Benzinhiány és tüntetés Nagy-Britanniában
A benzinkút-üzemeltetők beszámolói szerint az előző napihoz hasonlóan kedden is rendkívüli volt a forgalom: egy nap alatt annyi üzemanyag fogyott, mint máskor egy hét alatt.
Az országban sok kút kiürült és bezárt, a nyitva tartók előtt hosszú sorokban álltak az autók; helyenként egy-másfél órás volt a várakozási idő.
Számos benzinkút csak részleges választékot tud kínálni, általában a legmagasabb minőségű és legdrágább benzinből, mert a többi üzemanyagfajta a tartályok feltöltése után gyorsan elfogy. A nagybani üzemanyag-forgalmazók szövetsége (UKPIA) kedden hangsúlyozta, hogy ellátási oldalon minden rendben van, nincs nagybani hiány benzinből, csak a kiszállítás nem képes lépést tartani a meredeken megemelkedett kereslettel.
A brit üzemanyag-kiskereskedők szervezetének igazgatója kedden azt javasolta a kormánynak, hogy szabjon meg mennyiségi minimumot a megvásárolható benzinre, megakadályozandó, hogy azok az autósok is növeljék a sorok hosszát, akiknek tankja egyébként majdnem tele van, de a blokádtól tartva még a hiányzó csekély mennyiséget is pótolni akarják.
A közúti árufuvarozók üzemanyagár-letörésre alakult érdekképviseleti csoportja, a Fuel Lobby szerdától három napos országos tiltakozó akciót tervez a példátlan - helyenként már jóval 1 font (360 forint) feletti benzin- és dízelárak miatt.
Nagy-Britanniában, ahol tavaly 80 penny (290 forint) körül volt az átlagos üzemanyagár, kedden átlagosan 96 pennyért (346 forint) adták az üzemanyag literjét.
A Fuel Lobby vezető szóvivője közölte, hogy akciójuk ezúttal nem célozza az üzemanyag-ellátást, bár a tiltakozó kamionosok jelen lesznek a finomítóknál.
Ugyanez a szervezet éppen öt éve súlyos, országos üzemanyag- és áruhiányt okozott Nagy-Britanniában azzal, hogy a készülő üzemanyagadó-emelés ellen tiltakozva egy hétre eltorlaszolta az olajfinomítók kiszállítási útvonalait.
Gordon Brown pénzügyminiszter kedden, a brit szakszervezeti szövetség (TUC) kongresszusán felszólalva néhány napon belül sokadszor utasította el a Nagy-Britanniában jelenleg 64 százalékos üzemanyagadó csökkentését, ismét azzal az érvvel, hogy a magas árakat ezúttal globális ellátási oldali tényezők okozzák, és ezek ellen csak globális megoldás létezik.
Brown felszólította az olajtermelőket, hogy a kínálat fokozásával törjék le az olajárakat.
Londoni kommentárok szerint ugyanakkor fokozódhat a brit kormányra nehezedő adócsökkentési nyomás, ha más EU-tagállamok ezzel a módszerrel próbálják csökkenteni a kiskereskedelmi üzemanyagárakat.
(MTI)