egyes könyvek eltűnhetnek a piacról.